molly50 skrev 2025-03-12 17:28:28 följande:
Anonym (Heve) skrev 2025-03-12 17:06:47 följande:
Det handlar inte om att göra saker till ett könskrig. Förväxla inte saker. Det handlar om att synliggöra faktorer som ligger till grund för våld. Där är kön en faktor. Det enda verktyget kvinnor har i sin arsenal för att komma tillrätta med våldet handlar om att ta hand om (män) och jag tror att det är fel tillvägagångssätt. Hur ska kvinnor hantera "Sr" s hatiska inlägg riktat mot kvinnor? Hur skulle kvinnor kunna ta hand om Örebromannen? Det är ju det här det handlar om. ALLA andra män behöver ta ansvar över vad de själva skriver och få dessa hatiska element att förstå att deras hat saknar rim och ranson. Männen som yttrat sig i tråden gör ju raka motsatsen till det.
Jag förstår vad du menar och jag håller med om att inlägg som t ex sr:s inte hör hemma i en tråd som denna.
Men börjar man skriva saker som kan uppfattas som negativt emot män i en tråd så tenderar det att dra till sig bittra män som känner att de måste försvara sig.
Och det känns onödigt när det egentligen inte är det som tråden handlar om från början.
Diskussionen som sådan är intressant,men man kan ju hänvisa sådana inlägg till en tråd som berör det ämnet eller starta en egen tråd om det.
Annars blir det lätt bara en massa tjafs.
"
Men börjar man skriva saker som kan uppfattas som negativt emot män i en tråd så tenderar det att dra till sig bittra män som känner att de måste försvara sig."
Anonym (Heve) är allmänt medvärderande mot män, och inte bara i denna tråd.
Anonym (Heve) skrev 2025-02-26 20:16:20 följande:
Idén är då att män agerar förebilder. I stället för att idag då ensamhet har på något sätt förvandlats till avsaknad av en kvinna.
Det är fel anser jag. Om män vill bidra till en förändring så är det män som borde bli vänner med andra män, oavsett graden av kufighet. Fristående gällande kvinnor.
Män behöver bli mer ansvarsfulla generellt. Visar en man att han är ansvarsfull så bidrar han till att vara en god förebild.
Jag tror att mördaren är ett symptom på en rådande mansroll där mannen (och många män) förväntar sig bli omhändertagen av samhället. Mördaren ville bara ha och ha, inte tusan var han tacksam över det han fick. Omättlig, egoistisk.
Anonym (Heve) skrev 2025-02-26 21:18:19 följande:
Postman skrev 2025-02-26 21:09:54 följande:
Vilket trams, män är redan förebilder idag för mångt och mycket, så mycket så att en del klagar på patriarkala strukturer.
Det är stat och kommun som har ansvaret sen om folk vill engagera sig frivilligt så är det förstås helt okey.
Har läst en del av det du skriver. Du framställer män allt som oftast som offer i kontrast till kvinnor. Även om jag inte tror att du är en sån som går ut och mördar folk
så tycker jag att du illustrerar en allmänt rådande attityd hos män att de behöver bli omhändertagna av kvinnor.
Kan då appliceras på ett allmänt omhändertagande.
Det är en rådande kultur där män vill förstärka en slags offermentalitet.
Jag vet att det låter hårt. Men vi behöver prata om elefanten i rummet. Jag tror då att lösningen på att återta ansvaret hos män är att den attityden mot exv kvinnor behöver upphöra, om män tar hand om andra män så bidrar det också till att skapa goda förebilder av män för män som omhändertagande.
Anonym (Heve) skrev 2025-02-28 19:23:59 följande:
Din lösning om omhändertagande hade inneburit att man då behandlar Örebromannen som:
1 behandla honom som ett offer.
...som då leder till att han
2 känner att han är entitled till saker
Nej, han är naturligtvis inte representerbar för män i allmänhet.
Han är däremot ett symptom på hur män resonerar i allmänhet. Och det är det som behövs förändras. Män har börjat göda, underhålla ett missnöje sinsemellan. Män behöver män som goda förebilder som kan vända den här utvecklingen. Män som säger ifrån och är toleranta för andra mäns egenheter.