• Anonym (Sara)

Hur umgås ni som par?

Vad gör andra par tillsammans som inte inkluderar barnen i familjen? En vanlig arbetsvecka när allt som ska göras är klart på kvällen? Hur umgås ni på helger? Har ni gemensamma intressen att umgås kring? Hur och vad gör ni som inte delar något intresse/hobby med er partner, hur umgås ni en vanlig vardagskväll?

• Svar på tråden Hur umgås ni som par?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Sara) skrev 2025-02-25 11:22:30 följande:
    Hur umgås ni som par?

Vad gör andra par tillsammans som inte inkluderar barnen i familjen? En vanlig arbetsvecka när allt som ska göras är klart på kvällen? Hur umgås ni på helger? Har ni gemensamma intressen att umgås kring? Hur och vad gör ni som inte delar något intresse/hobby med er partner, hur umgås ni en vanlig vardagskväll?

På helgen umgås vi med vänner ibland på kvällarna, då har vi barnvakt om vi inte är hemma. Vi tränar tillsammans om barnen är borta pga sina aktiviteter eller hos kompisar, vi ser på film, går på bio och ut och äter ibland (skaffar barnvakt). Vi fixar med projekt hemma. 
    På vardagarna blir det mest häng framför TV:n på vintern, planerar veckan som kommer, fixar räkningar, lagar matlådor. På våren/sommaren så är vi mkt ute i trädgården med dels trädgårdsarbete men även sitter och läser eller bara pratar. 
    Vi gör även en del saker var för sig, då är den andre hemma med barnen. 
  • NinniQX

På vardagar brukar det vara mest med familjen, det ska göras läxor eller någon sportträning/match. På kvällen blir det mest mys framför tvn. När barnen har lagt sig så brukar jag sitta och måla. Mannen jobbar borta en vecka och är hemma en vecka. Så den veckan han är hemma så umgås vi med någon serie, spel eller puzzel kanske. 
    Helgen så är det olika, antingen är vi bara hemma på gården, åker iväg på något eller umgås med svärföräldrarna + syskon. Vi delar intresse så som bilar, djur och hockey. Ibland åker mannen iväg till någon kompis osv. Annars umgås vi med varandra  

• Anonym (T)

Vi har barn med särskilda behov och har nästan ingen tid för oss själva att bara umgås på. När det blir en stund över är det alltid något som behöver pratas igenom, planeras eller arbetsfördelning som behöver göras. Eller så är vi trötta och orkar inget. Barnet behöver en vuxen hos sig på natten så vi sover inte i samma säng heller. Nu börjar det lätta och senaste tiden har vi kunnat åka och handla mat bara vi två. För oss är det jättelyxigt!  

• Anonym (Man41)

Kollar på plattan i sängen (senast below deck och cobra kai). Spelar nintendo (dr mario är fruns favorit) mot varandra. Älskar. Kortspel, brädspel etc. Åker och handlar (senast på twilfit). Massage. Promenader, ibland springer vi tillsammans med. Sitter och snackar (eller så fixar frun något, tex bakar och pratar med mig). Myser. Skojar med varandra (många gånger på en dag). Helgerna ser väl ut som vardagarna (jag jobbar 75%, frun 50%). Vid aktiviteter på helgen är det sällan barnen inte är med (tex bio, går ut och äter osv) men det är för att vi gillar det snarare än något annat (ibland händer det att vi äter ngn romantisk middag ute på tu man hand men det är sällan).

Vi spenderar även mycket tid med barnen utan varandra. Tex spelar jag och sonen basket, tv spel. Dansar med dottern, fotboll med dem båda. Frun håller på och spelar catan med dottern (tror det heter så, något brädspel där de är nybyggare).

Vi gör det vi tycker är roligt helt enkelt. Och roa oss det är vi bra på.

• Anonym (Hmm)

Jag och min kvinna har varit särbo sedan hösten 2014, förr en timme i bil mellan oss men nu lite drygt 1.5 timmar. 
    Egentligen är vi båda väldigt nöjda med upplägget. Vi har helger och semestrar tillsammans , alltså inga vardagsmåsten med allt som måste/borde fixas.
    Hon har vuxna barn och jag ett vuxet och en som bor hemma men ligger i lumpen. Vi har båda ett par år kvar till 60.
    Lördagar och söndagar började ofta i soffan med slö-frukost och mycket stark röv-magnet i soffan.
    Möjlig lösning?
    Vi köpte en förp. med typ 100 st runda plast poletter som vi numrerade från ett och uppåt.
    Vi tog båda på oss att skriva en lista med olika aktiviteter, allt från picnic, besök på museum, laga långkok, vandra en dagstur, städa våra bilar .... ja, vad som men bara något att göra tillsammans.
    Vi ringer varandra varje kväll och planen är att jag som har burken drar ett nummer på torsdag kväll och hon har listan på Exell.
    Vissa saker behöver ju förberedas som att laga tjälknöl så därför sker dragningen redan på torsdagen.

Svar på tråden Hur umgås ni som par?