• Anonym (deep breaths)

Leva på under 3000?

Går det att leva på under 3000 kr i månaden? I alla fall en tid? Ett halvår-år? 

Jag har räknat och räknat och räknat och hur jag än räknar blir det endast 2800 kr över efter hyran+räkningarna.

• Svar på tråden Leva på under 3000?
  • Anonym (A)

Vad ska du ha pengarna till, behöver du mer än mat och övrig förbrukning (typ toapapper, tandkräm osv)?

• Anonym (Patricia)

Om man inte har nåt val så går det ju men du kommer upptäcka att det inte är hållbart...

Du behöver betala hyra och el men sen är allt relativt. .. 

Varför har du så lite pengar kvar?  

Är du berättigad bidrag? 

• Fjäril kär

Beror väl på vad dessa pengar ska räcka till och och vad du egentligen har för inkomst och utgifter?  

Utan mer info är det svårt att svara.

• Anonym (qwerty)

Det går om du inte har massa övriga utgifter. Budgetera för billig mat, planera middagar och köp inget onödigt så går det utmärkt.

• Anonym (deep breaths)
    Anonym (A) skrev 2025-02-24 15:19:33 följande:

Vad ska du ha pengarna till, behöver du mer än mat och övrig förbrukning (typ toapapper, tandkräm osv)?

Behöver och behöver, men det är så klart framför allt mat och sånt det måste räcka till.
  • burleskburkläsk

Man kan komma långt under.

Sedan är frågan skall du leva på vatten, multivitamintabletter och vatten eller skall du dagligen äta frukost, laga varmrätt och äta senare??

Har du räknat allt verkligen, för om man missat nåt kan det bli tråkigt.

• burleskburkläsk
    burleskburkläsk skrev 2025-02-24 15:24:12 följande:

Sedan är frågan skall du leva på vatten, multivitamintabletter och vatten eller skall du dagligen äta frukost, laga varmrätt och äta senare??

Skall inte stå vatten två gånger, det ena var tänkt att stå: Eldorado nudlar.
  • Anonym (deep breaths)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-02-24 15:21:15 följande:

Om man inte har nåt val så går det ju men du kommer upptäcka att det inte är hållbart...

Du behöver betala hyra och el men sen är allt relativt. .. 

Varför har du så lite pengar kvar?  

Är du berättigad bidrag? 

Jag lever redan på "bidrag"/sjukersättning, så jag kan inte få mer än jag får. 

Jag borde ha skrivit lite mer i TS och den går inte att uppdatera, men det är lite så att jag dels borde betala av skulder och dels spara pengar för att flytta till något billigare, var jag nu ska hitta det utan att behöva flytta någon helt annanstans och förlora mitt pyttelilla sociala nätverk och nuvarande vårdkontakter och ovrigt sådant.
  • EpicF
    Anonym (deep breaths) skrev 2025-02-24 15:29:08 följande:

Jag borde ha skrivit lite mer i TS och den går inte att uppdatera, men det är lite så att jag dels borde betala av skulder och dels spara pengar för att flytta till något billigare, var jag nu ska hitta det utan att behöva flytta någon helt annanstans och förlora mitt pyttelilla sociala nätverk och nuvarande vårdkontakter och ovrigt sådant.
    Är du inte berättigad till bostadstillägg?
  • EpicF

Ja, klart det går. Många studenter lever på det. Andr ai samhället med knapp ekonomi. Men man måste planera sin inköp noga. 

• Anonym (deep breaths)
    Fjäril kär skrev 2025-02-24 15:22:39 följande:

Beror väl på vad dessa pengar ska räcka till och och vad du egentligen har för inkomst och utgifter?  

Utan mer info är det svårt att svara.

Mina inkomster är sjukersättning plus bostadstillägg, 17700 kr, mina utgifter är hyran 9500 kr, el nu februariräkningen 630 kr, försäkringar 250 kr, internet och mobil 750 kr, läkarbesök 120 kr utslaget, mediciner 250 kr utlaget, hjälpmedel 300 kr, busskort 650 kr och det känns som att jag har glömt något.

Skulder ådragna i glappet mellan aktivitetserättning och sjukersättning, som jag blev beviljad nu i februari, har en total månadskostnad på ca 6500 kr så där måste jag sålla men jag vill ju bli av me dem så jag vill betala så mycket som är rimligt.
  • Anonym (deep breaths)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-24 15:24:12 följande:

burleskburkläsk skrev 2025-02-24 15:25:03 följande:
    Skall inte stå vatten två gånger, det ena var tänkt att stå: Eldorado nudlar.

Nudlar är ju asdyrt och närignsfattigt. Bättre med pasta om man vill spara pengar.
  • beli

Handla enbart på Willys (eller ta reda på vilken butik som är billigast där du bor), handla bara en gång i veckan. Googla på billig matlagning. Bönor, linser, pasta. Bestäm t.ex. att du bara får handla för 300 kr. Numera har ju de flesta butiker hyllor med prisnedsatta varor.

Själv har jag det knapert nu pga sjukskrivning och handlar en gång i veckan för bara några hundralappar. Det går det också.

Om du orkar så sälj av grejer. Och/eller hämta saker som skänks gratis och sälj dem sen vidare, så går du med lite vinst.

• burleskburkläsk
    beli skrev 2025-02-24 15:57:21 följande:

Handla enbart på Willys (eller ta reda på vilken butik som är billigast där du bor), handla bara en gång i veckan. Googla på billig matlagning. Bönor, linser, pasta. Bestäm t.ex. att du bara får handla för 300 kr. Numera har ju de flesta butiker hyllor med prisnedsatta varor.

Själv har jag det knapert nu pga sjukskrivning och handlar en gång i veckan för bara några hundralappar. Det går det också.

Om du orkar så sälj av grejer. Och/eller hämta saker som skänks gratis och sälj dem sen vidare, så går du med lite vinst.

Jag hörde två snåla gubbar debattera här om dagen, av allt jag hörde så var de eniga om enbart en sak: är man medlem på City Gross så skall det vara den mest lönsamma butiken.

Det är väl sån fakta just såna gubbar vet! 🤣
  • Anonym (deep breaths)
    beli skrev 2025-02-24 15:57:21 följande:

Coop är billigast där jag bor. Om det inte handlar om extrapriser, det är Hemköp bättre på. Ica är en bit bort och klart dyrast, och det känns som att de mest har godis och snacks då den ligger bredvid ett högstadium och gymnasium.

Varför är Coop så dåliga på ectrapriser? Jag såg ett extrapris en gång på krossade tomater, 1 för 10.50 eller 3 för 30 kr. 
  • beli
    Anonym (deep breaths) skrev 2025-02-24 16:06:06 följande:
    Coop är billigast där jag bor. Om det inte handlar om extrapriser, det är Hemköp bättre på. Ica är en bit bort och klart dyrast, och det känns som att de mest har godis och snacks då den ligger bredvid ett högstadium och gymnasium.

Varför är Coop så dåliga på ectrapriser? Jag såg ett extrapris en gång på krossade tomater, 1 för 10.50 eller 3 för 30 kr. 
    Det finns säkert en billigare butik om du tar nån buss. Nu vet jag förstås inte alls var du bor, men lägger man lite tid på att ta sig till ett billigt ställe så brukar det löna sig. Mina närmaste butiker är Ica, coop och Hemköp, men jag tar bussen till Willys och ibland till Matdax.
  • Anonym (Lite råd)

Lever du under riksnormen, tveka inte att ansöka om försörjningsstöd. 

• Anonym (Lite råd)
    Anonym (deep breaths) skrev 2025-02-24 15:29:08 följande:

Även med sjukersättning kan du ha rätt till försörjningsstöd om din ersättning är råd. Då täcker dom upp det som saknas. Tveka inte att göra en ansökan i så fall!
Svar på tråden Leva på under 3000?