• Anonym (Hur?)

Kan jag tvingas betala för ommålning?

Just fått veta att hyresvärden kräver mig på betalning för ommålning av gamla lägenheten för att de inte godkänner färgerna. Det är inte jag som målat dem, men har inga bevis på det. 

Hur kan jag ta det vidare? Vill inte lägga flera tusen på att de insisterar på vita väggar. Nya hyresgästen får väl måla om ifall färgerna inte duger?

• Svar på tråden Kan jag tvingas betala för ommålning?
  • Anonym (Hur?)

De kräver även ersättning för skador på väggar och dörrar som jag inte orsakat.

• Anonym (besiktningsprotokoll)

Finns det inget besiktningsprotokoll från när du flyttade in? I det ska eventuella skador och brister som fanns där innan du tillträdde finnas dokumenterade. 

Finns inget protokoll kan de ju heller inte bevisa att du har orsakat de skador som finns i lägenheten. 

Om du är med i Hyresgästföreningen så råder jag dig att vända dig dit för hjälp och rådgivning. Det är just vid sådana här tillfällen de är bra att ha! 

• Anonym (Hur?)
    Anonym (besiktningsprotokoll) skrev 2025-02-23 14:24:26 följande:

Finns det inget besiktningsprotokoll från när du flyttade in? I det ska eventuella skador och brister som fanns där innan du tillträdde finnas dokumenterade. 

Finns inget protokoll kan de ju heller inte bevisa att du har orsakat de skador som finns i lägenheten. 

Om du är med i Hyresgästföreningen så råder jag dig att vända dig dit för hjälp och rådgivning. Det är just vid sådana här tillfällen de är bra att ha! 

Finns protokoll, men det står inte med där.
  • Anonym (X)

Vad står i besiktningsprotokollet? Varför sa du inget om skadorna när du flyttade in?

• Anonym (Flipp)

Fanns skadorna när du flyttade in? Vem är det som målat om?

• Fiona M

Står det i kontraktet att väggarna ska vara vita? Tog du upp det när du flyttade in?

Vänd dig till Hyresgästföreningen och fråga om råd.

• Anonym (Hur?)
    Anonym (X) skrev 2025-02-23 14:52:11 följande:

Vad står i besiktningsprotokollet? Varför sa du inget om skadorna när du flyttade in?

Jag märkte inte allt från början. Sa till om det jag såg, men de följde aldrig upp som de sagt förutom med det akuta och sen glömdes det bort.

Står inget om skador alls i protokollet och väggfärgen omnämns inte. Jag fick inget protokoll förrän vid utflytt. Aldrig bott ensam tidigare och mådde väldigt dåligt då, så var inget som fanns i tankarna alls
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Flipp) skrev 2025-02-23 15:00:57 följande:

Fanns skadorna när du flyttade in? Vem är det som målat om?

Ja.
    De som bodde här innan antar jag. Var knappt städat, så tror det var väldigt slarvigt hanterat.
Svar på tråden Kan jag tvingas betala för ommålning?