• Anonym (Stina)

Jag saknar inte mina föräldrar, är det normalt?

Jag är drygt 50 år gammal och har större delen av min barndomsfamilj 30 mil bort, mina föräldrar är 80 år gamla men pigga och friska.

Jag saknar dom aldrig. Jag tänker sällan på dom och när vi träffas blir jag ofta irriterad och trött på dom eftersom jag tycker att deras livsåskådning (de är religiösa) är skev och jag kan inte vara helt ärlig med mina åsikter eftersom det är så känsligt. Dom ringer mig ibland, jag ringer aldrig dom men jag (och min familj) besöker dom några gånger om året.

Min barndom var inte dålig även om kyrkan var central hela min uppväxt. De var kärleksfulla, jag saknade aldrig något och de var måna om mig och mina syskon. Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin tvivlade på att de älskade mig men jag kunde aldrig vara helt ärlig med vad jag kände, man fick inte ifrågasätta pappa och hans åsikter men mamma var alltid mjuk.

Jag borde älska dom, jag borde vilja veta hur de har det men jag gör inte det. Kommer jag ångra mig är de är borta? Kommer jag sakna dom när de inte längre finns kvar?

Någon som varit i min sits och kan säga hur det blev när man inte kunde rätta till relationen längre?

• Svar på tråden Jag saknar inte mina föräldrar, är det normalt?
  • Anonym (Det är lungt)
    Anonym (Stina) skrev 2025-02-23 10:02:52 följande:

Jag är drygt 50 år gammal och har större delen av min barndomsfamilj 30 mil bort, mina föräldrar är 80 år gamla men pigga och friska.

Jag saknar dom aldrig. Jag tänker sällan på dom och när vi träffas blir jag ofta irriterad och trött på dom eftersom jag tycker att deras livsåskådning (de är religiösa) är skev och jag kan inte vara helt ärlig med mina åsikter eftersom det är så känsligt. Dom ringer mig ibland, jag ringer aldrig dom men jag (och min familj) besöker dom några gånger om året.

Min barndom var inte dålig även om kyrkan var central hela min uppväxt. De var kärleksfulla, jag saknade aldrig något och de var måna om mig och mina syskon. Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin tvivlade på att de älskade mig men jag kunde aldrig vara helt ärlig med vad jag kände, man fick inte ifrågasätta pappa och hans åsikter men mamma var alltid mjuk.

Jag borde älska dom, jag borde vilja veta hur de har det men jag gör inte det. Kommer jag ångra mig är de är borta? Kommer jag sakna dom när de inte längre finns kvar?

Någon som varit i min sits och kan säga hur det blev när man inte kunde rätta till relationen längre?

Tycker nog att du ska vara lite glad över att du inte idag saknar dina föräldrar. Många av oss blandar nog ihop dåligt samvete med saknad.  Tids nog när någon av dina föräldrar avlider kommer du säkert att känna saknad.

Dina föräldrar har lyckats uppfostra dig till en självständig individ med egen familj som du älskar.  Vad är viktigast för dig? Att du älskar dina barn eller att dina barn älskar dig?
  • Jårdi

Om du aldrig kunde vara helt ärlig med vem du var, är det kanske inte så konstigt att du inte saknar dem då du kanske inte är så bekväm i deras sällskap? Man kan ju tycka om dem men ändå inte ha något behov av att ses. 

• Anonym (Stina)

Det är svårt, jag borde ju hälsa på dom eller åtminstone ringa oftare med tanke på deras ålder men jag vill inte. Jag vet inte vad jag ska säga och de är inte särskilt intresserade av mig och min familj på riktigt.

Mina svärföräldrar bor nära oss och jag kan inte påstå att min man är jättenära dom men där kan vi lätt ta en kaffe någon timme och sen åka hem igen, nu blir det ett jätteprojekt och jag "offrar" en hel helg för att hälsa på dom.

Dom skulle bli jätteledsna om de läste vad jag skriver men om vi inte var släkt hade jag aldrig velat lära känna dom helt ärligt.

• Anonym (Guru)
    Anonym (Stina) skrev 2025-02-23 10:02:52 följande:

Känner likadant. Bara för att man är släkt behöver man inte vara lika.

Det är bra att man umgås några gånger per år ändå så slipper man att få dåligt samvete när de dör. Oavsett om man gillar dem eller inte så ska man bete sig som folk. 
  • Anonym (samm)
    Anonym (Stina) skrev 2025-02-23 21:30:20 följande:

Det är svårt, jag borde ju hälsa på dom eller åtminstone ringa oftare med tanke på deras ålder men jag vill inte. Jag vet inte vad jag ska säga och de är inte särskilt intresserade av mig och min familj på riktigt.

Mina svärföräldrar bor nära oss och jag kan inte påstå att min man är jättenära dom men där kan vi lätt ta en kaffe någon timme och sen åka hem igen, nu blir det ett jätteprojekt och jag "offrar" en hel helg för att hälsa på dom.

Dom skulle bli jätteledsna om de läste vad jag skriver men om vi inte var släkt hade jag aldrig velat lära känna dom helt ärligt.

Känner precis detsamma. Och jag har lite dåligt samvete över att jag inte "känner" mer för dem. Att det är nåt fel på mig och att jag är en kall person. 

Men... de har inte varit toppenföräldrar alla gånger och var både fysiskt och känslomässigt frånvarande under stor del av min uppväxt. De skilde sig när jag var liten och startade nya familjer där jag inte hörde hemma egentligen i nån av dem. Så det finns ju skäl.

Nu på ålderns höst känner de sig ensamma, men nu är det jag som inte längre vill ha nåt av dem. Det blir också stort projekt att träffa dem, de bor i varsin stad, inte samma som jag. Jag har inte lust att lägga nån tid på att träffa dem, lägger hellre tiden på mina barn eller vänner. Träffar min mamma 1-2 ggr per år och min pappa ännu mer sällan. 
  • Tow2Mater

Tror inte det är så vanligt. Att ni har olika livsåskådning borde inte vara en sådan dealbreaker, ni borde ju ha annat gemensamt värt att nära. Måste ligga mer bakom.

Svar på tråden Jag saknar inte mina föräldrar, är det normalt?