• Anonym (weg)

Måste ha kontakt med en person, som gör mig förbannad varje gång!

Hur ska man gå tillväga när man är tvungen att ha kontakt med en person som verkligen driver en till vansinne varje gång man pratar med varandra?

Brukar tänka att jag måste hålla mig lugn, bita mig i tungan, inte bli upprörd utan försök allt bara rinna av dig och reagera inte när personen går en extremt mycket på nerverna.

Men nej, jag klarar det inte. Jag blir arg, ibland skriker jag på personen, jag tappar kontrollen över mig själv helt enkelt.  Men samtidigt så måste jag ha kontakt med personen. Och ibland undrar man om personen gör en irriterad och beter sig med flit ärligt talat för det sker varje gång som jag antingen pratar med personen eller träffar den.

Det förstör några timmar för mig, tar en otrolig energi och man är helt slut därefter. Men ändå är personen totalt lika infantil vid varje gång man pratar eller ses. Polletten trillar liksom ALDRIG ner !? 

Personen har ett stort behov av att prata om allt möjligt med en, men när man då börjar ställa frågor eller försöker ge dn tips så blir den tvärsur och ställer sig totalt avig mot en eller drar på sig en fallskärm utav offerkofta.

Jag har hjälpt den här personen så jävla mycket men ändå behandlar den mig som skit.

• Svar på tråden Måste ha kontakt med en person, som gör mig förbannad varje gång!
  • burleskburkläsk

Man måste inte träffa familjemedlemmar.

Så om personen inte hade varit släkt då hade ni inte umgåts men pga ni är släkt så är det ett måste.

Säg till den att ändrå på sig annars får den vara utan dig.

• Anonym (Kittw)

Kan någon del av det du gör istället skötas av psykiatrin, socialtjänst, hemtjänst eller liknande? Försök bolla över ansvar på samhället så att du kan minska kontakten. 

• Anonym (weg)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-22 22:06:29 följande:

Så om personen inte hade varit släkt då hade ni inte umgåts men pga ni är släkt så är det ett måste.

Jag har brutit med övriga familjen. Detta är den enda som jag fortfarande har kontakt med.

Att sitta och skriva att jag får skylla mig själv när du inte ens i närheten varit med om den tortyr jag är uppväxt med (här i Sverige) tycker jag är fel. Personen har hjälpt mig med pengar när det har krisat, men även tryckt på mig pengar fast jag tackat nej så har personen ändå gjort det. Allt för att jag idag skulle ha skuldkänslor och aldrig lämna den när den blev äldre. 

Det är svårt  Annie.

• Anonym (weg)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-22 22:06:29 följande:

Sorry det var ju du Jonny som skrev. Men era båda inlägg passar till mitt svar ändå.
  • Anonym (M)
    Anonym (weg) skrev 2025-02-22 22:10:41 följande:

Jag har brutit med övriga familjen. Detta är den enda som jag fortfarande har kontakt med.

Att sitta och skriva att jag får skylla mig själv när du inte ens i närheten varit med om den tortyr jag är uppväxt med (här i Sverige) tycker jag är fel. Personen har hjälpt mig med pengar när det har krisat, men även tryckt på mig pengar fast jag tackat nej så har personen ändå gjort det. Allt för att jag idag skulle ha skuldkänslor och aldrig lämna den när den blev äldre. 

Det är svårt  Annie.

Har du sökt hjälp? 
  • Raggartjejen
    Anonym (weg) skrev 2025-02-22 21:24:40 följande:

Nej, jag är inte 14 direkt. Men jag är uppväxt med tortyr och jävligt mycket orättvisa. En del blir tysta och konflikträdda. Jag exploderar istället.

Jag kan inte sluta ha kontakt med personen då den är i stort behov utav hjälp.

Måste det vara just du som hjälper denna person?
  • Anonym

Kontakta kommunen och säg att personen behöver hjälp.
    Kommunen har hemtjänst tex

• burleskburkläsk
    Anonym (weg) skrev 2025-02-22 22:11:26 följande:
    Sorry det var ju du Jonny som skrev. Men era båda inlägg passar till mitt svar ändå.
    Ingen fara alls herregud, vi är bara människor! 🤗
  • Anonym (weg)
    Anonym skrev 2025-02-22 22:26:45 följande:

Kontakta kommunen och säg att personen behöver hjälp.
    Kommunen har hemtjänst tex

Personen anser sig inte ha råd med hemtjänst så den utnyttjar enbart larmet.
    Personen är extremt envis och går allt mellan att bete sig narcissistiskt (oftast efter intag av whiskey) Men det sker sällan men det verkar sitta i längre än vad berusningen gör. Och den vägrar apodos (eller hur det stavas). 

Fick den att flytta till ett ålderdomshem och hjälpte den att flytta hela sitt bohag., men det gick inte ens 2 veckor innan den flyttade tillbaka igen.

Personen råkar ut för konstiga kontakter inom vården och jag försöker att hjälpa den. Ikväll frågade jag vad den hade förberett för frågor inför nästa besök hos läkare och blev totalt smutskastad. Personen börjar bli dement och då kan det bli komplicerat. JAg vet om detta. Men personen ar enligt sig själv varit det sedan 25 år bakåt vilket den inte har varit. Och den lekte (får jag väl skriva nu) för nu öär den ju det på riktigt sedan ca 1 månad tillbaka att den är dement.

Men personen är ju inte problemet här, utan det är ju jag. Personen utgör ingen fysisk fara för mig. Men psykiskt reagerar jag så och blir överväldigande arg för att få personen att lugna ner sig. Men jag själv spårar kanske inland och ja, jag hatar mig själv för det. 

Reagerar endast på detta sätt med denna personen.

Så ja, jag vet att jag med är antagligen dum i huvudet som inte klarar av att kontrollera mig själv, därför som jag skrev och efter rågade hur jag ska göra? När allt annat inte fungerar. 

Idag sedan 1 månad tillbaka är personen helt försvarslös. och ändå reagerar jag såhär starkt.  Men beteendet har varit lika dant sedan 20 år tillbaka ifrån personens håll..

Vad ska jag göra åt mig själv undrar jag mest? 

• Anonym

Jag tycker du ska göra en orosanmälan till kommunen.

Personen behöver hemtjänst låter det som 

Det är inte din uppgift att ställa upp så mycket att det är istället för hemtjänst.
    Du kan hänvisa till att personen får använda sig av hemtjänst. 
    Det måste alla andra, så det är inte elakt av dig på något sätt. 

• Anonym (weg)
    Anonym (Kittw) skrev 2025-02-22 22:10:32 följande:

Kan någon del av det du gör istället skötas av psykiatrin, socialtjänst, hemtjänst eller liknande? Försök bolla över ansvar på samhället så att du kan minska kontakten. 

Problemet här är att personen råkar ut för så konstiga saker i kontakt med sjukvården. Personen har sin bror visserligen, men under mina år med denna person (ca 25 år) så har jag endast träffat på dennes bror vid 1 tillfälle för 1 år sedan och han var inte normal på något vis överhuvudtaget.

Skulle vilja påstå att jag är den enda med ett skarpt sinne kvar i personens närhet. Men spelar ingen roll vad jag säger för mitt ord betyder inte ett skit för personen. Försen någon annan (t om helt okänd till personen) bekräftar det jag har sagt, då säger personen efter 4 riktiga bråk och jag mår dåligt) bekräftar att det du saaför 1 år sedan var ju helt rätt. "jag skulle ha lyssnat p dig då". Så heter det varje gång om precis ALLTING ! 

Ja, personen är åt det dementa hållet idag. men allt det här har utspelat sig under dessa 25 åren och därav så reagerar jag kraftigt. Personen är dessutom så jävla envis. Och sedan när den förstår så börjar den gråta och leker offer.

Snart skiter jag i det här. När den personen och min hund har gått bort så kan jag bara avsluta mitt liv. Orkar verkligen inte mera.

• Anonym (weg)
    Anonym skrev 2025-02-22 23:04:13 följande:

Jag tycker du ska göra en orosanmälan till kommunen.

Personen behöver hemtjänst låter det som 

Det är inte din uppgift att ställa upp så mycket att det är istället för hemtjänst.
    Du kan hänvisa till att personen får använda sig av hemtjänst. 
    Det måste alla andra, så det är inte elakt av dig på något sätt. 

Det jag skulle säga... var att personen behöver stöttning i sin vårdkontakt annars blir den totalt felbehandlad eller överkörd. Och jag är den enda som kan hjälpa personen med det i dennes närhet. Men t om då möter jag på motstånd ifrån personen. Som sedan ringer upp och gråter därefter när jag sagt att då är det ingen ide att vi har kontakt mera om jag inte ens kan hjälpa dig.
  • Aniiee
    Anonym (weg) skrev 2025-02-22 22:10:41 följande:

Det är svårt  Annie.

Du vet inte hur min uppväxt har varit. Eller mitt förhållande till mina föräldrar, eller något. Så visst, avfärda mig du. Det är inte jag som sitter och mår dåligt för att jag hellre sitter kvar i skiten än gör något åt min situation

Jag har läst dina andra trådar också. 

Så jo, jag håller fast vid att du faktiskt får skylla dig själv. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (weg)
    Aniiee skrev 2025-02-23 01:20:25 följande:
    Du vet inte hur min uppväxt har varit. Eller mitt förhållande till mina föräldrar, eller något. Så visst, avfärda mig du. Det är inte jag som sitter och mår dåligt för att jag hellre sitter kvar i skiten än gör något åt min situation

Jag har läst dina andra trådar också. 

Så jo, jag håller fast vid att du faktiskt får skylla dig själv. 

Vilka andra trådar? 

Om du har läst dom så vet du mycket väl vad jag har gått igenom och hade aldrig i ditt liv skrivit som du gjorde. Ja, jo jag vet att du sitter i rullstol Annie. Men vad berättigar dig till att skriva så kränkande i min tråd? 

Berätta om mina trådar.. så ska vi se om dessa stämmer. Jo jag vet att du gillar kolla Ip nummer osv. Så återigen, vad berättigar det dig att skriva att jag får skylla mig själv? Vem är jag då? Och vad har jag varit med om utifrån mina andra trådar? 

• Lynx123
    Anonym (weg) skrev 2025-02-22 21:24:40 följande:

Nej, jag är inte 14 direkt. Men jag är uppväxt med tortyr och jävligt mycket orättvisa. En del blir tysta och konflikträdda. Jag exploderar istället.

Jag kan inte sluta ha kontakt med personen då den är i stort behov utav hjälp.

Jag förstår - och då får du bryta kontakten. Du kan, om du vill, ta hjälp från kommunen innan. Du kan göra en orosanmälan.

Annars, om du väljer att fortsätta hjälpa, så får du ta hjälp för egen del. Skulle råda dig att göra det oavsett. Om du inte klarar av att hantera ditt utåtagerande så kan det förstöra alla dina relationer - både privat och på jobbet. Ta tag i det här, för du gör dig själv en otjänst annars.
  • Anonym (Q)
    Anonym (weg) skrev 2025-02-23 01:40:59 följande:

Vilka andra trådar? 

Om du har läst dom så vet du mycket väl vad jag har gått igenom och hade aldrig i ditt liv skrivit som du gjorde. Ja, jo jag vet att du sitter i rullstol Annie. Men vad berättigar dig till att skriva så kränkande i min tråd? 

Berätta om mina trådar.. så ska vi se om dessa stämmer. Jo jag vet att du gillar kolla Ip nummer osv. Så återigen, vad berättigar det dig att skriva att jag får skylla mig själv? Vem är jag då? Och vad har jag varit med om utifrån mina andra trådar? 

Går det att kolla upp ip nummer på folk i forumet bara sådär? 
  • Anonym (Piggsvin)
    Anonym (Q) skrev 2025-02-23 09:11:03 följande:
    Har man hängt på forumet länge och läst många trådar så går det att veta en hel del om de som är enkelanonyma.

Men det är inte många som är sjuka nog att hålla på och outa info som inte har med tråden att göra, och det hade fått mig att lämna TS åt sitt öde.

TS, du beter dig obehagligt så varför skulle någon vilja hjälpa dig?
  • Aniiee
    Anonym (weg) skrev 2025-02-23 01:40:59 följande:

Vilka andra trådar? 

Jag har aldrig I. Itt liv kollat upp ett ip-nummer använt på FL. Så jävla intresserad är jag intr. Man behöver inte kolla ipnunmer för att känna igen en skribent som återkommande skriver om samma saker.

Och, jo, jag håller fortfarande fast vid vad jag skriver. Du får skylla dig själv om du inte bryter med någon som DU VILL bryta med. Du är liksom inte så unik som du inbillar sig, det finns andra här som haft en svår barndom och pga det brutit med sina föräldrar.

Och nej, jag sitter inte i rullstol, sitter du och fantiserar fritt eller? Men det förstås, jag heter inte Annie så du kanske tilltalar någon annan?
  • Aniiee
    Anonym (Q) skrev 2025-02-23 09:11:03 följande:
    Admins kan, men jag är inte admin. Inte på familjeliv I alla fall. 
Svar på tråden Måste ha kontakt med en person, som gör mig förbannad varje gång!