• Anonym (varför)

Tonåringar vill inte umgås

Känner ni andra tonårsföräldrar igen det här?

Fattar att det är individuellt och beroende på intressen och så, har ett barn som idrottar och hen är ju på sin gymnastik flera ggr i veckan men sen har jag 15-åringen som bara vill vara hemma på fritiden. Frågar ofta om hen vill hänga med kompisarna men hen vill inte och inte kompisarna heller.

När hen fyllde 15 bjöd hen in alla närmsta kompisar på kompishäng men kl.20 tyckte alla att det var dags att åka hem.. Wtf?

När jag var 15 år 1999 så började väl kvällen kl.20 och slutade 02 men det går inte att jämföra, saker har ändrats men varför vill inte kidsen hänga med varandra idag och senare på kvällen? Föräldrafritt verkar inte vara något kul idag utan alla vill bara hem till sina egna sovrum och skärmar kl.20.

Alltså det är ju egentligen ett icke-problem och ett tryggt problem men det stör mig likväl att de är så oengagerade XD

• Svar på tråden Tonåringar vill inte umgås
  • Fjäril kär

Dom umgås genom skärmarna och via dom onlinespel och chattplattformar dom har. Det är deras sätt att hänga . 
    Så ser det oftast ut idag i den åldern om man inte har specifika intressen som tar tid och är sociala. 

• Anonym (ja som sagt)

Inte heller jag umgicks med vänner fysiskt efter skolan mer än någon enstaka dag i veckan eller kanske varannan. Jag var tonåring mellan 1998 och 2004. Det var mest att vi umgick över datorn med forum, chatter och spel. Men självklart var det en del i skolan som ungicks på kvällar och halva nätterna, hade föräldrafria fester osv. Jag hörde väl mer till nördgänget som spelade Asheron's Call, Everquest och Runescape, och gick inte på många fester eller hängde med kompisar jättesent om det inte var typ filmkväll. Min dotter som idag är 15 är lite likadan men hon och hennes kompisar umgås fysiskt ofta några timmar efter skolan, kommer hem till middagen och sedan fortsätter de umgås över internet. 

En sak jag upfattar som en stor skillnad är att tonåringarna idag är mycket mer medvetna om riskerna än vi var. De vill vara självständiga och vill inte bli hämtade av morsan, pinsamt, men vill inte heller vara ute så sent pga riskerna det kan innebära.

• Anonym (ja som sagt)

Inte heller jag umgicks med vänner fysiskt efter skolan mer än någon enstaka dag i veckan eller kanske varannan. Jag var tonåring mellan 1998 och 2004. Det var mest att vi umgick över datorn med forum, chatter och spel. Men självklart var det en del i skolan som ungicks på kvällar och halva nätterna, hade föräldrafria fester osv. Jag hörde väl mer till nördgänget som spelade Asheron's Call, Everquest och Runescape, och gick inte på många fester eller hängde med kompisar jättesent om det inte var typ filmkväll. Min dotter som idag är 15 är lite likadan men hon och hennes kompisar umgås fysiskt ofta några timmar efter skolan, kommer hem till middagen och sedan fortsätter de umgås över internet. 

En sak jag upfattar som en stor skillnad är att tonåringarna idag är mycket mer medvetna om riskerna än vi var. De vill vara självständiga och vill inte bli hämtade av morsan, pinsamt, men vill inte heller vara ute så sent pga riskerna det kan innebära.

• Anonym (My)

Min yngsta är likadan, får typ pusha honom för att han ska gå ut med vänner. Nu är han snart 17 och hänger ändå oftast en kväll i veckan med vänner, då spelar de oftast spel, typ poker. Men har aldrig behövt tänka på tider, han kommer aldrig hem senare än midnatt. Sommaren när han va 15 började han ändå va ute lite på kvällarna. När jag va tonåring va man ju ute varje kväll och hängde med vänner och hittade på så mycket kul. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag kände det samma när mina barn var tonåringar för några år sen.  När jag var tonåring var jag nästan aldrig hemma, det känns som att de unga missar så mycket av det sociala idag. Det är väldigt tråkigt,

Nu läser mina barn på universitet på orter med mycket studentliv och de tar igen detta, de är väldigt sociala på universitetet. 

Mina barn var också aktiva i olika aktiviteter under hela skoltiden, även gymnasiet  så de fick ju ändå lite social vana. 
    Jag tror att unga generellt utvecklar en lägre social kompetens idag. Det är märkligt, de är ju uppvuxna på förskola och borde fått med sig de sociala från småbarnstiden.

• Anonym (L)
    Fjäril kär skrev 2025-02-22 20:02:09 följande:

Dom umgås genom skärmarna och via dom onlinespel och chattplattformar dom har. Det är deras sätt att hänga . 
    Så ser det oftast ut idag i den åldern om man inte har specifika intressen som tar tid och är sociala. 

Och tyvärr ger det slappa ungdomar, dåliga skolresultat, deppiga ungdomar.
    Men det är ju enkelt för föräldrarna 
Svar på tråden Tonåringar vill inte umgås