• Anonym (josåatt)

Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)

Det pågår just nu ett upprop att ställa upp och bojkotta de stora livsmedelskedjorna under vecka tolv, och då så klart också handla så lite som möjligt under vecka 11 "så man inte storhandlar veckan innan".

Visst. Bra. Gulligt. Demonstrera mot priserna och jättevinsterna.

Men.

Problemet är ju att vi måste ju äta. Så vad äter man/var handlar man då vecka 12? Särskilt för att täcka upp alla måltider.

• Svar på tråden Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)
  • Aniiee

Jag går gärna till småbutiker, lokala handlare och bönder istället, men inte fan är det för att spara pengar. Det är extremt dyrt här i stan att handla på en livs eller i en kiosk. "Turkaffärer" kan ha kul varor men ofta är det ungefär samma priser som på Coop/Hemköp/Willys, och av suspekt kvalitet. Kan man gå direkt till en bonde kan man få billigt nöt- och fläskkött och slitna hönor, men då måste man vara beredd att köpa stora volymer. Alternativet där är så klart att köpa köttboxar och från fiskbilar, men det gör man absolut inte för det billiga priset. Nu snackar vi dryga 200 kr/kg för nötfärs, 250 för kyckling, 250-300 för grisdetaljer, 300-350 för nötdetaljer, 350 för torsk, 500 för laxsida.

Personligen så anser jag att svenskar i gemen lägger för LITE pengar på mat, men eftersom folks liv är anpassade efter att vi lägger 12-13% av vår disponibla inkomst där och inte 40% som vi gjorde på 50-talet, eller knappa 25% som på 70-talet, förr så kan jag absolut se att folk tycker att det blivit dyrt nu när det går uppåt. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Agda90

Om man följer nyheterna så hade man vetat att senaste höjningen på matpriserna initierades av Willys. De började och alla andra hängde på.
    Att hänga ut ica som den stora boven är inte rätt.

Jag kommer inte att bojkotta min ica handlare vecka 12 av följande anledningar:
    1. Där jag bor är vår ica väldigt prisvärd. Jag jag har gjort prisjämförelser på det vi veckohandlar och på sin höjd kan jag spara 50 kr. Frukt och grönt är av sämre kvalitet på citygross och willys och mer hamnar i soptunnan. Då jag har 4 mil till willys och 5 till citygross och 500 m till ica så kan man lätt göra matematiken att det inte är ekonomiskt försvarbart för mig att köra till willys/cg flera gånger i månaden.
    2. Utbudet på allergikost klår ica både Willys och cg med hästlängder! Utbudet är större och mycket bättre på ica.
    3. Min lokala ica handlare känner mig väl och ber jag att de ska kolla om en viss produkt finns att ta in så finns den 7 av 10 gånger i butikshyllan en vecka senare. Den relationen är svårare att utveckla till en stor livsmedelsbutik i en stor stad.

• Virriga Vera
    Agda90 skrev 2025-02-27 10:00:05 följande:

Om man följer nyheterna så hade man vetat att senaste höjningen på matpriserna initierades av Willys. De började och alla andra hängde på.
    Att hänga ut ica som den stora boven är inte rätt.

Jag kommer inte att bojkotta min ica handlare vecka 12 av följande anledningar:
    1. Där jag bor är vår ica väldigt prisvärd. Jag jag har gjort prisjämförelser på det vi veckohandlar och på sin höjd kan jag spara 50 kr. Frukt och grönt är av sämre kvalitet på citygross och willys och mer hamnar i soptunnan. Då jag har 4 mil till willys och 5 till citygross och 500 m till ica så kan man lätt göra matematiken att det inte är ekonomiskt försvarbart för mig att köra till willys/cg flera gånger i månaden.
    2. Utbudet på allergikost klår ica både Willys och cg med hästlängder! Utbudet är större och mycket bättre på ica.
    3. Min lokala ica handlare känner mig väl och ber jag att de ska kolla om en viss produkt finns att ta in så finns den 7 av 10 gånger i butikshyllan en vecka senare. Den relationen är svårare att utveckla till en stor livsmedelsbutik i en stor stad.

Dessutom så det ju så att ICA är endast distrubutören av varorna. Varje ICA handlare äger sin butik och de små ICA butikerna kämpar verkligen för att gå runt. Ofta är de ensamma på orten och nära att få slå igen eftersom de inte kan matcha de större butikernas priser. I vår by har vår lokala butik slagit igen och vi får köra 5 mil för att handla. Då vill jag göra det i en butik som ger mig mervärde och kvalité, vilket är ICA Maxi. Jag har jämfört priser på ICA, Willys och CG och ICA Maxi är defacto de som är billigast för oss.
  • riboflavin
    Tow2Mater skrev 2025-02-26 22:25:29 följande:
    Tar det inte mycket tid att springa runt till en massa butiker?
    Nej. Vi kan antingen åka 15 min×2 till ett större affärskomplex eller lägga samma tid på att gå runt vårt centrumtorg. På samma yta som Ica Maxi täcker ligger bageri, grönsaksaffär, fiskbutik, ekospeceriet (som säljer torrvaror utan engångsförpackningar samt småskaligt producerade mejeriprodukter) och en ost/deli-butik. I samma kvarter finns blomsteraffär och systembolag.
    Torghandel har varit lite på sparlåga sista åren men det är marknad då och då.
    Nu bor ju inte alla nära sånt men vi kan enkelt göra så. Enda anledningen till att handla på det större komplexet var ju tidigare priserna, nu gör det ingen ekonomisk skillnad. Vi är bara 2 vuxna så jag kan enkelt handla på väg hem från jobbet med 2 bärkassar på cykeln. Vi bor 3 km från mitt jobb och centrum ligger i mitten. Kött köper vi i regel från en rekoring 2 km från bostaden med några månaders mellanrum. Mölndal är en fantastisk liten stad sett till service om man bor/arbetar relativt centralt.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Agda90
    Virriga Vera skrev 2025-02-27 10:36:07 följande:
    Dessutom så det ju så att ICA är endast distrubutören av varorna. Varje ICA handlare äger sin butik och de små ICA butikerna kämpar verkligen för att gå runt. Ofta är de ensamma på orten och nära att få slå igen eftersom de inte kan matcha de större butikernas priser. I vår by har vår lokala butik slagit igen och vi får köra 5 mil för att handla. Då vill jag göra det i en butik som ger mig mervärde och kvalité, vilket är ICA Maxi. Jag har jämfört priser på ICA, Willys och CG och ICA Maxi är defacto de som är billigast för oss.
    Och hos oss är de Ica Maxi butikerna vi har möjlighet att ta oss till dyrare. Så man kan verkligen inte beskylla alla ica för att vara dyra. Det varierar så mycket. 
  • Anonym (Hin Håle)
    klyban skrev 2025-02-26 21:12:01 följande:

Finns inget som hindrar att det sker igen, och blekt och patetiskt är att göra INGENTING alls.

Förordar du att vi ska bara lägga oss ner och bli apatiska?
    För finner din text som det är något som kanske är vad du vill, för det är mer patetiskt i mina ögon.
    Sen effekten, ja, den kanske blir marginell.
    Men stå som ett fån och inte göra något alls, ja, det kommer DEFINITIVT inte göra något.

Nej, var har jag påstått att man inte ska göra något? Läskunnig?
  • Anonym (Matglad)

Vi handlar som vanligt den här veckan och de vi känner med Skrattande gissar att det kommer vara lika mycket folk i affärerna som det brukar. Det är väl påskveckan det är dålig handel när många reser bort. Så för butikerna blir det väl som en sån vecka antar jag om nu folk bojkottar, jag tror dock folk säger en sak och gör en annan..

• klyban
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-03-17 12:35:31 följande:
    Nej, var har jag påstått att man inte ska göra något? Läskunnig?

DU deltar i en större diskussion än din person.
    Och det hade du sett om du just hade gjort det du uppmanar mig till och läsa.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Hin Håle)
    klyban skrev 2025-03-17 16:59:38 följande:

DU deltar i en större diskussion än din person.
    Och det hade du sett om du just hade gjort det du uppmanar mig till och läsa.

Fast du skriver ''du'' vilket hänvisar till mig, är du inte förmögen nog att föra en diskussion på rätt sätt ska du kanske....låta....bli. 
  • Anonym (Jaha?)

Nu har jag inte läst hela tråden och någon har säkert redan luftat detta.
    Bojkott - javisst som företeelse  men det är inte din lokala Ica-handlare som står för prishöjningen på det viset, inte heller Ica centralt Däremot kunde kanske Ica vara tuffare mot sina leverantörer?
    Om leverantörerna sänker sina priser så måste kostnaden hämtas hem på något sätt, förmodligen sämre kvalitet.
    Vi har ju redan sett "snuttifiering" på massor av varor, kortare korvar, mindre mängd kaffe i paketen o.s.v.
    Tror inte det är en utveckling matkedjorna driver på, de är helt enkelt för beroende av sina kunder.
    Däremot har de maktmedel gentemot sina leverantörer. I stort sätt alla varor har alternativa leverantörer.
    Har också noterat, vad gäller Ica att deras egna varor och framför allt "Basic" håller väääldigt låg kvalitet.
    Säkert en taktik för att kunna erbjuda lägre pris men.....man köper bara billigt, inget mer.

• klyban
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-03-17 20:47:31 följande:
    Fast du skriver ''du'' vilket hänvisar till mig, är du inte förmögen nog att föra en diskussion på rätt sätt ska du kanske....låta....bli. 

Inga problem, för DU hängde ju inte ens med i diskussionen, och så är det jag som ska läsa? :lol:
    Det kan du väl inte tro, för om du hade själv gjort som du uppmanar, så hade DU förstått vad som var diskussionen.

Men du vet inte ens det, så ja, jag kan låta bli.(Men det klarar inte du :lol: och snart ger du mig rätt.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Hin Håle)
    klyban skrev 2025-03-17 22:18:09 följande:

Inga problem, för DU hängde ju inte ens med i diskussionen, och så är det jag som ska läsa? :lol:
    Det kan du väl inte tro, för om du hade själv gjort som du uppmanar, så hade DU förstått vad som var diskussionen.

Men du vet inte ens det, så ja, jag kan låta bli.(Men det klarar inte du :lol: och snart ger du mig rätt.)

Samma obegåvade nonsens som vanligt från dig 😂
  • klyban
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-03-18 18:10:09 följande:
    Samma obegåvade nonsens som vanligt från dig 😂

Ja, visst är det kul när någon säg läs, och så har den inte läst diskussionen som varit och om vad.

Det är oerhört kul för mig, men skoj att du kan ha skoj i din miss om att läsa, för det vart lite pinsamt för dig.

Svar på tråden Så vad ska vi äta då? (bojkotta livsmedelsbutikerna vecka 12)