• Anonym (Liv)

Vill separera men har inte råd

Jag lever med min sambo, ett barn på två år och ett till på väg. Jag känner inte längre att den här situationen är hållbar då min sambo är så fruktansvärt elak mot mig emellanåt. T.ex. så har jag varit arbetssökande ett tag och marknaden är otroligt tuff just nu. Jag vill inget hellre än att få ett jobb och söker dagligen nya jobba och kollar vad det finns för möjligheter. Min sambo är så irriterad på mig, höjer rösten och säger att jag saknar driv, att det är något fel på mig som aldrig kommer längst i processerna osv. Det här gör mig så jävla ledsen för jag vet ju att jag inte gör något fel utan det är så hög konkurrens att alltid finns något som är snäppet bättre. Han får mig verkligen att känna mig värdelös och jag får inte direkt extra energi ifrån honom att ta mig ur den här situationen. 

Den nuvarande graviditeten var inte direkt planerad, även om vi ville ha ett till barn inom kort (när allt löst sig med jobb). Men nu blev det som det blev och han anklagar mig och säger att det är mitt fel att jag blev gravid så olägligt eftersom det är jag som har ?koll på menscykeln och inte skulle ha särat på benen?. Enligt min app stämde inte dagen för ägglossning alls så nej jag hade inte koll.

Jag är så trött på att alltid känna mig nedtryckt, ledsen och orkeslös på grund av hans elaka kommentarer. Han kan gå och sura i två dagar och när jag har lyckats dra ur honom vad det är så är det ditten och datten med mig han stör sig på. Känner mig så orättvist behandlad. Jag vill egentligen inte separera med snart två små barn men jag står inte ut med att leva med någon som behandlar mig som skit. Vet bara inte hur jag ska ha råd nu när jag inte har något jobb? Vi bor i en stor stad och jag har inga familjemedlemmar som bor i närheten. Ska jag behöva ansöka om en massa olika bidrag? Det är ju svårt att separera med barn när man har jobb också, så det här känns som en omöjlighet.

• Svar på tråden Vill separera men har inte råd
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Liv)
    Violetten91 skrev 2025-02-22 13:47:50 följande:

Hur ser det ut med din sgi? Du kommer ju vara fl ett tag och ifall du kan leva på föräldrapenningen solo så är det ju inte så becksvart.

Ja tror och hoppas verkligen att min sgi ska vara skyddad (är den nollad av någon oklar anledning är vi/jag körda). Men får inte speciellt hög föräldrapenning ändå, det är typ samma som a-kassan. Det täcker inte ens kostnaden för vårt nuvarande boende så jag har absolut inte råd att bo kvar där själv. Men kommer inte hitta något annat så länge jag är utan jobb heller..

Glömde skriva att min sambo även påpekar hur oattraktiv jag är som är arbetslös och aldrig lyckas få något. Den kommentaren gjorde väldigt ont för jag hatar ju själv den här situationen och självkänslan är inte direkt på topp efter alla nej man får. Det känns fruktansvärt att veta att den jag lever med går och tänker hur oattraktiv jag är, när jag ändå kämpar för att få ett jobb. Han vet ju att jag har lyckats få bra jobb tidigare så någonstans måste han förstå att det kanske inte är mig det är fel på, utan den höga konkurrensen som råder just nu. Tyvärr sätter sig såna här kommentarer och jag går och grubblar på om jag framstår som en osäker idiot som inte kan svara normalt på frågorna när jag väl kommer på intervjuer.

• Anonym (Statuskåta tidsandan.)
    Anonym (Liv) skrev 2025-02-22 14:09:15 följande:

Ja tror och hoppas verkligen att min sgi ska vara skyddad (är den nollad av någon oklar anledning är vi/jag körda). Men får inte speciellt hög föräldrapenning ändå, det är typ samma som a-kassan. Det täcker inte ens kostnaden för vårt nuvarande boende så jag har absolut inte råd att bo kvar där själv. Men kommer inte hitta något annat så länge jag är utan jobb heller..

Glömde skriva att min sambo även påpekar hur oattraktiv jag är som är arbetslös och aldrig lyckas få något. Den kommentaren gjorde väldigt ont för jag hatar ju själv den här situationen och självkänslan är inte direkt på topp efter alla nej man får. Det känns fruktansvärt att veta att den jag lever med går och tänker hur oattraktiv jag är, när jag ändå kämpar för att få ett jobb. Han vet ju att jag har lyckats få bra jobb tidigare så någonstans måste han förstå att det kanske inte är mig det är fel på, utan den höga konkurrensen som råder just nu. Tyvärr sätter sig såna här kommentarer och jag går och grubblar på om jag framstår som en osäker idiot som inte kan svara normalt på frågorna när jag väl kommer på intervjuer.

Jag tycker överlag att folk är egoistiska och separerar av triviala anledningar. I ditt fall så tycker jag dock annorlunda. Din sambo verkar vara oerhört oempatisk och han förtjänar inte din kärlek om han uttrycker sig så plumpt, eller i övrigt huserar sådana tankar om arbetslösa människor. Men det är väl den statuskåta tidsandan tänker jag. All självförhärligande narcissism som får folk att sparka neråt. Detta gäller såväl män som kvinnor.
  • Anonym (Va)

Så du skaffar ett barn till men du vet inte ens om du har en sgi..  

• Anonym (H)

Låter ju som om han utsätter dig för en form av psykiskt våld. Hör av dig med socialtjänsten och berätta om din situation. 

• Anonym (Liv)
    Anonym (Va) skrev 2025-02-22 15:34:45 följande:

Så du skaffar ett barn till men du vet inte ens om du har en sgi..  

Den ska vara skyddad, jag har gjort allt man ska för att den ska vara det. Är mer ett skräckscenario att den skulle ha blivit nollad av någon anledning, och det vet man ju inte säkert förrän man ansöker om föräldrapenning. 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (H) skrev 2025-02-22 15:40:03 följande:

Låter ju som om han utsätter dig för en form av psykiskt våld. Hör av dig med socialtjänsten och berätta om din situation. 

Ja nåt är det ju som inte står rätt till om man säger såna saker till den man älskar. Min ofrivilliga arbetslöshet verkar ha dragit fram hans sämsta sidor, en tid när jag själv mår som sämst och bara behöver stöd och pepp. Usch vad deppigt att behöva dra in socialtjänsten, det känns så främmande. Han skulle säkert bli ?sitt vanliga jag? den dagen jag får ett jobb och vi får stabilare ekonomi, men hans kommenterar kommer ju alltid finnas med. Han har också haft det tufft under vårt förhållande och jag skulle aldrig, aldrig trycka ner honom på något sätt! Ibland saknar han verkligen empati och medmänsklighet. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (H)
    Anonym (Liv) skrev 2025-02-22 16:38:54 följande:
    Ja nåt är det ju som inte står rätt till om man säger såna saker till den man älskar. Min ofrivilliga arbetslöshet verkar ha dragit fram hans sämsta sidor, en tid när jag själv mår som sämst och bara behöver stöd och pepp. Usch vad deppigt att behöva dra in socialtjänsten, det känns så främmande. Han skulle säkert bli ?sitt vanliga jag? den dagen jag får ett jobb och vi får stabilare ekonomi, men hans kommenterar kommer ju alltid finnas med. Han har också haft det tufft under vårt förhållande och jag skulle aldrig, aldrig trycka ner honom på något sätt! Ibland saknar han verkligen empati och medmänsklighet. 
    Deppigt och deppigt. Din situation i sig är deppig och det finns hjälp att få. Du säger ju själv att du är fast i relationen pga ekonomin. En normalfuntad människa ger stöd till den man älskar i utsatta situationer. 
  • Anonym (L)

Kan du plugga till något som ger jobb? Undersköterska är väl inte så lång utbildning tex. 

• Anonym (Liv)
    Anonym (L) skrev 2025-02-22 17:54:52 följande:

Kan du plugga till något som ger jobb? Undersköterska är väl inte så lång utbildning tex. 

Jag har 4 års studier bakom mig, så är egentligen inte jättesugen på att plugga ännu mer, framförallt inte ta mer CSN. Men jag har absolut funderat på att plugga något som ger bättre förutsättningar för jobb. Däremot lockar tyvärr inte vården mig alls, så det känns uteslutet. Önskar att jag hade valt en annan bana från början istället, men vet helt ärligt inte vad det skulle ha varit i så fall. Men just nu söker jag jobb vitt och brett inom allt möjligt, men som inte är totalt irrelevant utifrån min bakgrund. Men det har varit allt från kundtjänst till projektledarroller (som är det jag har jobbat med mest). 
  • Anonym (bidrag och styrka)

Ställ dig i bostadskö till olika hyresbolag i din stad om du inte redan står. Jobbar du heltid? Då har du nog råd med hyra och fasta kostnader tror jag (sthlm dock verkar dyrt så jag hoppas du inte bor där)

Sök bostadsbidrag och kolla vad mer du har rätt till. Jag insåg försent att "barn har rätt till samma ekonomiska standard hos båda föräldrar". Orkade inte börja tjafsa med pappan som har dubbelt så bra lön som jag utan har försökt klara det själv. Men den andra kan ha skyldighet att hjälpa till.

Det är inte lyxliv att vara ensamstående, inte ens på varannan vecka men man kan få det att gå runt även på en låg lön. Jag har varit ensam med låglöneyrke i 10 år och får idag ca 20 000 efter skatt. Funkar för oss men visst är det trist att inte kunna resa eller hitta på saker spontant utan att först planera och lägga undan och oftast är det ändå för dyrt så det har inte blivit mycket över det viktigaste.

Vad som är viktigast är att du inte ska stanna i något som gör ont i magen. Jag väntade för länge men till slut fick jag frågan av någon, ser du dig själv med honom om 10 år och mitt svar var genast "nej!".

Då förstod jag att jag behövde gå. Tungt har det varit men ändå värt det. Lycka till <3

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Liv) skrev 2025-02-22 14:09:15 följande:

Jag vill inte vara taskig men hur har du kunnat ligga med honom? Han kanske inte var sån då visserligen.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Liv) skrev 2025-02-22 16:38:54 följande:
    Jag tror faktiskt inte någon säger sånt till den dom älskar. Tyvärr.

En partner ska vara ett stöd i tuffa tider. Är otroligt kontraproduktivt att inte peppa dig att må så bra som möjligt, det skulle förutom att få dig att må bättre öka dina chanser till att få ett vettigt jobb.

Låter faktiskt förjävligt i mina öron. Du har liksom en fiende i ditt hem.
  • Ettfrö
    Anonym (Liv) skrev 2025-02-22 18:51:44 följande:
    Jag har 4 års studier bakom mig, så är egentligen inte jättesugen på att plugga ännu mer, framförallt inte ta mer CSN. Men jag har absolut funderat på att plugga något som ger bättre förutsättningar för jobb. Däremot lockar tyvärr inte vården mig alls, så det känns uteslutet. Önskar att jag hade valt en annan bana från början istället, men vet helt ärligt inte vad det skulle ha varit i så fall. Men just nu söker jag jobb vitt och brett inom allt möjligt, men som inte är totalt irrelevant utifrån min bakgrund. Men det har varit allt från kundtjänst till projektledarroller (som är det jag har jobbat med mest). 
    Du har en lång, högre utbildning vilket innebär att du är smart och driven. Låt inte den här mannen dra ner din livsglädje. Du kommer säkert lättare hitta jobb om du slipper hans kommentarer. Fattar att det känns främmande med socialtjänsten, men träffar du bara rätt handläggare så kan du verkligen få hjälp där. Exempelvis kan de räkna bort hans inkomst om de anser att han utövar psykiskt våld. Om du flyttar från honom har du då också rätt till bostadsbidrag.
  • Anonym (M)
    Anonym (Liv) skrev 2025-02-22 16:29:01 följande:
    Den ska vara skyddad, jag har gjort allt man ska för att den ska vara det. Är mer ett skräckscenario att den skulle ha blivit nollad av någon anledning, och det vet man ju inte säkert förrän man ansöker om föräldrapenning. 
    Det kan du lätt kolla upp på försäkringskassans hemsida. 
  • Anonym (Håller dig stark)

Ett älskande par ska stötta varann i vått och torrt. Ge varann energi, pepp och stöd. Gäller åt båda hållen. En dag kanske han hade stått utan jobb och då behövt din kärlek och stöd? Tycker han behandlar dig illa. Det är inte så att du lallar runt hemma, lever på honom och bara skiter I att söka jobb. Du kämpar ju ändå!

Att han inte ser det!? Och istället peppar dig och ger känslan av att "detta kommer ordna sig. Vi löser det här. Positiv energi. Jag finns här." Du är gravid också. Skäms på honom! När min man en gång var arbetslös och sökte hundratals jobb och nästan blev deppig till slut så mådde jag dåligt. För hans skull. Att se honom ledsen och frustrerad. Jag tog lasset ekonomiskt och överöste honom med pepp och kärlek. Till slut löste det sig. Idag är han mycket högavlönad och ger tillbaka 1000 ggr om. Man ska vara ett team.

Man vet aldrig vem som blir utan jobb. Man går igenom mycket som par och inte fan ska man då trycka ner varann!? Ifall han får dig att må dåligt, tappa självförtroende, orkeslöshet, ledsen och vill lämna tycker jag du ska göra upp en plan. Sök massa jobb som du kanske inte vanligtvis söker, butiksarbetare, hemtjänst ja vad som helst för DIN skull så att du har en inkomst. Extrajobb liksom. Tillfälligt tills du hittar ett jobb som du vill ha.

Ställ upp dig i alla bostadsköer som finns, även privata. Googla. Som någon annan skrev kan du prata med socialen, se hur de skulle kunna hjälpa dig. Har du någon mamma eller pappa som du kan flytta in hos ett tag tills allt löser sig?
    Du är INTE värdelös och det är INTE fel på dig. Du är bra! Så ska du tänka. Det är han som har problem alltså med sin jävla nedtryckande besserwisser attityd. Stackars dig, gravid också då vill man ju bli ompysslad och ha snälla människor omkring sig. Kram

• Olsdotter
    Anonym (Liv) skrev 2025-02-22 13:34:16 följande:
    Vill separera men har inte råd

Jag lever med min sambo, ett barn på två år och ett till på väg. Jag känner inte längre att den här situationen är hållbar då min sambo är så fruktansvärt elak mot mig emellanåt. T.ex. så har jag varit arbetssökande ett tag och marknaden är otroligt tuff just nu. Jag vill inget hellre än att få ett jobb och söker dagligen nya jobba och kollar vad det finns för möjligheter. Min sambo är så irriterad på mig, höjer rösten och säger att jag saknar driv, att det är något fel på mig som aldrig kommer längst i processerna osv. Det här gör mig så jävla ledsen för jag vet ju att jag inte gör något fel utan det är så hög konkurrens att alltid finns något som är snäppet bättre. Han får mig verkligen att känna mig värdelös och jag får inte direkt extra energi ifrån honom att ta mig ur den här situationen. 

Den nuvarande graviditeten var inte direkt planerad, även om vi ville ha ett till barn inom kort (när allt löst sig med jobb). Men nu blev det som det blev och han anklagar mig och säger att det är mitt fel att jag blev gravid så olägligt eftersom det är jag som har ?koll på menscykeln och inte skulle ha särat på benen?. Enligt min app stämde inte dagen för ägglossning alls så nej jag hade inte koll.

Jag är så trött på att alltid känna mig nedtryckt, ledsen och orkeslös på grund av hans elaka kommentarer. Han kan gå och sura i två dagar och när jag har lyckats dra ur honom vad det är så är det ditten och datten med mig han stör sig på. Känner mig så orättvist behandlad. Jag vill egentligen inte separera med snart två små barn men jag står inte ut med att leva med någon som behandlar mig som skit. Vet bara inte hur jag ska ha råd nu när jag inte har något jobb? Vi bor i en stor stad och jag har inga familjemedlemmar som bor i närheten. Ska jag behöva ansöka om en massa olika bidrag? Det är ju svårt att separera med barn när man har jobb också, så det här känns som en omöjlighet.

Ta klivet och bara gå! Fixa andrahandskontrakt på något halvår/ år, och permanent bostad senare när du inte är gravid och kan söka jobb mer effektivt.

Du kommer aldrig att komma någonvart med varesig jobb eller annat så länge du lever med någon som trycker ned dig, för det tar enormt med energi.

"Han stör sig på ditten och datten" därför att du aldrig ska få chansen att göra rätt i hans ögon.

Du klarar det! Och du kommer att lära dig massor av kommande år, om du bara tar första stegen bort från honom.
Svar på tråden Vill separera men har inte råd