• Anonym (Minni)

Inser att jag har väldigt mycket negativa tankar

Jag har på sista tiden insett att jag är har väldigt mycket negativa tankar. Jag har lite undrat varför jag mår dåligt sista tiden och har kommit på mig själv sista tiden att mitt tänkande nästan enbart består av tankar som är av negativ karaktär. Och funderar nu på om det är detta som påverkar mig så. Jag har liksom blivit medveten om mitt egna medvetande. inte konstigt hag mår dåligt tänker jag.

Någon som kan känna igen sig i detta?
    har nu bestämt mig för att aktivt jobba med att försöka ändra mina tankar. så att dom gynnar mig bättre än tar massa energi.

• Svar på tråden Inser att jag har väldigt mycket negativa tankar
  • Anonym (Minni)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-22 12:22:46 följande:

Det gör du rätt i, du kommer att få energi i stället var så säker!

Bra insikt du kommit till 🙂

Tack tack. 

Ja, det är en enorm befrielse att jag insett detta. Tänk att tankar kan ha så stor kraft och inverkan på ens kropp och hur kan mår. Helt galet ju! 

• Freddie K

Att komma till insikt är första steget. Bra jobbat! . Nästa steg är väl att ta reda på varför man har en massa negativa tankar och hur man kan vända på det till positiva tankar. Kanske utesluta något i ditt liv som du mår dåligt av eller så.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • burleskburkläsk
    Anonym (Minni) skrev 2025-02-22 13:31:28 följande:

Tack tack. 

Ja, det är en enorm befrielse att jag insett detta. Tänk att tankar kan ha så stor kraft och inverkan på ens kropp och hur kan mår. Helt galet ju! 

Om jag tänker nåt negativt så tänker jag därefter "är det viktigt? "Kan jag lösa det nu?" om inte så skickar jag bort dem och tänker på nåt vettigt i stället.

I din värld måste du fungera, det är ditt jobb att du mår bra.

Du är lika mycket värld som vem som helst.

Grubbla inte för mycket på gammalt, blicka framåt med ett leende på läpparna...det är du värd!
  • Anonym (Minni)
    Freddie K skrev 2025-02-22 13:33:42 följande:

Att komma till insikt är första steget. Bra jobbat! . Nästa steg är väl att ta reda på varför man har en massa negativa tankar och hur man kan vända på det till positiva tankar. Kanske utesluta något i ditt liv som du mår dåligt av eller så.

Yes, steg nr 2 är att identifiera tankarna. Och göra om dom. Så att dom gynnar mig bättre. Och desto mer jag jobbar på detta sättet så är det som att de får ringar på vattnet, en slags dominoeffekt. Så helt plötsligt så blir de gamla negativa tankarna hanterbara på ett annat sätt. Och jag kan tänka ännu mer gynnande för mig. Och till slut så mår jag bättre och bättre. Och blir mindre fast i huvudet och mer närvarande i nuet. 

helt galet vilken aha-upplevelse :)

• Freddie K
    Anonym (Minni) skrev 2025-02-22 13:59:32 följande:

Yes, steg nr 2 är att identifiera tankarna. Och göra om dom. Så att dom gynnar mig bättre. Och desto mer jag jobbar på detta sättet så är det som att de får ringar på vattnet, en slags dominoeffekt. Så helt plötsligt så blir de gamla negativa tankarna hanterbara på ett annat sätt. Och jag kan tänka ännu mer gynnande för mig. Och till slut så mår jag bättre och bättre. Och blir mindre fast i huvudet och mer närvarande i nuet. 

Jo, jag förstår. Det är svårt att vända negativa tankar till positiva och det är inte alltid så lätt. Jag tänker att det är en livslång kamp det där, men man måste börja någonstans. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (Minni) skrev 2025-02-22 13:59:32 följande:

Smart där! 🙂
  • Anonym (Minni)
    Freddie K skrev 2025-02-22 14:01:37 följande:
    Jo, jag förstår. Det är svårt att vända negativa tankar till positiva och det är inte alltid så lätt. Jag tänker att det är en livslång kamp det där, men man måste börja någonstans. 

Alltså, det är en färskvara. Det ör inget man gör, en gång, och sen är man klar. Utan det är en ständig pågående process. 

Det behöver inte vara svårt. Grejen är att bli medveten om sitt eget medvetande. Oftast är våra tankar helt omedvetna och helt automatiserade för oss. Grejen är att stanna upp och fånga upp dessa tankar

• Anonym (Minni)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-22 14:04:25 följande:
    Smart där! 🙂
    Eller hur!! 😄
  • Freddie K
    Anonym (Minni) skrev 2025-02-22 14:12:51 följande:

Alltså, det är en färskvara. Det ör inget man gör, en gång, och sen är man klar. Utan det är en ständig pågående process. 

Det behöver inte vara svårt. Grejen är att bli medveten om sitt eget medvetande. Oftast är våra tankar helt omedvetna och helt automatiserade för oss. Grejen är att stanna upp och fånga upp dessa tankar

Kloka ord. . Du har så rätt. Vissa tankar förstår jag inte varför vi tänker, men allt har väl en logisk förklaring. Hoppas jag i alla fall.
  • Anonym (Minni)
    Freddie K skrev 2025-02-22 14:16:21 följande:
    Kloka ord. . Du har så rätt. Vissa tankar förstår jag inte varför vi tänker, men allt har väl en logisk förklaring. Hoppas jag i alla fall.

Ibland tänker jag att man inte behöver förstå allt :)
    Sen när det kommer till tankarna så tror jag vår hjärna kan producera precis vad som helst? utan att det finns belägg eller några sanningar i det man tänker. Att skapa distans till sina tankar och se dom utifrån är en bra första början :)
  • Freddie K
    Anonym (Minni) skrev 2025-02-22 14:36:22 följande:

Ibland tänker jag att man inte behöver förstå allt :)
    Sen när det kommer till tankarna så tror jag vår hjärna kan producera precis vad som helst? utan att det finns belägg eller några sanningar i det man tänker. Att skapa distans till sina tankar och se dom utifrån är en bra första början :)
    Jo, det har du nog rätt i. .
Svar på tråden Inser att jag har väldigt mycket negativa tankar