• Leonit

PANIK KÄNSLOR

hej
    jag började på antidepressiva för 3 månader sen, jag är upp i 200 mg setraline. Jag känner inte min ångest blivit bättre. Jag har skyhög ångest, vi trappade upp för en månad sedan, men jag har panik känslor, ångest och känner mig förlamad. Orkar inte gå ut och har ba ångest över det

• Svar på tråden PANIK KÄNSLOR
  • burleskburkläsk
    Leonit skrev 2025-02-22 11:11:56 följande:
    PANIK KÄNSLOR

hej
    jag började på antidepressiva för 3 månader sen, jag är upp i 200 mg setraline. Jag känner inte min ångest blivit bättre. Jag har skyhög ångest, vi trappade upp för en månad sedan, men jag har panik känslor, ångest och känner mig förlamad. Orkar inte gå ut och har ba ångest över det

Galet med tanke på den höga dosen.

Det kan inte vara så att din kropp av nån orsak inte tar upp sertralin?  det borde undersökas

Eller om du är allergisk mot sertralin så kroppen blir mer stressad ju mer du tar...

När jag hade svår panikångest förr så vet jag om jag inte åt och drack bra så mådde jag tusen gånger jävligare...äter du och dricker som du skall ?

Ångest kan ha med andningen att göra...detta hade jag problem med, att jag andades små andetag i bröstkorgen och höll inne andan var ännu värre än det med mat och dryck...

Jag sov alltid på höger sida, med tanke på andning och hjärta.

Försök att inte stressa (lätt för mig att säga idag...)

Du borde ta kortisolprov, för att se om dina binjurar producerar för mycket stresshormon...ja om det redan inte är gjort.

Jag tänker vidare...
  • Lynx123

Skulle också gissa på för hög dos. Har du testat att ta den på morgonen/kvällen i stället?

• Anonym (Jobba_mentalt)

Det är bra om man har bra mediciner, men man måste också jobba lite mentalt för att bli kvitt panikångest, gäller att tänka lugnande tankar och fokusera på bra saker, inte skrämma eller stressa upp sig själv i onödan osv. Undvik kaffe som är centralstimulerande.

• burleskburkläsk
    Kvinna7 skrev 2025-02-22 11:26:59 följande:

Du kan ha för hög dos. Låter som det. 

Kan vara så med, allt blir inte bättre bara det är mycket.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Jobba_mentalt) skrev 2025-02-22 11:29:03 följande:

Det är bra om man har bra mediciner, men man måste också jobba lite mentalt för att bli kvitt panikångest, gäller att tänka lugnande tankar och fokusera på bra saker, inte skrämma eller stressa upp sig själv i onödan osv. Undvik kaffe som är centralstimulerande.

Bra det du nämner om kaffe...

Jag brukade "överköra systemet" som jag kallade det.

Jag brukade sätta mig med en tidning som innehöll korsord...damtidningar har bra blandning av sånna.
    Sen brukade jag sätta mig med det lättaste först och försöka att lösa det så fort som möjligt utan att flåsa och bli alldeles slut men lösa det fort.
    Kommer man inte på ett ord direkt så går man vidare till korsordet är löst eller att man inte kan mer då går du på nästa...etc etc.

Glöm inte att andas normalt, oavsett om det känns jobbigt att göra det.

Jag hade svår panikångest dagligen i ca 5 år, hade jag vetat om sakerna jag nämnt tidigare så hade jag varit fri från panikångest tidigare.
Svar på tråden PANIK KÄNSLOR