• Anonym (Balans)

Har ingen ork för intressen längre

Har ingen balans i livet. Har senaste året känt att dagarna bara går och att jag inte tar till vara på något längre. Orkar inte göra något som jag tycker är kul. Tänker att jag vill göra massor när det är helg men sen ligger jag bara i sängen och får inget gjort. Hushållssysslor går bra för det är sånt jag måste göra men allt det andra som jag faktiskt vill göra blir aldrig av. Om jag väl kommer igång med något intresse så kan jag inte njuta även jag borde. Får lixom ingen ro. 

Har ADD och försöker hitta rätt medicin. Ska prova en fjärde medicin snart men känns så jäkla meningslöst när ingen fungerat hittils. 

• Svar på tråden Har ingen ork för intressen längre
  • burleskburkläsk
    Anonym (Balans) skrev 2025-02-21 21:08:01 följande:
    Har ingen ork för intressen längre

Har ingen balans i livet. Har senaste året känt att dagarna bara går och att jag inte tar till vara på något längre. Orkar inte göra något som jag tycker är kul. Tänker att jag vill göra massor när det är helg men sen ligger jag bara i sängen och får inget gjort. Hushållssysslor går bra för det är sånt jag måste göra men allt det andra som jag faktiskt vill göra blir aldrig av. Om jag väl kommer igång med något intresse så kan jag inte njuta även jag borde. Får lixom ingen ro. 

Har ADD och försöker hitta rätt medicin. Ska prova en fjärde medicin snart men känns så jäkla meningslöst när ingen fungerat hittils. 

Första jag tänkte på var ADD...som jag också har.

Så här funkar det...kanske inte för alla.
    Ligger du i sängen och tarbmedicinen då blir du dår.

Medicinen f0r dig inte att göra sysslorna av sig själv, man måste gå upp och när man sätter igång så blir fixandet med grejor så det flyter lättare.

Minns inte hela mitt resultat men kollegor tror inte att jag har det så jag kunde haft det värre...

Minns inte hela testet men hade 2 på H och vid anslutning av detta test gjorde jag ett intelligents test där jag fick en bra bit över normen för alla diagnoser där alla är inräknade även de utan diagnoser.

Mår jag bra så funkar allt och jag mår oftast bra, fokus, motivation och uppmärksamhet kan svaja men bara lite om jag inte mår bra och det påverkar alltid bara mig själv.

Hur går det med sånt som inte är intresse som att handla, slänga sopor, vakna i tid, somna tid (om man nu inte har vardagliga sysslor som intresse)

Vilka mediciner har du provat och till vilken effekt ??
  • Anonym (Balans)

Känner mig så dum och trög men trodde nästan medicinen skulle få mig att komma igång med sysslorna men ligger jag bara i sängen händer det ju inget, även med medicin. Anstränger jag mig och börjar med något så går allt mycket lättare även med medicin eller utan men medicin hjälper lite mer. 

Jag har inte heller vänner eller kollegor som förstått att jag har en diagnos. Tror det märks mer för mig själv. Bra på att dölja detta. 

Vardagliga sysslor går oftast bättre än mina intressen. Nu är jag en person som faktiskt gillar att städa och pyssla om hemma. För mig är det lite avkopplande om jag lyssnar på en podd eller har en film i bakgrunden. Vissa dagar är det mindre tråkigt såklart. Handla blir jag fruktansvärt trött av men gör det ofta ändå. När det gäller sovrutiner så har jag svårt att ta mig upp på morgon, känner mig aldrig utvilad. Så att gå upp varje morgon är som att bestiga ett berg. Gå och lägga sig är mycket lättare. Är i säng redan vid 21 och somnar väldigt fort på vardagarna. 

Jag har provat Concerta för 15 år sedan, när jag först fick min diagnos på papper. Tyckte inte om den och vill sluta och visa att jag kan klara mig utan medicin. Varit utan medicin tills 2021 och fick prova Mentylfenidat, gav inte så mycket som jag hade hoppats på. Fick Elvanse och den var för stark, även på lägsta dos. Biverkningar var väldigt otäcka. Efter det gav jag upp. Och nu ville jag prova igen så nu har jag fått concerta och trodde inte jag kände någon effekt även på 36mg och blev besviken. Men nu i efterhand, utan medicin så flöt allt på mycket bättre när man väl KOMMER igång av EGEN vilja. Men blev jäkligt arg och lättirriterad av de så vill inte fortsätta. 

Svar på tråden Har ingen ork för intressen längre