• Anonym (osäker)

Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?

Jag har sparat pengar för att betala av min lägenhet, det var planen. Men nu med all prat om krig och så vidare så har jag börjat bli osäker. I händelse av krig så skulle jag då ha 0 kronor på sparkontot altenrativt väldigt lite och en lägenhet som ändå inte skulle gå att bo i om har otur. 

Hur resonerar ni? Tänker ni ens i de banorna? 

• Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tycker det är bra att amortera, men även att ha en buffert på några månadslöner på sparkonto och ett kapital i aktier och fonder. 

Så kan man spara tycker jag man skall både amortera och spara i fonder men allra först bygga upp en buffert. 

• Anonym (osäker)
    Aliona skrev 2025-02-23 05:20:49 följande:

Jag tycker att du gör rätt som sparar vid sidan om istället för att betala av lånet, alldeles oavsett om det är fred ellee blir krig (vilket det inte kommer att bli, inte i den bemärkelsen som du och många tänker i alla fall).

För det första är det bra att sprida sitt sparande så att riskerna blir lägre.

För det andra så är det bra att ha pengar tillgängliga om man behöver, som buffert, men också för att inte behöva förlita sig på att man får lån igen av banken till en ny bil, en drömresa, hjälpa barnen eller barnbarnen med första bostadsköpet eller vad det nu kan vara. I synnerhet när man blir pensionär så blir bankerna mycket mer restriktiva med att ge lån, inkl. öka lån på befintlig bostad.

För det tredje så är räntorna så låga, även nu när de var uppe på högsta nivån, att annat sparande kan ge mer i avkastning än vad det kostar att ha bostadslån.

Var har du dina sparade pengar?  

Exakt så tänker jag också. Att det är svårt att ta lån sen speciellt som äldre sen och ensam! 
    Jag är inte duktig på sparande och har de på vanliga bankkonton, så avkastningen är ju itne så stor. Provade på att spara lite i aktier för några år sen men de pengarna förlorade jag. 

Funderar på räntefonder men är så dålig på sånt, där kan man ju spara lite mer effektivt har jag förstått rätt.

• Anonym (osäker)
    Anonym (Man 9) skrev 2025-02-23 06:05:57 följande:

Beror på vad du tänker göra och om du har barn skulle ja säga !

Ja har tre barn och vill gärna hjälpa de med handpenningar till deras första lägenhet till exempel. Sen vill jag också ha pengar för att kanske renovera mitt badrum. Tänkte kanske om jag sparar ordetnligt kanske jag kan sälja min lägenhet sen och ha råd att bo mindre plus köpa en liten sommarstuga för vintten eller nåt.

Ja tankarna är många. Men jag tycker det känns bra att ha pengar. om jag verkligen måste betala tillbaka allt lån kan jag ju också sälja min lägenhet och kanske ta en hyresrätt någonstans.
  • Anonym (osäker)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-23 11:29:02 följande:

Jag tycker det är bra att amortera, men även att ha en buffert på några månadslöner på sparkonto och ett kapital i aktier och fonder. 

Så kan man spara tycker jag man skall både amortera och spara i fonder men allra först bygga upp en buffert. 

Jag har försökt spara i aktier. Men det är så svårt. Jag förlorade allt jag lade in. Har du tips på aktier eller fonder som man kan spara effektivt i som har liten risk? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (osäker) skrev 2025-02-23 11:54:23 följande:
    Jag har försökt spara i aktier. Men det är så svårt. Jag förlorade allt jag lade in. Har du tips på aktier eller fonder som man kan spara effektivt i som har liten risk? 
    Hur kunde du förlora allt? Gick företaget du investerade i konkurs? Om du vill ha väldigt liten risk kan du månadsspara i en blandfond med både aktier och ränteplaceringar. Genom att månadspara minskar du risken. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag sparar i enskilda aktier men då lägger jag också mycket tid på detta. Läser tidningar varje dag och hänger med i både politik och ekonomi. Om man inte har detta intresse tycker jag att man skall satsa på fonder. 

• Anonym (osäker)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-23 12:07:32 följande:
    Hur kunde du förlora allt? Gick företaget du investerade i konkurs? Om du vill ha väldigt liten risk kan du månadsspara i en blandfond med både aktier och ränteplaceringar. Genom att månadspara minskar du risken. 
    Jag fick tips på tre aktier som jag investerade i. Sen gick samtliga de tre aktierna ner 99 procent i princip så de pengarna är borta. Om inte aktierna går upp igen då men det ser ju inte ut så de har legat så i över två år snart. Det skedde under den oroliga tiden med eknomin. 
  • Anonym (osäker)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-23 12:09:29 följande:

Jag sparar i enskilda aktier men då lägger jag också mycket tid på detta. Läser tidningar varje dag och hänger med i både politik och ekonomi. Om man inte har detta intresse tycker jag att man skall satsa på fonder. 

Ja det är så jag också hört att många gör. har en kollega som sitter timmar dagligen med detta och den tiden har ja inte. Skulel nog vara kul att sätta sig in idet men svårt när man är helt nybörjare. 

Hur mycket sparar du per år på detta om du gör en grov uträkning? Hur många procent sparvinst typ?
  • Anonym (Nora)

Jag tycker du ska leva som vanligt och inte vara orolig. Däremot ska man självklart vara beredd och medveten om att allt kan hända. Ha lite bra sjukvårdsgrejer hemma, vattendunkar nödradio förinställd på sverigesradio p4 samt lite kontanter hemma. Veta var ditt närmaste skyddsrum ligger osv. Det är alltid bra. För övrigt lev som vanligt och slappna av njut av livet.

Kan du inte betala av en stor del av lägenheten och spara resten som sparpengar? Sedan spara ännu mer och kanske då kunna betala av allt och samtidigt ha sparpengar kvar? Du behöver ju inte betala allt nu och nolla ditt konto?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (osäker) skrev 2025-02-23 12:14:49 följande:
    Ja det är så jag också hört att många gör. har en kollega som sitter timmar dagligen med detta och den tiden har ja inte. Skulel nog vara kul att sätta sig in idet men svårt när man är helt nybörjare. 

Hur mycket sparar du per år på detta om du gör en grov uträkning? Hur många procent sparvinst typ?
    Vet inte ,räknar inte på det. 
  • TvillingmammaVästgöte

Men börsen kan ju gå upp 20% ett år och ned lika mycket nästa år. Det är hög risk att spara i aktier. Man skall inte spara i aktier om man inte sparar på minst fem års sikt. 

• Anonym (osäker)
    Anonym (Nora) skrev 2025-02-23 12:15:26 följande:

Jag tycker du ska leva som vanligt och inte vara orolig. Däremot ska man självklart vara beredd och medveten om att allt kan hända. Ha lite bra sjukvårdsgrejer hemma, vattendunkar nödradio förinställd på sverigesradio p4 samt lite kontanter hemma. Veta var ditt närmaste skyddsrum ligger osv. Det är alltid bra. För övrigt lev som vanligt och slappna av njut av livet.

Kan du inte betala av en stor del av lägenheten och spara resten som sparpengar? Sedan spara ännu mer och kanske då kunna betala av allt och samtidigt ha sparpengar kvar? Du behöver ju inte betala allt nu och nolla ditt konto?

Jo jag funderar på att göra så också. Bara att det svider att ta av de sparpengar jag knåpat ihop. Men samtidigt betalar jag massvis med ränta på lånet så egentligen är det sak samma. Kanske skönt att minska lån också...
  • Anonym (okänd)

Man är ju egentligen inte skyldig att betala tillbaka ett lån. Om det blir krig och folk sticker med de pengar/tillgångar de har vad ska banken göra? Acceptera förlusterna och gå i konkurs. De tar ju också en risk därför tjänar de pengar

• Anonym (Göran.)

Vad händer med skulder/tillgångar när det blir krig.  

finns det uppgifter hos banker och övriga långivare.  

finns det uppgifter om allas tillgångar.  

svår fråga. 

det är alltid skönt att vara skuldfri.  

• Anonym (okänd)
    Anonym (Göran.) skrev 2025-02-26 18:24:58 följande:

Vad händer med skulder/tillgångar när det blir krig.  

finns det uppgifter hos banker och övriga långivare.  

finns det uppgifter om allas tillgångar.  

svår fråga. 

det är alltid skönt att vara skuldfri.  

Det är ju inte olagligt att inte betala skulder. Kanske finns uppgifterna kvar, men oavsett det så blir det väl mer en fråga om ifall det under krig är görbart att driva in skulderna. Och vilken moral låntagaren har.

Sen har vi ju force majeure 
  • Anonym (Bert Karlsson)

Mina lån på lägenheten kostar 3 procent i ränta. Mina fonder ökar i värde med 20-30 procent om året. Som det ser ut just nu är det alltså väldigt förmånligt att spara.

Jag skulle råda TS att hitta en balans mellan amortering och sparande. Amortera lite, ha mycket i fonder.

(Globala indexfonder har gått bäst på senare år.)

• Anonym (osäker)
    Anonym (Bert Karlsson) skrev 2025-02-26 19:30:58 följande:

Mina lån på lägenheten kostar 3 procent i ränta. Mina fonder ökar i värde med 20-30 procent om året. Som det ser ut just nu är det alltså väldigt förmånligt att spara.

Jag skulle råda TS att hitta en balans mellan amortering och sparande. Amortera lite, ha mycket i fonder.

(Globala indexfonder har gått bäst på senare år.)

Shit vilken bra vinst. Men det måste väl vara högriskfonder? Är det inte då jättestor risk att förlora allt?
  • Anonym (Bert Karlsson)
    Anonym (osäker) skrev 2025-02-28 21:11:13 följande:
    Shit vilken bra vinst. Men det måste väl vara högriskfonder? Är det inte då jättestor risk att förlora allt?
    Den bästa har risk 4 av 7, så inte jättehög. Men visst finns en risk. I princip bör man vara beredd att förlora pengar, eller åtminstone inte kissa på sig om kursen går ner under några månader.

Jag har ganska gott om pengar och sprider dem mellan olika fonder och även vanligt banksparande. Jag hade bestämt mig för 30% fonder och 70% bankränta. Men det visade sig att fonderna ökade så mycket i värde att förhållandet inom ett par år blev 50/50! Så nu säljer jag av lite fonder ibland för att uppehålla en tryggare fördelning.
Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?