Aliona skrev 2025-02-23 05:20:49 följande:
Jag tycker att du gör rätt som sparar vid sidan om istället för att betala av lånet, alldeles oavsett om det är fred ellee blir krig (vilket det inte kommer att bli, inte i den bemärkelsen som du och många tänker i alla fall).
För det första är det bra att sprida sitt sparande så att riskerna blir lägre.
För det andra så är det bra att ha pengar tillgängliga om man behöver, som buffert, men också för att inte behöva förlita sig på att man får lån igen av banken till en ny bil, en drömresa, hjälpa barnen eller barnbarnen med första bostadsköpet eller vad det nu kan vara. I synnerhet när man blir pensionär så blir bankerna mycket mer restriktiva med att ge lån, inkl. öka lån på befintlig bostad.
För det tredje så är räntorna så låga, även nu när de var uppe på högsta nivån, att annat sparande kan ge mer i avkastning än vad det kostar att ha bostadslån.
Var har du dina sparade pengar?
Exakt så tänker jag också. Att det är svårt att ta lån sen speciellt som äldre sen och ensam!
Jag är inte duktig på sparande och har de på vanliga bankkonton, så avkastningen är ju itne så stor. Provade på att spara lite i aktier för några år sen men de pengarna förlorade jag.
Funderar på räntefonder men är så dålig på sånt, där kan man ju spara lite mer effektivt har jag förstått rätt.