• Anonym (?)

Hur kommer det sig att många vill bo i Sverige trots allt som händer?

Hur kommer det sig att höginkomsttagare och även många andra vill bo i Sverige? 

Många vill invandra hit dessutom. 

Trots allt hemskt som händer. 

• Svar på tråden Hur kommer det sig att många vill bo i Sverige trots allt som händer?
  • Anonym (hitflyttad)
    Xenia skrev 2025-02-23 13:46:01 följande:
    Varför måste ett jobb vara välbetalt? Man klarar sig ändå, har färre kostnader och högre livskvalitet.

Om det viktigaste av allt är ett högavlönat jobb, då måste man förstås bo i en storstad. Ja, då räcker inte Sverige till, helst ska man bo i en storstad i USA.
    Flyttad från LA till Stockholm. Det ångrar jag inte. Men hög lön var förstås inte målet.
  • Anonym (?)
    Anonym (hitflyttad) skrev 2025-02-23 14:51:50 följande:
    Flyttad från LA till Stockholm. Det ångrar jag inte. Men hög lön var förstås inte målet.
    Varför flyttar du till Sverige? Trodde LA har mer jobb än lilla Sverige.
  • Tukt

Man får väl utgå ifrån att folk vill bo här. Och att de inte tycker de saker som sker påverkar dom negativt.

• Snälla Killen

När människor delar med sig sig av sin ideologi om att ju mindre skatt en invånare behöver betala, desto bättre, så missar de ALLTID den grundläggande poängen till varför vi överhuvudtaget ens betalar skatt...

Men ju mindre skatt vi betalar desto mer "frihet" får vi, men mer frihet betyder också mer ansvar.

Senast jag kontrollerade världsläget (igår) så verkar 90% av jordens befolkning vara dumma i huvudet och mer aktivt benägna att skjuta sig själva i foten, trots mer "frihet" 🙃

En majoritet av världens befolkning klarar inte av att hantera sin egen frihet i den utsträckning som tok-högern förespråkar... 😉

Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (K)

Samtidigt är det så att Sverige är segregerat så man som invandrare lever oftast mer i utanförskap än tex i Frankrike eller England. I Sverige är det rätt klart vilka som är Svenskar och invandrare, allt färre Svenskar flyttar ifrån invandrartäta förorten.

• Snälla Killen
    Anonym (K) skrev 2025-02-23 16:38:21 följande:

Samtidigt är det så att Sverige är segregerat så man som invandrare lever oftast mer i utanförskap än tex i Frankrike eller England. I Sverige är det rätt klart vilka som är Svenskar och invandrare, allt färre Svenskar flyttar ifrån invandrartäta förorten.

Vilket jag tycker är en väldigt tråkig utveckling. 

I min värld blir vi alla rikare genom samarbete och möjligheten att utbyta olika åsikter ifrån alla våra olika erfarenheter. 

Som svensk, så anser inte jag att dagens problem är invandrarnas, utan det är vårt eget fel genom att inte ha gett immigranter möjligheter nog att faktiskt kunna integreras i det svenska samhället...

Det kan dels förklaras med en ohållbar bostadsmarknad, en naiv syn på vår egen förträfflighet och ovilja att se de egentliga problemen
  • Anonym (K)
    Snälla Killen skrev 2025-02-23 16:52:54 följande:
    Vilket jag tycker är en väldigt tråkig utveckling. 

I min värld blir vi alla rikare genom samarbete och möjligheten att utbyta olika åsikter ifrån alla våra olika erfarenheter. 

Som svensk, så anser inte jag att dagens problem är invandrarnas, utan det är vårt eget fel genom att inte ha gett immigranter möjligheter nog att faktiskt kunna integreras i det svenska samhället...

Det kan dels förklaras med en ohållbar bostadsmarknad, en naiv syn på vår egen förträfflighet och ovilja att se de egentliga problemen
    Så är det, jag är själv från Vietnam och kan se att man behöver en klar vägledning i hur vi som är invandrare integrerar i det Svenska samhället. Just nu ser det mer ut som att vi lever våra liv på sidan medan Svenskarna lever sina liv. I Frankrike var det annorlunda där man visste vad som förväntades och hur man blev en del av samhället.
  • Snälla Killen
    Anonym (K) skrev 2025-02-23 17:16:03 följande:
    Så är det, jag är själv från Vietnam och kan se att man behöver en klar vägledning i hur vi som är invandrare integrerar i det Svenska samhället. Just nu ser det mer ut som att vi lever våra liv på sidan medan Svenskarna lever sina liv. I Frankrike var det annorlunda där man visste vad som förväntades och hur man blev en del av samhället.
    När jag flyttade hemifrån straxt efter 2006, så förstod jag att 90% av dåvarande regering pratade strunt.

Denna retorik hänger kvar idag, trots att den är direkt missledande.

Under tiden har jag hankat mig fram inom bostadsmarknaden, tvingats till onödigt dyra lån pga bristande kapital osv....

Idag är jag företagare och jag vet allt kring hur en relation mellan en arbetstagare vs en arbetsgivare ser ut.

Jag kan enbart säga såhär, att när någon politiker säger att det är bättre att arbeta (göra rätt för sig) istället för att lata sig (inte göra tätt för sig).

Detta betyder i praktiken lättade regler för företagare och mer egentliga problem för vanliga arbetstagare.
  • Anonym (hitflyttad)
    Anonym (?) skrev 2025-02-23 16:15:05 följande:
    Varför flyttar du till Sverige? Trodde LA har mer jobb än lilla Sverige.
    Jag flyttade från LA till Stockholm av många anledningar. Bland annat work/life balance. Om LA har fler jobb i förhållande till invånare vet jag inte. 
  • Anonym (J)
    567890 skrev 2025-02-21 15:43:31 följande:
    I södra Sverige med ytterdörren och bilarna olåsta. 
    Bor med i södra Sverige och här rycker folk i dörrarna. Så råder dig att låsa . Tyvärr.
  • Anonym (J)

Fattar inte hur man vågar ha öppen dörr nu för tiden. Bor också på landet. Småland.

• Snälla Killen
    Anonym (hitflyttad) skrev 2025-02-23 19:38:52 följande:
    Jag flyttade från LA till Stockholm av många anledningar. Bland annat work/life balance. Om LA har fler jobb i förhållande till invånare vet jag inte. 
    Precis som jag valde att flytta ifrån sthlm till Småland 🙂

Den som gör ett sånt val att har gjort en grundlig analys av allting, just av den enkla anledningen att man gör det för att förbättra sina egna möjligheter och inte tvärtom 🙂
  • Anonym (hitflyttad)
    Anonym (J) skrev 2025-02-23 19:45:05 följande:

Fattar inte hur man vågar ha öppen dörr nu för tiden. Bor också på landet. Småland.

Vi bor som jag skrev i Stockholm, men vi låser ibland inte heller om vi går någon stans nära, till exempel hämtar barnen hos en kompis i kvarteret eller på lekplatsen eller fotbollsplanen. Eller om vi är hemma, då har vi bara låst på natten. Men vi har en vakthund på 4 kg, så vi hör om någon kommer. 
  • Snälla Killen
    Anonym (J) skrev 2025-02-23 19:45:05 följande:

Uppe i sthlm kunde jag säga exakt samma sak, men här i Småland, nej.

Kanske du bor i en trappuppgång som inte är så bra?
  • Anonym (hitflyttad)
    Snälla Killen skrev 2025-02-23 19:52:39 följande:
    Precis som jag valde att flytta ifrån sthlm till Småland 🙂

Den som gör ett sånt val att har gjort en grundlig analys av allting, just av den enkla anledningen att man gör det för att förbättra sina egna möjligheter och inte tvärtom 🙂
    Ja, precis, den första frågan man ställer sig när man tänker att man ska flytta är ju "kommer jag/vi få det bättre där än här". Och gör analyser över varje del av livet, inklusive men inte restrikterat till, sin rena inkomst.

TS verkar lite upphängd på just siffrorna på lönespecifikationen och inte så intresserad av varken de verkliga ekonomiska förhållandena eller livet i övrigt. 
Svar på tråden Hur kommer det sig att många vill bo i Sverige trots allt som händer?