• Anonym (Mamma)

Simskola barn

Hej. Jag och min man har två barn (pojke och flicka). De går i simskola samtidigt fast på olika ställen. Jag går alltid med dottern och min man med pojken. Nu är dottern och mannen sjuka, så nu får jag gå med pojken. Han är åtta. Ska vi då gå till mannens/pojkarnas omklädningsrum eller kvinnornas/flickornas? Till saken hör också att på lektionen innan min sons lektion, alltså strax innan, så är det lektion för yngre barn där föräldrarna är med i vattnat. 

• Svar på tråden Simskola barn
  • Anonym (A)

Du har givetvis inte i männens omklädningsrum att göra. Jag tycker pojken är för gammal för kvinnornas, men olika badhus har olika regler.

Duscha honom ordentligt innan så kan han gå in själv på männens, dra på sig badbyxorna och skölja av sig lite snabbt i duschen.
    Efter badet kan ni duscha hemma igen om han inte klarar den biten själv. 

• Anonym (Anna)

Ta inte med pojken in i kvinnornas omklädningsrum. Även om pojken inte bryr sej så är det inte ok. 

Jag gjorde misstaget att ta med min pojke in på damernas när han gick i förskoleklassen. Han var helt obrydd och jag hade inte ens funderat på om det var lämpligt eller ej. Vi träffade en tjej i tvåan från hans skola. Hennes reaktion när hon såg min pojk i damernas omklädningsrum gjorde att jag förstod att jag gjort ett stort övertramp. 

Grundreglen som förälder bör vara att när ens bar börjat skolan så tar man inte av respekt till andra besökande inte med dom in i ?fel? omklädningsrum. Även om det är läskigt att släppa iväg sitt barn själv får man bita ihop och göra det.

• Spucks

Självklart ska du inte gå in i männens omklädningsrum - hur kommer man ens på tanken?
    Om det inte finns något neutralt rum man kan använda, går du till damernas och din son till herrarnas. Har han någon funktionsnedsättning som gör att han inte klarar sig själv, pratar du med personalen på badet och frågar.

Att det finns en annan simgrupp innan ditt barns grupp har ingen som helst relevans i frågan.

• Anonym (Sue)

I många badhus finns familjeomklädningsrum, kolla det. Där vi går finns åldersgräns på 7 år att följa med in i motsatt omklädningsrum. Annars bör barnet klara att ta av och på sig själv och duscha av sig, om han gjort det flera ggr innan med pappan.. Duscha efter kan ni göra hemma. 

Svar på tråden Simskola barn