• Anonym (Öra)

Kliat i ena hörnet några dagar

Har kliat i mitt ena öra i några dagar och börjar bli lite värre. Det är precis i ingången till örat som det kliar. Känner inga spår i örat. Vad kan detta vara? 

Har använt öronproppar två gånger denna vecka, kan det bero på det? Använder inga in-ear hörlurar.
    När ska man söka vård? 

• Svar på tråden Kliat i ena hörnet några dagar
  • Anonym (Öra)

Insåg att det blev autocorrect på rubriken..ska stå öra haha

• Anonym (Sara)

Använd Vaxol några dagar och se om det hjälper. 

• Fjäril kär

Det ?an vara början till svamp.  Se till att örat får vila från både hörlurar och öronproppar och lufta det. Finns receptfria krämer på apoteket som hjälper mot svamp. 

Se till också att rengöra hörlurarna så du inte stoppar tillbaka samma bakterier om och om igen. Torka av med en förpackad servett med handsprit.  

• Anonym (Öra)
    Fjäril kär skrev 2025-02-21 11:38:21 följande:

Det ?an vara början till svamp.  Se till att örat får vila från både hörlurar och öronproppar och lufta det. Finns receptfria krämer på apoteket som hjälper mot svamp. 

Se till också att rengöra hörlurarna så du inte stoppar tillbaka samma bakterier om och om igen. Torka av med en förpackad servett med handsprit.  

Misstänker det, har haft problem med svamp i nedre regionerna till o från. Ska man fråga på apotek? 
  • Fjäril kär
    Anonym (Öra) skrev 2025-02-21 12:04:34 följande:
    Misstänker det, har haft problem med svamp i nedre regionerna till o från. Ska man fråga på apotek? 
    Jag brukar köpa hydrokortison (blå text) på apoteket och använda för lättare svampangrepp under brösten, mellan tårna etc . Du kan testa det om du vill . Eller be om hjälp att hitta något annat som funkar. 
    Smörj några dagar och undvik helt öronproppar och hörlurar under dom dagarna. Låt örat få läka ordentligt. 
  • Anonym (Öra)
    Fjäril kär skrev 2025-02-21 13:35:51 följande:
    Jag brukar köpa hydrokortison (blå text) på apoteket och använda för lättare svampangrepp under brösten, mellan tårna etc . Du kan testa det om du vill . Eller be om hjälp att hitta något annat som funkar. 
    Smörj några dagar och undvik helt öronproppar och hörlurar under dom dagarna. Låt örat få läka ordentligt. 
    Kan man använda den krämen i örat? Kliar inte i örat utan precis i början 
  • Anonym (Hmm)

Också problem med ingången till örat - seborrè
    Även i hårbotten och i skägget och bakom öronen.

• Anonym (Öra)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-02-21 18:21:12 följande:

Också problem med ingången till örat - seborrè
    Även i hårbotten och i skägget och bakom öronen.

Hur länge har du haft det? Har du nån kräm som hjälper?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Öra) skrev 2025-02-21 18:38:33 följande:
    Hur länge har du haft det? Har du nån kräm som hjälper?
    Ganska länge men hjälper med Daxxin Intense Treament - snor dyr (200 spänn. liten flaska) men funkar verkligen för 200 spänn faktiskt.
    Höll på att klia sönder mig i huvudet och i pallet men funkar faktiskt.
    Vad jag hört blir du inte av med Seborrè men du kan hålla den i schack.
  • Anonym (Eksem)

Der kan vara eksem i hörselgångarna. Det är inte farligt men irriterande. Se till att det är torrt, inget pillande och lufta örat, inga hörselproppar eller lurar på ett tag. Läs på 1177 om hörselgångseksem. 

• Anonym (Öra)
    Anonym (Eksem) skrev 2025-02-22 09:42:24 följande:

Der kan vara eksem i hörselgångarna. Det är inte farligt men irriterande. Se till att det är torrt, inget pillande och lufta örat, inga hörselproppar eller lurar på ett tag. Läs på 1177 om hörselgångseksem. 

Tack för svar, hade handdesinfektion hemma och använde det till att dutta lite och det verkar ha hjälpt, har inte kliat sedan dess :)

Ska kika på 1177!
Svar på tråden Kliat i ena hörnet några dagar