• Anonym (Jagvetinte)

Hus med pool och små barn?

Hur hade ni resonerat?

Vi kikar på ett hus - allt i det med planlösningen är jättebra för en familj med två barn, de kommer kunna ha varsitt rum och det finns bra lekyta.

Trädgården är platt och bra för lek, i närheten finns både skola och förskola och en härlig skog att leka i. Det ligger nära våra jobb och många aktiviteter för barnen kommande år. MEN. Tidigare ägare har slängt upp en pool. Jag är jätteskeptisk - barnen är 1 och 3 och en pool skulle nog stressa mig en del för fallrisken och drunkningsrisk, även med lock på (tänk om det gått sönder liksom).

Hur hade ni tänkt? Huset i övrigt är perfekt och det kommer inte så många liknande.

Hade ni fyllt igen poolen? Hade ni tänkt att det blev kul när barnen blev större? Hade ni undvikit trasslet helt och fortsatt leta?

• Svar på tråden Hus med pool och små barn?
  • Anonym (E)

Jag bor i USA och här har många pool, det finns staket, lock, larm och andra lösningar att köpa, går säkert att få tag på i Sverige via typ amazon. Men det gäller ju att ha uppsikt, alla mina 3 barn har ramlat i i olika omgångar, men vi har alltid haft uppsikt och en vuxen har hoppat efter inom en sekund. Det är säkert jättekul med poolen under sommaren för barnen men det är dock inte så många månader ni kan kan använda poolen i Sverige så jag hade varit lite osäker beroende på hur underhållet av själva poolen är, tömmas över vintern etc. Jag hade nog testat något år eller 2 innan jag fyller den

• Anonym (Jagvetinte)
    Anonym (E) skrev 2025-02-21 10:16:43 följande:

Jag bor i USA och här har många pool, det finns staket, lock, larm och andra lösningar att köpa, går säkert att få tag på i Sverige via typ amazon. Men det gäller ju att ha uppsikt, alla mina 3 barn har ramlat i i olika omgångar, men vi har alltid haft uppsikt och en vuxen har hoppat efter inom en sekund. Det är säkert jättekul med poolen under sommaren för barnen men det är dock inte så många månader ni kan kan använda poolen i Sverige så jag hade varit lite osäker beroende på hur underhållet av själva poolen är, tömmas över vintern etc. Jag hade nog testat något år eller 2 innan jag fyller den

Ja, det är ju min andra tanke runt det hela, jag hade själv aldrig byggt en pool själv. Dyrt med underhåll ändå, kan användas högst begränsad tid, och ofta förbud att fylla den nu med vattenbrist. Jag hade mycket hellre för egen del haft ytan till en bra altan (kanske snarare med en liten ovanmarksjacuzzi kommande år) och mer gräsmatta att odla och leka på.
  • Anonym (Grabb)

Kan förstå oron om man har så pass små/unga barn...

Jag hade pool i mitt förra hus, eller rättare sagt vi byggde och anla en pool och pooldäck. Dock så hade vi tonåringar som var simkunniga och väldigt vattenvana. Men som "pool-ägare" har man ett ansvar i att säkerställa täckning av poolen.

Vi hade pool-tak, vilket är ett bra tips av flera anledningar. Det är lätt att dra bort. Det ger en bättre "uppvärmningsekonomi", det förlänger badsäsongen (vi kunde bada under tak).

Sen skall man komma ihåg att drifta en pool kostar (lite) pengar. Nu framgår det inte vilken slags pool huset har, om det är klor, salt, vilken slags teknik (hur pass automatiserad är reningen exempelvis), uppvärmning. Vilken typ av pool.. etc bla bla... allt detta kan också vara avgörande för hur "pool-livet" blir.

Skulle jag köpa hus idag med en befintlig pool då skulle jag se till att besiktiga poolen och all "teknik" som rör poolen och få ett hum om drift, livslängd etc...

Sen är väl frågan om ni anser att en pool "höjer" värdet på hur ni upplever huset..? Och om ni är "pool-människor" och/eller gillar att bada, gillar vatten...?

Somliga mäklare idag anser inte att en pool i sig är direkt "värdehöjande", utifrån kostnaden som säljaren hade för att anlägga poolen och ev pool-område...

• Agda90

Sonen var 3 när vi skaffade pool. Den var alltid täckt med pooltak när vi inte använde den. Så fort ungarna hade badat färdigt drog vi på pooltaket. 
    Jag har aldrig varit orolig eller rädd. Sonen lärde sig simma väldigt tidigt då han badade varje dag från april till oktober. 
    Det var lätt att sysselsätta ungarna, bara att öppna till poolen. Och självklart var de aldrig ensamma i poolen!

Jag hade aldrig fyllt igen en pool. Jag hade använt den

Svar på tråden Hus med pool och små barn?