Jag har autism - Inte alla gånger som jag kan skälla och bli arg, men när jag väl gör det, vågar man inte fortsätta provocera - Varför blir det så?
Som rubriken säger har jag autism. Jag lever ett enkelt liv med jobb, fritidsintressen och umgänge med vänner.
Jag har kanske vissa drag som folk uppfattar som annorlunda, vilket ibland verkar trigga dem att reta mig. Ända sedan högstadiet har jag varit en måltavla för sådant beteende.
Under skoltiden gjorde jag aldrig något tillbaka av rädsla för att situationen skulle eskalera till bråk. Jag försökte bara låta det passera. Men ibland, när någon gick för långt, kunde jag inte hålla tillbaka ilskan.
Till exempel var det en kille som provocerade och förolämpade mig upprepade gånger. Till slut blev jag arg och skällde ut honom. Han blev rädd och slutade direkt. Förutom vid sådana tillfällen har jag aldrig svarat tillbaka.
Som vuxen har jag stött på en person som betedde sig på samma sätt som killarna i skolan. Han kommenterade en viss sak om mig, gjorde det till en grej och ropade efter mig gång på gång. Han retades precis som då, och jag såg det som ett tecken på både min egen avvikelse och hans omognad ? särskilt med tanke på att han var i medelåldern.
Jag sa åt honom på skarpen att sluta. Han flinade nervöst men lovade att lägga ner. Eftersom jag visste vem han var skrev jag senare till honom på Messenger från ett anonymt konto och klargjorde att jag skulle polisanmäla honom om han fortsatte. Jag ville ha allt dokumenterat som bevis om det skulle behövas. Han erkände indirekt att han ofredat mig men kallade mig samtidigt "sjuk". Efter det blockerade jag honom och har inte haft problem med honom sedan dess. På sätt och vis segrade jag.
Det jag dock inte förstår är varför folk slutar när jag väl skäller på dem. De ger mig varken mothugg eller argument tillbaka ? de blir snarare chockade och backar. Varför börjar de provocera om de sedan inte vågar stå för det?
Jag är dessutom ganska liten. Så varför blir folk rädda för någon som mig?
I vanliga fall blir jag inte retad längre, förutom av den här vuxna mannen på stan. Jag vet att han var omogen, men ändå ? om man nu är ute efter att trycka ner någon, varför inte gå längre? Antingen genom att attackera fysiskt eller åtminstone skälla tillbaka?