• Anonym (Lite trött)

Vad gäller om man hyr ut sin villa

Hej! Vi bor utanför Stockholm på landet med ett par grannar som använder samma väg. Vägen är ett servitut med annan ägare än oss som bor på vägen och jag undrar vad som gäller. Vi bor längst bort på vägen och vår fastighet ligger i anslutning till en åker. Grannen använder vägen fram till oss och åkern (ej inhägnad) som crossbana/fyrhjulingsbana och kör även i skogen. Vi har djur ute och vill inte ha grannarna körandes runt huset. Dessa grannar har även folk boende i stugor (immigranter) hos sig som har varit över på vår tomt och stulit verktyg, pant, trädgårdsstolar o sånt. Svårt att bevisa det, men vi har sett en av stolarna på deras tomt. Jag vet att dessa grannar endast hyr huset ifråga och har nu kollat upp vem den riktiga ägaren är. Någon VD i Djursholm visade det sig. Nu undrar jag vad den rätta ägaren har för ansvar? Har han ens något ansvar över detta? Tycker det börjar bli irriterande med deman motocrossgenomfartstrafik. 

• Svar på tråden Vad gäller om man hyr ut sin villa
  • Anonym (?)

Man få inte ta saker
    Man får inte köra motorfordon hur som helst
    Man får inte gå över er tomt

Om ni vill få stopp på detta gör en eller flera av följande
    Kontakta polisen
    Kontakta de som kör/grannarna
    Kontakta ägaren

• Anonym (?)

Som fastigehtsägare är man inte ansvarig om hyresgäster begår brott

• Dexter dot com

Enklast är väl att kontakta ägaren och fråga om han kan prata med sina hyresgäster om crossåkandet om det nu är olagligt.

• Anonym (Lite trött)
    Anonym (.) skrev 2025-02-19 18:13:48 följande:

Vem äger åkern?

Bonden som även är ägare till vägen. Om man nu kan vara ägare till en väg. Men det är han som äger rubbet så att säga.
  • Deceree1

Hej. Jag vet att din tråd är gammal men jag blev jätteintressant av det du beskriver . Har det hänt nåt mer i ert hus sen dess? 

• Anonym (Lite trött)
    Deceree1 skrev 2025-02-19 19:24:26 följande:

Hej. Jag vet att din tråd är gammal men jag blev jätteintressant av det du beskriver . Har det hänt nåt mer i ert hus sen dess? 

Haha, den är inte gammal. Jag skrev detta idag. 😄
  • Moana

Min sambos föräldrar hade samma problem ungefär. Dom löste det genom att tipsa polisen. Jag tror inte ens att dom behövde säga vilka dom var, dom gjorde ingen formell anmälan. Polisen kom och snackade med grannarna dom fick böter och jag tror nån fick uppskjutet körkort till och med 

• Deceree1
    Anonym (Lite trött) skrev 2025-02-19 19:28:48 följande:
    Haha, den är inte gammal. Jag skrev detta idag. 😄
    Jag ber om ursäkt, jag måste ha svarat i fel tråd.. fattar inte hur det gick till.. sorry
Svar på tråden Vad gäller om man hyr ut sin villa