• bamsefan

Saxenda. Start med kanske nya möjligheter.

Hej där ute. 
    Jag har kämpat i 30 år med att gå ner o upp. 
    Kan gå ner närmare 30 kilo men så fort jag närmar mig en viss vikt vill kroppen vända tillbaka. 
    Har gått på överviktenheten och gjort allt jag ska. 
    Men nu vill kroppen vända hem igen. 
    Ska prova saxenda nu. Har tagit i 2 veckor nu. 
    Vad har jag att för vänta mig?
    Vad äter ni andra ihop med starten. 
    Jag ligger på 1300-1500 cal.
    Tränar på gym 3 dagar i veckan och en del promender där till. 
    Snittar redan 8-10000 steg på jobbet me. 

Någon som känner igen sig och har något tipps till en som inte vill ge upp och få en jropp som kan stanna upp och slippa slita sig itu för att inte skena iväg. 

• Svar på tråden Saxenda. Start med kanske nya möjligheter.
  • Lynx123

Du menar att du börjar äta mer när du kommit ner en viss vikt? Kroppen gör det ju inte av sig själv.

Hur mycket mer behöver du gå ner? Vad har du för längd och vikt?

Det.är jättebra att du rör på dig men det är.kosten som du går ner eller upp av. Hur har du landat på det kaloriantal du ligger på nu - har du räknat ut det själv?

• bamsefan

Jag har fått mitt år på överviktsenheten. Med dom rutiner o råd jag fått där. Med modigast 16 v och följande veckor med sakta börja äta ett mål i taget. Har landat på 1500 kal för att kunna fortsätta gå ner lite till. Men som innan. När jag närmar mig en bra vikt vänder kroppen tillbaka. Trotts alla rätt. 

jag är väl medveten om att in o uttag i kroppen. Mat motion o bra val. Det är inte kunskap som saknas. så Inte sånna tipps eller råd jag vill få. 

utan mest erfarenheter ifrån andra som provat saxenda. Har den hjälp er att stanna upp i vikten och plana ut i en trivselvikt?

• bamsefan
    bamsefan skrev 2025-02-19 12:25:15 följande:
    Saxenda. Start med kanske nya möjligheter.

Hej där ute. 
    Jag har kämpat i 30 år med att gå ner o upp. 
    Kan gå ner närmare 30 kilo men så fort jag närmar mig en viss vikt vill kroppen vända tillbaka. 
    Har gått på överviktenheten och gjort allt jag ska. 
    Men nu vill kroppen vända hem igen. 
    Ska prova saxenda nu. Har tagit i 2 veckor nu. 
    Vad har jag att för vänta mig?
    Vad äter ni andra ihop med starten. 
    Jag ligger på 1300-1500 cal.
    Tränar på gym 3 dagar i veckan och en del promender där till. 
    Snittar redan 8-10000 steg på jobbet me. 

Någon som känner igen sig och har något tipps till en som inte vill ge upp och få en jropp som kan stanna upp och slippa slita sig itu för att inte skena iväg. 

• Lynx123

Inte annat än de ständiga forskningsrapporter som talar om alla biverkningar PLUS att man inom ett år efter att man slutat är tillbaka på samma vikt.

Är det verkligen något du vill genomgå?

Förstår inte riktigt vad du menar med att kroppen vill.vända tillbaka - du går ju inte upp om du inte börjar överskrida kaloriintaget. Kan det vara så att du glömt att räkna om allteftersom du gått ner? Om du är tex. 165 och väger 80 kg förbränner du ca 1500kcal i viloläge per dygn. Väger du 70kg ca 1400kcal. ObS - i vila.

Var befinner du dig nu och hur långt har du kvar? Ligger du i riskzonen för diabetes enligt läkare?

Tänk igenom det här med läkemedel ordentligt för det är inte en permanent lösning. Är det däremot en medicinsk fråga så kan läkaren föreslå det som en nödlösning.

• Anonym (C)
    Lynx123 skrev 2025-02-23 17:18:09 följande:

Inte annat än de ständiga forskningsrapporter som talar om alla biverkningar PLUS att man inom ett år efter att man slutat är tillbaka på samma vikt.

Är det verkligen något du vill genomgå?

Förstår inte riktigt vad du menar med att kroppen vill.vända tillbaka - du går ju inte upp om du inte börjar överskrida kaloriintaget. Kan det vara så att du glömt att räkna om allteftersom du gått ner? Om du är tex. 165 och väger 80 kg förbränner du ca 1500kcal i viloläge per dygn. Väger du 70kg ca 1400kcal. ObS - i vila.

Var befinner du dig nu och hur långt har du kvar? Ligger du i riskzonen för diabetes enligt läkare?

Tänk igenom det här med läkemedel ordentligt för det är inte en permanent lösning. Är det däremot en medicinsk fråga så kan läkaren föreslå det som en nödlösning.

Medicin i form av Ozempicliknande preparat kan mycket väl vara livslång behandling för obesitas. Man går ner på en underhållsdos när man har nått sin målvikt. 

Det är inget konstigt med det, detsamma gäller många andra mediciner. Ja, mediciner har biverkningar men obesitas har också många farliga följder. Man får väga för och emot och göra ett informerat val.

• bamsefan

självklart så följer jag mina mål. men när jag har 5-10 kilo kvar så börjar jag gå upp och det är som kroppen vill hem. Fett minne. Har fått detta förklarat för mig och vet mer än väl hur min kropp fungerar. 

?och nej. Jag äter i som jag alltid gjort. Varken mer eller mindre. Samma tider och livsmedel. Och fyller i calories så jag har koll. 

??nu va jag inte ute efter att få råd om detta. 

?jag ville bara höra om andras erfarenheter om saxenda. Och hur man reagerat osv. 

• bamsefan

Tillägger med att detta är genom överviktsenheten vi valt att jag ska prova detta. 

• Lynx123
    Anonym (C) skrev 2025-02-23 17:55:29 följande:

Medicin i form av Ozempicliknande preparat kan mycket väl vara livslång behandling för obesitas. Man går ner på en underhållsdos när man har nått sin målvikt. 

Det är inget konstigt med det, detsamma gäller många andra mediciner. Ja, mediciner har biverkningar men obesitas har också många farliga följder. Man får väga för och emot och göra ett informerat val.

Absolut - om det verkligen handlar om grav övervikt. Men det är ett högt pris att betala - forskare har upptäckt att förlusten av muskelmassa kan vara så stor på ett år att den motsvarar 10-20 års åldrande.
Svar på tråden Saxenda. Start med kanske nya möjligheter.