• Svar på tråden Få bort kalk i badrum
  • Tom Araya

Hessa tycker jag är överlägset bäst.

Jag brukar ta en matsked koncentrerad Hessa i en flaska med rengöringsspray för badrum, sprayar på och låter det verka i 10 min och sedan skrubbar jag med svamp som jag doppar i en hink med vatten och Hessa.

Se information om relaterad bild. Kalkbort 12x1 l

• Anonym (K)
    Noname00 skrev 2025-02-19 21:26:34 följande:
    Har inte allt klinker cementfog eller brukar det vara nån annan fog?
    Det kan även vara mjukfog av silikon
  • Anonym (Signe)
    Anonym (?) skrev 2025-02-19 21:24:41 följande:
    Men grattis då. Jag har jobbat med professionell hygien i 14 år och sett så många sönderstädade våtrum. Vanligast är just syraskador på fog men även att till slut att plattor släpper.
    Och jag har jobbat med detta i 20 år.

Skillnaden mellan oss är att vi  utbildats i hur kem ska användas.
  • Anonym (Signe)
    Tom Araya skrev 2025-02-19 21:53:11 följande:

Hessa tycker jag är överlägset bäst.

Jag brukar ta en matsked koncentrerad Hessa i en flaska med rengöringsspray för badrum, sprayar på och låter det verka i 10 min och sedan skrubbar jag med svamp som jag doppar i en hink med vatten och Hessa.

Och resultatet blir bra?

Man bör inte blanda olika kem och definitivt inte spraya med kalkborttagningsprodukter. Många av dem innehåller exempelvis fosforsyra som kan orsaka kemisk lunginflammation om man andas in ångor, detta förvärras om man använder varmt vatten som förångas. Alltså när man spolar rent efteråt men det kanske du inte gör?
    Isåfall har du  kalkavlagringar där igen, bara lite omflyttade och i mindre mängd. Plus att det lätt blir väldigt flammigt att intorkade kem.
  • Anonym (Kalk)

Jag brukar använda kalkosan 

• Tom Araya
    Anonym (Signe) skrev 2025-02-20 05:24:42 följande:
    Och resultatet blir bra?

Man bör inte blanda olika kem och definitivt inte spraya med kalkborttagningsprodukter. Många av dem innehåller exempelvis fosforsyra som kan orsaka kemisk lunginflammation om man andas in ångor, detta förvärras om man använder varmt vatten som förångas. Alltså när man spolar rent efteråt men det kanske du inte gör?
    Isåfall har du  kalkavlagringar där igen, bara lite omflyttade och i mindre mängd. Plus att det lätt blir väldigt flammigt att intorkade kem.
    Ja, jag upplever resultatet som mycket bra.

Ja, Hessa (koncentrerad) innehåller ca 5% fosforsyra.
    I 10 L vatten ska man ha 0,5-1 dl koncentrerad Hessa.
    Ska inte användas på marmor, kalksten, zink och aluminium.
  • Noname00
    Anonym (K) skrev 2025-02-20 01:22:05 följande:
    Det kan även vara mjukfog av silikon
    Nej man mjukfogar inte ett golv bara i kanter.
  • viktorjohan

Jag provade Häxan nyss på duschkabinens glasdörrar.
    Gick inte alls. Har provat milt polermedel också. Gick inte heller. Kalken syns inte när man fuktat glaset, men kommer fram så snart det torkat. Kommer testa min kombinerade båtpolish/vax senare. 

• Anonym (K)
    Noname00 skrev 2025-02-20 12:45:37 följande:
    Nej man mjukfogar inte ett golv bara i kanter.
    Min syster har mjukfog i hela badrummet..
  • Anonym (K)
    viktorjohan skrev 2025-02-20 13:25:14 följande:

Jag provade Häxan nyss på duschkabinens glasdörrar.
    Gick inte alls. Har provat milt polermedel också. Gick inte heller. Kalken syns inte när man fuktat glaset, men kommer fram så snart det torkat. Kommer testa min kombinerade båtpolish/vax senare. 

När du väl fått bort kalket. Så är ett tips att spola av duschen med kallt vatten det sista du gör efter dusch samt skapa och torka det så torrt som möjligt 
  • Anonym (Betty)

Använder alltid ättika till kalkavlagringar

Svar på tråden Få bort kalk i badrum