• Anonym (Hello)

Hantverkare någon gång mellan 7-17

Så var det dags igen för hantverkare. Dom gör ett fantastiskt jobb och går inte att klara sig utan. Men?

Dom kommer alltid någon gång
    mellan 7-17. Alltså kan dom ringa på dörren när man antingen står yrvaken i morgonrock. Eller kanske när man står i duschen.
    Eller när som helst.
    Ibland kommer dom inte ens den dagen, för att annat dök upp.

Det känns lite som att gubben i lådan kommer på besök.

Varför är det så? Försökt fråga om ungefärliga tider, men får alltid till svar att dom inte vet.

• Svar på tråden Hantverkare någon gång mellan 7-17
  • Tow2Mater

Lustigt. Hos oss brukar de definiera en tid mellan typ 9-12, eller 13-15. Och sedan ringer de när de är på vag.

• Jemp

Vilken slags hantverkare/vilket sammanhang?

Jag känner igen det där från när jag bodde i hyresrätt. Särskilt då med större/mer allmänna uppdrag som inte bara rörde min lägenhet. Antar att de inte vill specificera och binda upp sig. 

När jag nu äger mitt boende och därmed anlitar hantverkare själv är det inget problem alls att få en angiven tid.

• StofyStuffer

Kan bero på att personen i fråga har redan fyra projekt den måste jonglera med och försöker planera sina dagar utifrån det och sen, som det brukar gå i vår bransch så går något snett och hela dagen måste planeras om typ. Sen så finns det fler anledningar också givetvis.

• Anonym (Ja)

Jag håller med. Det skulle verkligen uppskattas om dom kunde säga typ mellan 9-12 så man vet ungefär. Man blir ju helt låst av att inte veta.

• Anonym (Åsa)
    Jemp skrev 2025-02-18 22:49:53 följande:

Vilken slags hantverkare/vilket sammanhang?

Jag känner igen det där från när jag bodde i hyresrätt. Särskilt då med större/mer allmänna uppdrag som inte bara rörde min lägenhet. Antar att de inte vill specificera och binda upp sig. 

När jag nu äger mitt boende och därmed anlitar hantverkare själv är det inget problem alls att få en angiven tid.

Jag bor i hyresrätt och har aldrig varit med om att den sortens arbeten utförs tidigare än vid åtta på morgonen. Det blir ju bara superbökigt för alla om de kommer mitt i morgontoaletten hos var och varannan hyresgäst.

Men jag känner igen att de ogärna vill ange specifika tider. Dock brukar vi alltid få telefonnummer till de som gör jobbet, så de kan förmodligen ge lite klarare besked ifall man insisterar på att få det.
  • Anonym (omens)
    Anonym (Hello) skrev 2025-02-18 22:29:22 följande:
    Hantverkare någon gång mellan 7-17

Så var det dags igen för hantverkare. Dom gör ett fantastiskt jobb och går inte att klara sig utan. Men?

Dom kommer alltid någon gång
    mellan 7-17. Alltså kan dom ringa på dörren när man antingen står yrvaken i morgonrock. Eller kanske när man står i duschen.
    Eller när som helst.
    Ibland kommer dom inte ens den dagen, för att annat dök upp.

Det känns lite som att gubben i lådan kommer på besök.

Varför är det så? Försökt fråga om ungefärliga tider, men får alltid till svar att dom inte vet.

Ofta har hantverkare egen firma utan att ha så bra kunskap om att organisera arbetet som egen firma kräver. De kan vara duktiga snickare eller elektriker, mindre duktiga på struktur och administration.

Sen tar många på sig flera parallella uppdrag för att få verksamheten att gå runt, och då räcker egentligen inte tiden. Så då struntar de i det minst lukrativa uppdraget och går dit bara om de hinner. Eller så tar ett projekt med tid än de räknat med, så då hinner de inte klart i tid och måste skjuta på nästa planerade projekt. 
Svar på tråden Hantverkare någon gång mellan 7-17