• Anonym (P)

Han vill inte att jag träffar henne

Min exman vill inte att jag träffar hans flickvän, den människa mina barn har i sitt liv halva tiden. Hon vill enligt barnen träffa mig, men han säger nej.

Någon som varit i liknande sits? Hur hanterade ni det?

• Svar på tråden Han vill inte att jag träffar henne
  • Anonym (Ö)
    Tukt skrev 2025-02-18 21:24:51 följande:
    Det är ju jättefint om det kan vara så. Men så är det ju inte alltid. Speciellt inte i början. Och speciellt om separationen beror på något riktigt sårigt som otrohet.
    Då kanske man får nöja sig med att få vardagen att fungera. Risken är ju bara att man gör ont värre.
    Är man så sårig efter en otrohet så går man väl inte och träffar en ny partner?

Du brukar vara så vettig annars. I denna tråd verkar du helt urspårad jämfört med hur du brukar vara.
    Klart man lär känna exets nya lite om man har barn ihop!

Har du också, likt ts ex, erfarenhet av att ha varit så dålig mot ditt ex att du är orolig för vad ditt ex och din nya ska säga till varandra?
  • Anonym (T)
    Anonym (Ansvar för sitt eget val) skrev 2025-02-18 23:01:52 följande:
    Om det fanns en sådan skyldighet eller rättighet för mödrar så har hon självfallet själv valt att avsäga sig den skyldigheten eller rättigheten när hon valde att avsluta relationen med barnens pappa.
    Om det är sant att barnens plats alltid går först så ska ju mamman självfallet ta hänsyn till detta i sina egna livsval och innan hon väljer att avsluta relationen med barnens pappa.

Kvinnan fattade sitt eget beslut att välja den mannen som far till sitt barn.
    Hon hade ett fritt val och ingen tvingade henne.
    Kvinnan är den som är högst ansvarig för sitt eget val likväl som för konsekvenserna av hennes val. Vem skulle annars vara ansvarig för hennes val? 

Kvinnor, även mödrar, bör inse, förstå och acceptera att de är ansvariga för sina egna beslut. Det brukar heta att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.

Och till alla er som känner anledning komma dragande med att det alltid är mannens fel så borde ni själva inse att ni är helt fel ute. Det säger sig självt att det är orimligt att det alltid skulle vara enbart mannens fel i båda fallen, både när det är kvinnan och när det är mannen som vill skiljas. Det går inte att alltid slippa undan sitt eget ansvar för sina egna val genom att skylla allt på mannen.
    Helt fel. Totalt fel ute. Oj oj oj. Du avsäger dig inte ditt mödraskap!!!! 
  • Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2025-02-18 22:50:12 följande:
    Blir nog bra det där också utan att vi två förstår oss på varandra.
    Vi två? Hahaha. Det blir nog bra när det går runt folk ute i samhället som inte tar ansvar för sina barns säkerhet och följaktligen inte heller förstår att andra har en naturlig instinkt att göra det. 
  • Anonym (Ansvar för sitt eget val)
    Anonym (T) skrev 2025-02-19 10:23:23 följande:
    Helt fel. Totalt fel ute. Oj oj oj. Du avsäger dig inte ditt mödraskap!!!! 
    Så följande är helt fel enligt dig:
    Kvinnan är den som är högst ansvarig för sitt eget val likväl som för konsekvenserna av hennes val. Vem skulle annars vara ansvarig för hennes val? 

Kvinnor, även mödrar, bör inse, förstå och acceptera att de är ansvariga för sina egna beslut. Det brukar heta att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.

Vem anser du är ansvarig för kvinnans val och konsekvenserna som följer av hennes val,
    om hon som du påstår inte är ansvarig för sina egna val?

Berätta i så fall gärna vem du anser vara ansvarig, varför och på vilket sätt?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (P) skrev 2025-02-18 17:01:07 följande:
    Han vill inte att jag träffar henne

Min exman vill inte att jag träffar hans flickvän, den människa mina barn har i sitt liv halva tiden. Hon vill enligt barnen träffa mig, men han säger nej.

Någon som varit i liknande sits? Hur hanterade ni det?

Det är inte upp till honom skulle jag säga. Vill ni båda träffas, så gör det. Sätt en tid på ett fik eller bjud hem henne. Tycker bara det låter skumt att han säger nej.
  • Tukt
    Jemp skrev 2025-02-18 22:35:25 följande:
    Det är väl en självklarhet att man är intresserad av människor ens barn spenderar mycket tid med, människor som (förhoppningsvis) är/blir viktiga i barnens liv?
    Intresserad är ju en sak. Att tvångsmässigt behöva det ett annat.
  • Anonym (A)
    Tukt skrev 2025-02-19 17:13:53 följande:
    Intresserad är ju en sak. Att tvångsmässigt behöva det ett annat.
    Var har du fått tvångsmässigt ifrån? 
  • Tukt
    Anonym (Ö) skrev 2025-02-19 00:40:27 följande:
    Är man så sårig efter en otrohet så går man väl inte och träffar en ny partner?

Du brukar vara så vettig annars. I denna tråd verkar du helt urspårad jämfört med hur du brukar vara.
    Klart man lär känna exets nya lite om man har barn ihop!

Har du också, likt ts ex, erfarenhet av att ha varit så dålig mot ditt ex att du är orolig för vad ditt ex och din nya ska säga till varandra?
    Generellt är det nog bättre att diskutera än att bedöma andras insatser i forumet. Det blir lite lättare att diskutera då.

Jag har full förståelse att man vill veta, att man är nyfiken och att det är bra om man kan ha en.vänskap med både sin före detta partner och dennes nya.
    Men så är det ju de facto inte alltid. Det blir lite konstigt att man ska tvinga på ett förhållningssätt som fungerar för ett läge, på ett helt annat.
    Jag har också ställt frågan till flera i tråden vad det är man tror sig uppnå med att träffa sitt ex nya partner över en fika. Annat än att man är nyfiken. 
    Känns som det är viktigare att tillfredsställa en känsla än att få saker fungera på sikt.
    .
  • Tukt
    Anonym (A) skrev 2025-02-19 17:18:26 följande:
    Var har du fått tvångsmässigt ifrån? 
    Från att flera uttryckt sig som att det är något man måste.
  • Anonym (A)
    Tukt skrev 2025-02-19 17:21:49 följande:
    Det är din tolkning, de flesta har väl skrivit att man vill träffa den som bor med ens barn samt att om båda vill så är det inget som exet har med att göra. Förutom du då, som tycker att det är exet som bestämmer. 
  • Anonym (A)
    Tukt skrev 2025-02-19 17:21:49 följande:
    Du var den förste som svarade på TS, och i TS finns inget som handlar om tvångsmässigt eller att TS är envis. Så här svarar du: 

Frågan är ju varför du envisas med att träffa henne?

Så detta låter ju bara som en efterhandskonstruktion, du har ju varit väldigt negativ hela tiden, oavsett vad någon annan skrivit. 
  • Tukt
    Anonym (A) skrev 2025-02-19 17:27:53 följande:
    Du var den förste som svarade på TS, och i TS finns inget som handlar om tvångsmässigt eller att TS är envis. Så här svarar du: 

Frågan är ju varför du envisas med att träffa henne?

Så detta låter ju bara som en efterhandskonstruktion, du har ju varit väldigt negativ hela tiden, oavsett vad någon annan skrivit. 
    Som jag skrev ovan så har jag konstaterat att några konsekvent i tråden inte sett någon annan utväg på en sådan här situation annat än att träffa den nya kvinnan. Inga som helst alternativ i tanke. Alltså "tvångsmässigt":
    Så jag vet inte vad du menar med efterkonstruktion. Frågan kvarstår ju: Varför? Det enda svaret som kommit fram är av typen "man vill ju veta".
  • Tukt
    Anonym (A) skrev 2025-02-19 17:24:29 följande:
    Det är din tolkning, de flesta har väl skrivit att man vill träffa den som bor med ens barn samt att om båda vill så är det inget som exet har med att göra. Förutom du då, som tycker att det är exet som bestämmer. 
    Det där är ju också något som några hakat upp sig på. Att om kvinnan respekterar sin nya partners vilja så är det med automatik så att han "bestämmer". Man kan ju helt enkelt tycka det är bättre att man vårdar sin egna relation en ens partners gamla.
Svar på tråden Han vill inte att jag träffar henne