• Ebba84

Någon som har varit med om detta vid svamp?

Äter just nu antibiotika för en misstänkt UVI och är inne på dag 4 av 5. 
    Jag har dock fått en mer brännande och svidande känsla i underlivet under de senaste dagarna.. 

Jag tänker att det är svamp men jag har ingen direkt klåda utan endast en svidande och brännande känsla. Jag ser att jag är lite irriterad och är lite röd men som sagt ingen klåda 

Någon som har haft och fått konstaterat underlivssvamp utan klådan?

• Svar på tråden Någon som har varit med om detta vid svamp?
  • Anonym (Candida)

Det låter som svamp. Det är inte alltid det kliar
    Jag får problem var eviga gång jag äter antibiotika.
    Jag brukar be om fluconazol(?) samtidigt som jag får recept på antibiotika. Funkar bra.

• Anonym (Nina)

Jag sökte vård för att jag trodde att jag hade klamydia eftersom det sved och brände så mycket när jag kissade. Det var varken klamydia eller uvi utan svampinfektion. Det låter som om du fått likadant.

• Anonym (X)

Får också så dom gånger jag ätit antibiotika. Köp salva och vaginalpiller på apoteket. Finns kombinerad förpackning. 

• Anonym (Ånej)

Jag trodde läkarna var mer restriktiva med antibiotika än så. Dom vet alltså inte om du har uvi utan misstänker det bara? Och dessutom behövs inte ens antibiotika för uvi.. 

Men men.. Du är ju snart klar med kuren så för sent att ångra det nu. 

Och ja. Antibiotika är känd för att rubba den bakteriella balansen i kroppen. Det är en av orsakerna till att folk får problem med candida, alltså överväxt av svamp. Bli inte förvånad om du får problem med svamp på/i andra delar av kroppen. 

• Ebba84
    Anonym (Ånej) skrev 2025-02-20 23:31:34 följande:

Jag trodde läkarna var mer restriktiva med antibiotika än så. Dom vet alltså inte om du har uvi utan misstänker det bara? Och dessutom behövs inte ens antibiotika för uvi.. 

Men men.. Du är ju snart klar med kuren så för sent att ångra det nu. 

Och ja. Antibiotika är känd för att rubba den bakteriella balansen i kroppen. Det är en av orsakerna till att folk får problem med candida, alltså överväxt av svamp. Bli inte förvånad om du får problem med svamp på/i andra delar av kroppen. 

Ja alltså jag har haft svamp tidigare och jag vet att antibiotika rubbar bakteriefloran.. 
    Jag har dock aldrig haft svamp utan klåda och blev väldigt fundersam om det verkligen var svamp jag hade.  Nu var det säker 20 år sedan jag hade svamp sist även då under en antibiotikakur.. 

Jag tycker också det var konstigt att läkaren skrev ut antibiotika så lättvindigt, då antibiotikaresistens är ett växande problem världen över. Han tog inte ens en urinodling, vilket jag påpekade men det tycket han inte var nödvändigt. 

Svar på tråden Någon som har varit med om detta vid svamp?