Jag hatar skärmar
Hej,Hur ska vi (jag och min man) gå tillväga? Våra barn 7 och 10 år, främst 7-åringen är helt besatt av att kolla på tv eller spela spel på telefonen. Vi har provat massa olika sätt att få det att bli en mindre grej. Förr hade vi ingen skärmtid i veckorna, utan bara på helger, men det funkade inte särskilt bra eftersom att barnens kompisar inte längre ville komma hit och leka, eftersom vi inte har någon skärmtid. Vi började istället införa 1 timmes skärmtid varje dag. Detta gör att barnen knappt möter oss med blicken efter skolan, utan går med tunnelseende in till tvn. För att sedan bryta ihop varje gång tvn ska stängas av. Är barnen sjuka har vi bortsett från reglerna om 1 timmes skärmtid eftersom dom inte orkar annat än att ligga i soffan. Detta har dottern dragit nytta av, genom att låtsas att hon mår dåligt, tills hon får sitta vid tvn. Dom ringer från skolan, dottern mår inte bra. När hon kommer hem är hon pigg som en lärka, och frågar om hon får se på tv. Det är omöjligt att bedöma när hon faktiskt mår dåligt, eller bara vill se tv. Oavsett så blir det en plåga för alla, eftersom hon gnäller om hur dåligt hon mår oavsett om vi sysselsätter oss med annat. Barnen vaknar 5.30 på morgonen, och har därför sin skärmtid på morgonen, så vi föräldrar får sova en timme till. Men då är dom så rädda att missa skärmtiden att dom har stenkoll på klockan varje gång de vaknar till. De tar med andra ord aldrig sovmorgon, även om dom skulle behöva det. Jag är så vansinnigt jäkla trött på allt bråk och tjat om skärmtid? och dom är så himla beroende av de snabba kickarna att de inte vill göra någonting annat. Vill du vara med och baka? Nej det är tråkigt. Ska vi så lite frön? Nej det är tråkigt. Ska vi cykla en sväng? Nej det är tråkigt. Dom här jävla skärmarna förstör ju barnen. MEN om man tar bort all skärmtid vill inte kompisarna komma hit trots att vi har bondgård med massa djur och annat skoj, för det är enligt kompisarna tråkigt. Och dom blir utanför eftersom alla verkar vara fullt insatta i spel och liknande i skolan. Jag har försökt visa intresse för det dom grejar med på tv/telefon, för att göra det till något positivt, men man kommer ju inte ifrån att dom inte mår bra av all skärmtid, och bara vill ha mer och mer.
Någon som har väldigt begränsad skärmtid till barn i denna ålder?