• Anonym (Lön)

Vad har ni för lön?

Funderar på att skola om mig. Arbetar som tandsköterska. Heltids lön 26.780kr efter 3 år.
    Roligt jobb, men så många arbetsuppgifter och dåligt betalt. Vi får inte mer lön fastän vi blir delegerade till att göra allt mer. Funderar på att läsa till tandhygienist men lönen där kan vara dålig trotts 3 års utbildning och vill jag verkligen göra det i 30år framöver ?

Vad jobbar ni som? Vad har ni i lön? Trivs ni? 

• Svar på tråden Vad har ni för lön?
  • Anonym (man)

Överläkare och docent. Har en grundlön på 96000 kr per månad men ofta blir det mer pga jourer som jag delvis tar ut som lön. Men då jobbar jag ju en bit över 100% såklart.

• Anonym (Miljö)

Miljö och hälsoskyddsinspektör 42000, 9 års erfarenhet. 

• Anonym (K)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-17 07:18:45 följande:
    Får jag fråga vilken kommun? Gick det enkelt att få första jobbet? Hör nu att det inte är lika enkelt längre då det föds färre barn och förskolor stänger.Hade du erfarenhet av att jobba med barn tidigare?
    En kranskommun till Stockholm.
    Det var väldigt lätt för mig, behövde inte ens söka utan de ringde mig. Jag har visat framfötterna på vfu.erna.
    Har inte jobbat med barn tidigare men har annan värdefull komptens från socialt arbete.

Vet dock många i min klass som söker fortfarande
  • Noname00
    Anonym (man) skrev 2025-02-17 13:16:40 följande:

Överläkare och docent. Har en grundlön på 96000 kr per månad men ofta blir det mer pga jourer som jag delvis tar ut som lön. Men då jobbar jag ju en bit över 100% såklart.

Intressant yrke, vilken inriktning?
  • Anonym (Lön)
    Anonym (Line) skrev 2025-02-17 11:49:35 följande:
    Personalvetare är jag nästan, jag har inte riktigt den examen men jag rör mig i de krokarna. Har haft mer fokus på bl.a arbetsrätt och psykologi men lite åt det hållet. Det är hög konkurrens dock så utifrån mitt perspektiv behöver man ha mer lönehantering, pension, ekonomi eller något sådant för att stå sig i konkurrensen. Det är populärt!

Jag trivs jättebra på mitt jobb, det är rätt fritt ur den aspekten att jag planerar in vad jag behöver prioritera och när under veckan/månaden. Sen har jag möten i olika projekt och sånt givetvis. En del ligger på fasta tider (onsdag 10-12 tex) och rullar på, annat kan jag styra mer själv och jag kan då föreslå tider som passar mig bättre. Om jag vill hämta tidigt på fritids en dag kanske jag inte lägger ett möte till 16 just den dagen. Eller om jag vill träna på lunchen. 

Jag har ett distansavtal som medger 80% distansarbete och ungefär där har det legat. Jag är på kontoret något mer, säg 5-6 dagar på en månad. Men mestadels arbetar jag hemifrån. Inte heltid heller just nu pga småbarn så därav att jag kan fördela mina timmar spritt över dagen och unna mig att inte sitta vid datorn 2-3h mitt på dagen om jag inte har några möten då. 
    Vad skulle du råda en att läsa/utbilda sig till om man är intresserad av detta yrke eller ett snarlikt ? Hur ser prognosen ut om säg 3-5år? Lätt/medel/svårt att få tag på jobb ?
  • Anonym (man)
    Noname00 skrev 2025-02-17 14:04:56 följande:
    Intressant yrke, vilken inriktning?
    Vill helst inte säga, men sjukhusspecialitet på universitetssjukhus.
  • Studentpappa

Ingenjör, 64k + bonus, vilket blev ca 71/mån 2024. Väldigt många fördelar i övrigt i jobbet, resor, goda middagar, fri arbetstid osv. Men även såklart höga krav, stress osv.

Jag är lite drygt 40, byter jag inte jobb eller blir befodrad är löneutvecklingen 2-2,5kkr/mån per år.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Mannen)

52000 kr. Är systemutvecklare utan formell utbildning. 

• Anonym (Man34)

Mekaniker, 38 500kr /mån 

• Anonym (Nebo)

Verksamhetsledare inom öppen ungdomsverksamhet. Tjänar 34.000 brutto. Älskar det. Varierande arbetsuppgifter, ganska fritt (får lägga upp min arbetstid lite hur jag vill så länge verksamheten inte drabbas), en del arbetsledning, en del kreativitet och verksamhetsutveckling. Inte särskilt stressigt. Och roligt att jobba med ungdomar. Hade gjort detta även till en lägre lön. Blivit tillfrågad om jag är intresserad av chefstjänster en nivå upp några gånger men jag trivs bra där jag är eftersom jag har stimulerande arbetsuppgifter, och mer ansvar innebär mer stress och mer administration. Och det är jag inte så intresserad av.

• Anonym (Gillar prestationsbaserad)

Försäljningschef i ett småföretag inom fordonsindustri.
    Nära 40 yrkesverksamma år.
    Tvåårigt gymnasium i grunden men sedan en hel del vidareutbildningar.
    Månadslön ca 45' + provisioner och prestationsbaserade och resultatbaserade bonusar på ungefär lika mycket förra året (årsinkomst ca 1,1), lite mer innevarande år.
    Fri bil "vid tjänsteutövning". Arbetsgivaren betalar dessutom en bra tjänstepension och privat sjukvårdsförsäkring.
    En del bonusar har jag valt omvandla till aktier i bolaget.

Jag trivs utmärkt med jobbet men skulle gärna ha mer prestationsbaserad och lägre fast lön.
    Både roligt, intressant och tillfredsställande att vara chef över flera yngre förmågor som betraktar sig själva som mycket välutbildade, men som uppenbarligen inte klarar leverera kundnytta så de kommer upp i samma provisioner och bonusar som jag.
    Det verkar som högre utbildning ofta innebär att man önskar sig högre fast lön och ingen prestationsbaserad del? Många är inte beredda prioritera att leverera nytta för våra betalande kunder, vilket i sin tur medför att de tjänar mindre än jag.
    Ingen av våra betalande kunder bryr sig om utbildning men värdesätter vår (min) förmåga att leverera kundnytta.

Nu planerar jag att snart gå pension, vid 59, för att ha många goda år kvar med god hälsa, och för att jag ska hinna göra av med pengarna. Men jag älskar att jobba så kommer förmodligen ta lite uppdrag som konsult under höst/vinter, kanske motsvarande 25% på årsbasis. Kommer enbart ta betalt efter prestation.

• Anonym (Göran.)

Arbetar som traversförare/truckchaufför inom industrin. 
    arbetsr 2-skift. 

lönen varierar eftersom det är olika antal arbetsdagar i månaden och även olika antal eftermiddagar jag arbetar. 

lönen varierar men jag tjänar ca 26,000-28,500 efter skatt. 

jag är alltid ledig på fredagar när jag arbetar e.m.  

jag kan oftast spara ca 6000 kr varje månad.

Vissa månader sparar jag betydligt mindre då jag ska serva bilen, eller unna mig något dyrare.  

sparar ca 50,000 per år. Kan även ta en utlandssemester varje år.  

lever ett stabilt ekonomiskt liv, bor i en tvårumslägenhet och kan även hjälpa min särbo ibland ekonomiskt. 

• Anonym (Man44)

Man, 44, IT-konsult
    55k + provision á 20k-25k per månad

Så utslaget på helår blir det runt 75k i månaden.

på nuvarande uppdrag jobbar mest hemifrån, men är hos kund på annan ort 1 dag i veckan.

Svar på tråden Vad har ni för lön?