• Anonym (Skämmande)

Skrämmande statistik

Jag kollade lite på statistik kopplat till en annan tråd, och tyckte detta var värt en egen tråd. 

Men också ställa oss fråga, varför är siffrorna så dåliga här i Sverige. Vad är det som gör att våld mot kvinnor är så himla utbrett här i Sverige. 

Detta är något som jag upplever att vi alla behöver bli bättre att vara medvetna om, men också något som visar hur långt kvar vi har att gå. 

Lite snabbt googlande visade att statistik säger att var tionde minut mördas en kvinna någonstans i världen, oftast av en man i nära relation. 

Var tredje vecka dödas en kvinna i Sverige av en man hon har eller har haft en relation med. 

15 kvinnor mördas per år pga våld i hemmet. 

Och då är det enbart det dödliga våldet. Inte våld i hemmet eller sexuellt våld. 

I Sverige har över 52 % kvinnor blivit utsatta för våld i nära relationer. 

Gällande sexuellt våld mot kvinnor har Sverige allra högst resultat i hela EU med 41 procent utsatta kvinnor. Sverige har också det allra högsta resultatet när det gäller sexuella trakasserier på arbetsplatsen.

Naturligtvis är merparten av män inte kräk, och detta är inte en generalisering. 

Men kanske framförallt män kanske faktisk behöver öppna ögonen mer för detta. 

Detta är kanske inte tänkt så mycket som en diskussion om vad man kan göra, även om det kanske också är nyttigt, utan detta skriver jag mest bara för att lyfta det, för om vi blundar för det kommer det aldrig bli bättre

• Svar på tråden Skrämmande statistik
  • Anonym (Skämmande)
    EnAnonumius skrev 2025-02-16 13:41:55 följande:
    Ja det är din känsla, inget som stämmer med verkligheten dock..
    Toppen 👍 Gläder mig att det inte stämde och hoppas du fick nytta av länkarna. 
  • Anonym (Män_i_ett_nötskal)

Att män är kraftigt överrepresenterade när det gäller våld i nära relationer visar verkligen hur mycket feminismen behövs. "Inte alla män", nämen statistiken säger något om mäns natur.

• Anonym (Skämmande)
    Anonym (Män_i_ett_nötskal) skrev 2025-02-16 14:07:06 följande:

Att män är kraftigt överrepresenterade när det gäller våld i nära relationer visar verkligen hur mycket feminismen behövs. "Inte alla män", nämen statistiken säger något om mäns natur.

Förstår hur du menar. Och det gäller ju våldsbrott generellt och inte enbart våld mot kvinnor.

Vikten för mig vad dock att män inte ska känna sig påhoppade och anklagade här utan istället läsa och ta sig till det. Men de vet förhoppningsvis själva vilken grupp de tillhör. 

• Postman

Ja det är hemska siffror men vi har ett rättsväsen som ändå fungerar och Sverige är ändå ett fantastiskt bra land att leva i för kvinnor. Men visst det finns förstås mer att göra.  

Männen ska öppna sina ögon skriver du, på vad sätt ska svenska män öppna sina ögon och göra tycker du? 

• Anonym (F)
    Postman skrev 2025-02-16 14:36:11 följande:

Ja det är hemska siffror men vi har ett rättsväsen som ändå fungerar och Sverige är ändå ett fantastiskt bra land att leva i för kvinnor. Men visst det finns förstås mer att göra.  

Männen ska öppna sina ögon skriver du, på vad sätt ska svenska män öppna sina ögon och göra tycker du? 

Sverige är ett bättre land att leva i för kvinnor än de allra första andra länder. Det jag skulle önska är att det skulle sluta vara så offentligt allting som det är idag. Uppgifter om allt etc förstår inte alls vitsen med det: och att det är omöjligt att inte ha det. Ja svenska män generellt har ju en bra syn på kvinnor vilket är en stor trygghet. 
  • Tom Araya
    Anonym (Skämmande) skrev 2025-02-16 10:31:55 följande:
    Skrämmande statistik

Jag kollade lite på statistik kopplat till en annan tråd, och tyckte detta var värt en egen tråd. 

Men också ställa oss fråga, varför är siffrorna så dåliga här i Sverige. Vad är det som gör att våld mot kvinnor är så himla utbrett här i Sverige. 

Detta är något som jag upplever att vi alla behöver bli bättre att vara medvetna om, men också något som visar hur långt kvar vi har att gå. 

Lite snabbt googlande visade att statistik säger att var tionde minut mördas en kvinna någonstans i världen, oftast av en man i nära relation. 

Var tredje vecka dödas en kvinna i Sverige av en man hon har eller har haft en relation med. 

15 kvinnor mördas per år pga våld i hemmet. 

Och då är det enbart det dödliga våldet. Inte våld i hemmet eller sexuellt våld. 

I Sverige har över 52 % kvinnor blivit utsatta för våld i nära relationer. 

Gällande sexuellt våld mot kvinnor har Sverige allra högst resultat i hela EU med 41 procent utsatta kvinnor. Sverige har också det allra högsta resultatet när det gäller sexuella trakasserier på arbetsplatsen.

Naturligtvis är merparten av män inte kräk, och detta är inte en generalisering. 

Men kanske framförallt män kanske faktisk behöver öppna ögonen mer för detta. 

Detta är kanske inte tänkt så mycket som en diskussion om vad man kan göra, även om det kanske också är nyttigt, utan detta skriver jag mest bara för att lyfta det, för om vi blundar för det kommer det aldrig bli bättre

Jag undrar snarare varför det är så bra här i Sverige jämfört med många andra länder i hur sällan kvinnor utsatts för våld.

Men med det vill jag inte på något sätt hävda att det våld mot kvinnor som ändå förekommer är acceptabelt eller inte är av betydelse att bekämpa.

Jag kan i din trådstart inte se belägg för din tes.
  • Anonym (F)
    Tom Araya skrev 2025-02-18 07:47:37 följande:
    Jag undrar snarare varför det är så bra här i Sverige jämfört med många andra länder i hur sällan kvinnor utsatts för våld.

Men med det vill jag inte på något sätt hävda att det våld mot kvinnor som ändå förekommer är acceptabelt eller inte är av betydelse att bekämpa.

Jag kan i din trådstart inte se belägg för din tes.
    Det är som du säger fortfarande ett problem. Och vi bor här så det är relevant. Många länder för inte ens statistik. Själv är jag jugge, är tacksam att jag lever i Sverige ändå, jämfört med Mellanöstern kan man skratta sig lycklig. Sverige försöker ändå och har en helt annan attityd kring detta. Svenska män överlag har en helt annan syn på detta också. 
  • Anonym (Skämmande)

Visst är Sverige ett bättre land att leva i i många avseende. Och att siffrorna är som de är, är ju också för att det i Sveriges är fler som  faktiskt kommer fram och anmäler  

Och absolut, det finns massor av ställen som det är betydligt värre för kvinnor att leva i. Men personligen anser jag inte att argumentet ?det finns ställen som det är värre på? förändrar hur skrämmande siffrorna är. 

Sanningen är väl ändå att ett bra ställe för kvinnor att leva är ett ställe där förekomsten av våld mot kvinnor, oavsett om det är dödligt, sexuellt eller bara ?vanlig misshandel?, faktiskt är minimalt?

Kanske är jag naiv, men jag trodde att vi 2025 skulle ha kommit längre vid det här laget

Det jag menar är att kvinnor är ofta rätt medvetna om att detta är rätt vanligt förekommande, så och kvinnor pratar mer om problemet än män gör, enligt min erfarenhet. 
    Jag tror det behövs att män också blir upprörda när ch förfärade över detta för att hjälpa till att förändra det. 

• Tremere
    Anonym (Skämmande) skrev 2025-02-18 08:38:16 följande:

Visst är Sverige ett bättre land att leva i i många avseende. Och att siffrorna är som de är, är ju också för att det i Sveriges är fler som  faktiskt kommer fram och anmäler  

Och absolut, det finns massor av ställen som det är betydligt värre för kvinnor att leva i. Men personligen anser jag inte att argumentet ?det finns ställen som det är värre på? förändrar hur skrämmande siffrorna är. 

Sanningen är väl ändå att ett bra ställe för kvinnor att leva är ett ställe där förekomsten av våld mot kvinnor, oavsett om det är dödligt, sexuellt eller bara ?vanlig misshandel?, faktiskt är minimalt?

Kanske är jag naiv, men jag trodde att vi 2025 skulle ha kommit längre vid det här laget

Det jag menar är att kvinnor är ofta rätt medvetna om att detta är rätt vanligt förekommande, så och kvinnor pratar mer om problemet än män gör, enligt min erfarenhet. 
    Jag tror det behövs att män också blir upprörda när ch förfärade över detta för att hjälpa till att förändra det. 

Det är skrämmande att vi inte kommit längre, även om Sverige i sig har kommit långt jämfört med andra länder.
    Är gift med en kvinna som har engagerat sig i, och driver utbildningar, i denna fråga.
    Jag tror att det är där man måste börja.

Utbilda, utbilda, utbilda.
    Framförallt unga killar och tjejer.
    Men även senare också.

• Anonym (Skämmande)

Vill understryka att jag verkligen inte menar att dra alla över en kam. Jag är fullt medveten om att merparten av män inte är våldsamma och aggressiv.

• Anonym (F)
    Anonym (Skämmande) skrev 2025-02-18 08:38:16 följande:

Ja alltså min erfarenhet av svenska män både i relation och i professionella möten är ändå att de starkt tar avstånd från våld mot kvinnor och även mot dålig attityd. Det blir ofta ett problem med rättssystemet, att få till domar och vad utfallet blir i praktiken. De visar handlingskraft inom polis, socialtjänst men senare i domstol och efterspel blir det skit. Man blir totalt bakbunden. Det är precis samma sak som händer med brottsligheten i stort. Det finns inga straff, det är enormt svårt att sätta dit någon, offren behöver leva dolda och bakbundna inte förövarna. Ett system som passade på 40-talet har vi kvar än idag trots att det ser ut som det gör. 

Det blir svårt att våga prata om våld eftersom offren är de som straffas i praktiken. Sedan är det vanligt att många av någon anledning alltid känner lägre empati för kvinnor. Vet ej varför. 

• Anonym (stati)
    Anonym (Män_i_ett_nötskal) skrev 2025-02-16 14:07:06 följande:

Vad säger det om kvinnors natur att andelen kvinnor som utsatts för våld i nära relationer är 15% medan andelen män som utsatts för våld i nära relationer är hela 12 %.
    Det är vad BRÅ säger. Många män anmäler nog inte övergrepp från kvinnor eftersom de riskerar att bli hånad.
  • Tom Araya
    Anonym (stati) skrev 2025-02-18 10:51:11 följande:
    Vad säger det om kvinnors natur att andelen kvinnor som utsatts för våld i nära relationer är 15% medan andelen män som utsatts för våld i nära relationer är hela 12 %.
    Det är vad BRÅ säger. Många män anmäler nog inte övergrepp från kvinnor eftersom de riskerar att bli hånad.
    Jag har någon gång läst något om att den vanligaste kvinnliga förövaren är antingen väldigt ung och ingår i en gängmiljö eller är partner i en homosexuell relation där den andra partnern utgör offret. Jag orkar dock inte googla det nu.
Svar på tråden Skrämmande statistik