• Anonym (Hon)

Allvarligt sjuk - han slutar inte ta upp det

Har skrivit om det här tidigare, men det blir inte bättre vad jag än säger... det har gått så långt att jag bara lägger på, men det fortsätter ändå.

Jag är allvarligt sjuk och inväntar op som blir senast till sommaren. Han tar gång på gång upp att jag dels ska be om att få den tidigare (vilket jag helst inte alls vill, för till sommaren kan jag få hjälp med bla djurpassning, vilket inte går nu). Jag har sagt fler gånger än jag kan räkna vid det här laget att jag inte vill att han pratar om min väntande op om inte jag själv tar upp det och helst inte om sjukdomen alls. Den är en tillräckligt stor del av min dag redan som det är, jag behöver hjälp att fokusera på annat, men ändå tar han upp det dagligen. Ibland låter jag honom prata, ibland blir jag upprörd... men känns så respektlöst att tvinga mig prata om det gång på gång trots att jag säger ifrån...

• Svar på tråden Allvarligt sjuk - han slutar inte ta upp det
  • burleskburkläsk
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-16 04:20:17 följande:
    Allvarligt sjuk - han slutar inte ta upp det

Har skrivit om det här tidigare, men det blir inte bättre vad jag än säger... det har gått så långt att jag bara lägger på, men det fortsätter ändå.

Jag är allvarligt sjuk och inväntar op som blir senast till sommaren. Han tar gång på gång upp att jag dels ska be om att få den tidigare (vilket jag helst inte alls vill, för till sommaren kan jag få hjälp med bla djurpassning, vilket inte går nu). Jag har sagt fler gånger än jag kan räkna vid det här laget att jag inte vill att han pratar om min väntande op om inte jag själv tar upp det och helst inte om sjukdomen alls. Den är en tillräckligt stor del av min dag redan som det är, jag behöver hjälp att fokusera på annat, men ändå tar han upp det dagligen. Ibland låter jag honom prata, ibland blir jag upprörd... men känns så respektlöst att tvinga mig prata om det gång på gång trots att jag säger ifrån...

Han skiter i dig och han är sjuk, elak eller dum i huvudet eller förmodligen lite av allt.
    Han vill förmodligen få dig att bryta ihop av stress samt att han skiter i djuret/djuren.

Om jag får fråga, du som känner honom...varför tror du han jävlas med dig?
  • Dexter dot com

Är han så här respektlös och kör över dig även i andra situationer? Har du frågat honom rakt ut varför han struntar i ditt mående och fortsätter tjata fast du bett honom sluta?

• Lynx123

Varför fortsätter du att kommunicera med denna person om du mår så dåligt av det? Det har ju onekligen hållit på ett bra tag nu och du verkar ju inte ha blivit gladare av det. Är det ibte väldigt bortkastat på ditt värdefulla liv? 

• Anonym (Hon)
    Tom Araya skrev 2025-02-16 06:27:55 följande:

Vem är "han" och vilken plats har han i ditt liv?

Särbo
  • Anonym (Hon)
    Dexter dot com skrev 2025-02-16 07:15:05 följande:

Är han så här respektlös och kör över dig även i andra situationer? Har du frågat honom rakt ut varför han struntar i ditt mående och fortsätter tjata fast du bett honom sluta?

Det handlar inte om att köra över, utan att han har ett behov av att prata om det, medan mitt behov är att inte göra det... han har taggat ner lite, men det kommer upp så gott som dagligen fortfarande. Jag vet att han är orolig, men det är mitt liv det handlar om... känner att om han behöver ventilera en massa får han lösa det på annat sätt, prata med vården eller nåt...
  • burleskburkläsk

Det kanske kan bli bättre i perioder men det kommer aldrig att bli bra.

Jag har haft dåliga vänner och flickvänner, aldrig mer!
    Jag håller koll efter röda flaggor, upptäcker jag så överväger jag, jag nämner det för personen och sen tackar jag för mig.

Förr ville jag bara ha nån nära, fick nog av att bli trampad på och skitsnack/lögner och otrohetstrams.

Man får ett liv och kan i stort välja vem man vill ha i sitt liv, tur är kan man också välja vem man inte vill ha.

Det gäller att göra rätt val, svårare är det inte!

• Anonym (d)

Du väljer i alla dessa trådar mannen trots att du säger dig må extrem dåligt av hans befängda beteende. Vad vill du vi ska göra?

• Dexter dot com
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-16 08:44:01 följande:
    Det handlar inte om att köra över, utan att han har ett behov av att prata om det, medan mitt behov är att inte göra det... han har taggat ner lite, men det kommer upp så gott som dagligen fortfarande. Jag vet att han är orolig, men det är mitt liv det handlar om... känner att om han behöver ventilera en massa får han lösa det på annat sätt, prata med vården eller nåt...
    Så vad kallar du det då när han sätter sina behöv främst och struntar helt i dina behov? I min värld är det respektlöst och egoistiskt!
  • Anonym (Hon)
    Anonym (d) skrev 2025-02-16 12:46:32 följande:

Du väljer i alla dessa trådar mannen trots att du säger dig må extrem dåligt av hans befängda beteende. Vad vill du vi ska göra?

Alla? Tror jag bara skrivit en om honom tidigare.
  • Lynx123
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-16 08:44:01 följande:
    Men om han inte respekterar ditt behov så kör han väl över dig när han fortsätter så här? Det är ju trots allt du som ska opereras. Mår du inte bra av er relation så ska ni så klart inte vara tillsammans.
  • Anonym (Hon)
    Dexter dot com skrev 2025-02-16 12:49:38 följande:
    Så vad kallar du det då när han sätter sina behöv främst och struntar helt i dina behov? I min värld är det respektlöst och egoistiskt!
    Det är det, men jag försöker ändå att se det från bådas perspektiv. Jag behöver nog mest få bekräftat att det inte är jag som är självisk som sätter mina känslor över hans här.
  • Anonym (Lilla O)
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-16 12:55:37 följande:
    Det är det, men jag försöker ändå att se det från bådas perspektiv. Jag behöver nog mest få bekräftat att det inte är jag som är självisk som sätter mina känslor över hans här.
    Nej, i din situation så behöver du vara lite självisk och faktiskt sätta dina behov först. Han är inte ett litet barn som du har ett ansvar för och en skyldighet att ta hand om på det sättet utan en vuxen man. 

Har han ett stort behov av att bearbeta din situation och hans roll och oro i den, så får han vända sig till någon annan i detta läge. Men han kanske behöver ditt tillstånd för att göra det? Alltså att han i ett försök att respektera ditt privatliv och din integritet, inte känner att han kan tala med andra om det som sker med dig.

Så ta den konversationen med honom. Är det ok med dig att han talar med sina vänner om detta? Eller kanske med en vän? Skulle du hellre se att han tar det med en terapeut? Kanske en anhöriggrupp?
  • Dexter dot com
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-16 12:55:37 följande:
    Nej, du är inte självisk och han borde förstå att han får ventilera med någon annan. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-16 12:51:37 följande:
    Alla? Tror jag bara skrivit en om honom tidigare.
    Nej... Så, vad svarar du på den egentliga frågan?
  • Anonym (Milou)

Fick inte du mängder(!) med råd i förra tråden? Hur har du hanterat det sen du skrev sist?

Svar på tråden Allvarligt sjuk - han slutar inte ta upp det