-
Vet inte varför jag gör det här inlägget. Måste ventilera.. nånting.Har barn sedan ett tag tillbaka. Jag som har längtat i 10 år efter det här. Så kommer min svärmor och totalt förstör den första tiden med bebis.Jag mår så sjukt dåligt och vill flytta till en annan stad bara för att slippa henne. Jag skulle göra vad som helst för att inte behöva ha henne runt mig. Hon verkar tro att hon fått barn med sin egna son. Hon lägger sig allt och har en massa åsikter om allt.Amning, sömn, förskola, leksaker, boende etc.Min sambo sa ifrån rejält när hon fick ett sammanbrott och grät hysteriskt. Jag hade tydligen varit så himla elak mot henne efter förlossningen.Jag fattade ärligt inte vad hon avsåg..men var snabb på att be om ursäkt då jag inte ville att hon skulle må dåligt. Då låtsades hon som att det inte var så farligt. Det hemska var att jag var så trött och påverkad av förlossningen att jag knappt minns de första månaderna. Om jag inte servade, log och var super pepp så blev hon sur och arg. Nästan aggressiv i sitt beteende.Hon tyckte inte min förlossning var så jobbig som jag fick det att låta. Jag brast ordentligt och blödde så mycket efteråt att de var tvungna att ingripa. Jag hade hållit igång i över 20 h. Förminskande.Hon klagade jämt när jag ville natta bebis i ett annat rum eller amma. En gång skrek hon på mig då jag skulle gå undan för att bebis inte kom till ro. Hon höll typ på att börja gråta. Jag fattade ingenting.Jag matade för mycket och därför hade bebisen så ont i magen. Hon jämförde det med en hjärtattack. Jättekul att höra som förstagångsförälder. Min amningsresa har varit jättesvår och hon verkar tro att jag hittat på en massa saker om amning. Typ "JAG HADE ALDRIG PROBLEM, DET DÄR ÄR INTE NORMALT".. Jag tror ärligt hon ville att jag skulle må sämre och sluta amma helt. Jag ammar fortfarande rätt mycket (+ vanlig mat) och det stör henne enormt. Hon tycker att man skulle sluta vid 6 månader.Alla mina namnförslag var ju såklart dåliga, men inte hennes egna eller sambons. ( Sambon fick tillsist välja förnamn och jag mellannamn). Hon ger sig själv "cred" för att barnet heter vad hen heter i förnamn... Hon kom aldrig med förslaget, utan det är relaterat till en historia mellan mig och sambon sen vi var små.Hon är arg och ledsen för att vi valt att bebis inte ska ha specifika leksaker. Orsakerna till varför är jag och sambon överens om. Det är vår övertygelse liksom. Hon tjatar om det fortfarande efter flera månader och tittar sorgset på bebis som om vi plågar det.Hon är arg för att vi inte har skärmtid och var noga med att påpeka alla bra program som fanns när hennes barn var små.. "Det är löjligt och hur allsindar ska det gå i verkliga livet..." Hennes barn (vuxna) kan inte slita sig från telefonen/Tv/dator. Det är ett enormt problem för sambon också, vilket han arbetar på. Jag lägger inte vikt i vad andra föräldrar gör med skärmtid och dylikt men jag trodde aldrig någon skulle bli förbannad över hur vi väljer att göra med vårt barn?När bebisen var fyra månader så menade hon på att bebisen sa hej till henne. Alltså bebisens första ord. Hon blev så sur när vi sa att det är omöjligt.Listan bara fortsätter... Allt jag gör är onormalt enligt henne... Hon är extremt hånfull mot mig. Allt jag föreslår eller säger svarar hon med något negativt. Hon gör samma sak med svågern ( hon kallar honom korkad bakom hans rygg) men inte sina barn. JAG ORKAR INTE MER...Jag älskar min sambo men jag ångrar att jag fick barn med honom. Jag trodde aldrig det skulle bli så här....Obs. Min sambo gör sitt bästa men hon blir extremt grym mot honom när han säger ifrån. Det är inte så lätt att bryta kontakten, flytta osv. Jag tror ärligt hon skulle anmäla oss och följa efter oss.Hur kan man bete sig såhär mot andra människor? Jag skulle aldrig i mitt liv kunna bete mig såhär. Jag tycker det är onormalt och skrämmande.Överdriver jag som vill flytta till andra sidan landet
-
Svar på tråden Galen svärmor
-
Släpp inte in henne i hemmet bara??
-
Skojar du med oss? Träffar du en person som beter sig som pesten varje vecka? Inte ens i trevliga relationer har man sällan tid att ses varje vecka. Föräldrar yrkesarbetar och man har även annan släkt och vänner som man vill träffa.Anonym (Lvm) skrev 2025-02-15 22:31:04 följande:Vi ses en gång i veckan numera för att det blev för mycket. Jag tycker fortfarande att det är för mycket..hon ringer sambon varje dag. Han säger sällan mycket kring vårt liv numera.
Jag svarar inte längre eller så svarar jag på sms. Då behöver jag inte hamna i en "konfrontativ situation". Men självklart så fattar hon ju det och är ännu mer arg då.
Om vi är allmänna i diskussionen börjar hon tjata och blir aggressiv. Det blir obehagligt tills hon bestämmer sig för att bryta samtal eller åka hem. Standard svar fungerar inte.
Taktiken som du beskriver var nog det som ledde till hennes sammanbrott och anklagelser mot mig. Trots att det var både jag och sambon som försökte distansera oss..
Jag vill inte behöva ha en taktik mot människor, man blir ju utbränd för mindre liksom...
Tack för förslagen ialf! Det känns som att man agerat rätt hittills ändå.
Jag tror du borde börja fundera lite kring vad du tror ska hända med svärmor och hennes beteende bara för att ni träffas varje vecka. Svärmor är som hon är och hon kommer inte förändras för att ni nöter på varann varje vecka. Hennes beteende kommer fortsätta på samma sätt.
Har du någon dröm om en storfamilj med den äldre generationen? Vad gör att du kämpar så mycket, helt själv? Din svärmor bidrar inte med något trevligt till gemenskapen. Din man ser henne som hon är, han vill inte ens träffa henne själv med barnet.
Jag tror att du och din man skulle må bra av att se någon familjeterapeut. Vad gör att ni tillåter att svärmor dominerar er och er familj? Varför är svärmors känslor och behov viktigare än att ni värnar er familj? Varför sätter ni inte era egna behov och känslor först? Ni tillåter att svärmor korsar alla gränser. -
Håller medAnonym skrev 2025-02-16 19:11:55 följande:Skojar du med oss? Träffar du en person som beter sig som pesten varje vecka? Inte ens i trevliga relationer har man sällan tid att ses varje vecka. Föräldrar yrkesarbetar och man har även annan släkt och vänner som man vill träffa.
Jag tror du borde börja fundera lite kring vad du tror ska hända med svärmor och hennes beteende bara för att ni träffas varje vecka. Svärmor är som hon är och hon kommer inte förändras för att ni nöter på varann varje vecka. Hennes beteende kommer fortsätta på samma sätt.
Har du någon dröm om en storfamilj med den äldre generationen? Vad gör att du kämpar så mycket, helt själv? Din svärmor bidrar inte med något trevligt till gemenskapen. Din man ser henne som hon är, han vill inte ens träffa henne själv med barnet.
Jag tror att du och din man skulle må bra av att se någon familjeterapeut. Vad gör att ni tillåter att svärmor dominerar er och er familj? Varför är svärmors känslor och behov viktigare än att ni värnar er familj? Varför sätter ni inte era egna behov och känslor först? Ni tillåter att svärmor korsar alla gränser. -
Gå på äggskal i sitt eget hem i rädsla för att svärmor ska få ett utbrott?Anonym (Lvm) skrev 2025-02-15 22:19:16 följande:Sambon markerade åt oss när hon fick ett sammanbrott där allt var mitt fel (hur vet jag inte då sambon roddat henne mest). Hon blev lugnare ett tag men nu vet jag inte. Hon letar hus åt oss... Känns så äckligt på nått sätt.
Sambon har sagt att han kan bryta kontakten..men samtidigt vill jag inte. Hon är god mot barnet och sambon, hon är en bra farmor. Bara ingen bra svärmor...
Men mina stressnivåer är så höga då jag vet att hon kommer på besök. Jag känner att jag måste gå på äggskal i mitt egna hem i rädslan om att hon ska få ett utbrott.
Känslomässigt är hon typ 12 och tycker alltid allt är alla andras fel ( typ problem på jobbet då är det kollegorna som är korkad eller chefen. Hon har fått byta jobb flera ggr). Hon hotar med massa saker när hon blir pressad eller är stressad, kan var helt obskyrt som att hon måste avliva hunden om vi inte kan passa den.
Jag tror min stackars sambo är nog stressad som han är. Jag klandrar inte honom... Jag klandrar henne .
Nej, man är ingen bra farmor om man utsätter barnets mamma för det. -
Låt din sambo hantera henneAnonym (Lvm) skrev 2025-02-15 22:23:11 följande:Jag trodde inte hon skulle bli såhär efter att barnet kom. Hon var lite påstridig innan och sambon varnade mig i flera år. Typ "du fattar inte hur hon är" när jag tyckte att han överdrev. Det fick jag äta upp kan jag säga.
Jag tror hon är fast i rollen som mamma och kan inte släppa det. Hon har inga egna vänner, nyskild osv. Men det skrämmer mig att jag måste försöka hantera henne och typ bevara mitt sinnestillstånd...
Lyckoost du som slapp/slipper!! Tacka dem.. -
Det är dags att ge henne begränsningar.Anonym (Lvm) skrev 2025-02-15 22:38:36 följande:Tänker du att jag är kritisk till min roll som förälder?
I så fall så nej, både jag och sambon är trygga i våra roller. Vi är också extremt överens i vad vi vill/inte vill.
Jag har försökt möta henne och ge henne utrymme. Typ välja kläder till barnet, leka, sjunga. Allt som en farmor ska göra. Hon har inga begränsningar förutom att hon inte får vara barnvakt ännu. Men det räcker ju uppenbarligen inte... Hon ska bestämma allt helst. Om hon kunde amma så skulle hon gjort det. Hon pratade mycket om att "jag kan inte amma dig, men det hade ju varit så mysigt". Alltså jag kräks.
Jag upplevde henne inte såhär innan bebisen. Det har kommit efter/under graviditeten. Som om hon drömt till sig en viss verklighet och sen när det inte blev så så attackerar hon mig. -
Sluta ge henne insyn i det privata, ni släpper in henne för långtAnonym (Lvm) skrev 2025-02-15 22:46:59 följande:Min kära svärmor var snabb att "skämta" om att man tyvärr inte får välja sina barns partner till mig under graviditeten. Man bara "Jo men tack för komplimangen"...
Min sambo var med under hela förlossningen och bad sin mamma att snällt knipa käft om det hon inget vet när kommentarer började komma. Hon kunde dock inte sluta och fattade liksom inte att alla inte föder exakt likadant och upplever inte förlossningen lika.
Vi fick med oss förlossningsförloppet på papper som min sambo visade och skulle förklara vilket jävla bra jobb jag hade gjort. Hur viktigt det var för mig att vila. Hon tittade inte ens... Såg mest besvärad ut. -
Ja, det finns en anledning till att han inte villAnonym (Lvm) skrev 2025-02-15 22:48:35 följande:Hahaha han vill inte träffa henne själv längre.. så vi får vara enad front än så länge...
-
Hur går det ts?
-
Du överdriver inte när du säger att du vill flytta. Jag skulle känna precis likadant.
Det enda jag kan säga (har ej läst hela tråden) är att det förmodligen är hennes första barnbarn och det är EXTREMT känsligt har jag förstått från min egen mamma. Mitt barn var inte hennes första barnbarn, men när mina bröder fick barn var det sååå mycket känslor och hon satte sig själv i främsta rummet hela tiden precis som att allt handlade om henne och den relation hon skulle ha med barnen. Vi pratade mycket om det, men alla är ju inte öppna för en sådan diskussion. Jag förstod det som att det är minst lika känsligt att bli mormor/farmor som att bli mamma eller pappa. Det är en konkurrens gentemot de andra mor- och farföräldrarna och en slags panikångest över hur nära man får komma det lilla barnet. Det verkar svårt att sätta sig in i någon annans situation. Kanske är åldern, kan vara annat. Kanske för att man är van att vara Mamman med stort M som har stått i centrum i alla år.
Jag förstår det säkert bättre när jag blir farmor själv en vacker dag. Jag vill ändå inte be dig att ha större förståelse för henne, för det hon gör är inte normalt. Men jag vill bara säga att det är vanligare än man tror att en farmor eller mormor blir fixerad vid sitt barnbarn, särskilt det första. Hur man ska tackla det vet jag inte... -
Jösses, låter som hon har både borderline, narcissism och några andra skruvar lösa i huvudet. Eftersom din man inte heller vill umgås med henne tycker jag att ni ska flytta så långt jäkla bort som det bara går om ni har möjlighet till det. Låter ju nästan som att hon bor hos er?!
Ansök om kontaktförbud..
-
Traffas bara ute eller hos henne. Sa fort hon borjar bete sig illa sa bara gar ni darifran. Efter ett par ganger kanske hon tanker till lite innan hon borjar bete sig illa eftersom hon vet att ni gar ifall hon borjar.
Traffas aldrig hemma hos er (for att slippa behova kora ut henne). Acceptera inte daligt beteende overhuvudtaget. Sta fast vid det.
Denna nolltolerans av daligt beteende kan aven goras nar det galler telefonsamtal. Gormar hon och skriker sa far ni helt enkelt lagga pa med orden att ni inte accepterar skrik/grat/hot/harskartekniker/skuldbelaggande osv. utan ni pratar endast med normal samtalston och att hon far hora av sig igen nar hon ar kapabel till det - sen lagger ni pa. Det kommer sakert att ta tid, men efter ett par ganger nar ni tvingats att lagga pa sa kanske det blir snallare och lugnare samtal (eftersom hon ju vill prata med er, men ni ju lagger pa om hon inte haller sig i skinnet).
Lycka till!