• Anonym (Otroligt)

Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt

Det är ingen hejd på uttalanden och galenskap från Trump. Han verkar se sig själv som envåldshärskare för hela planeten.
    Ingen förståelse för världsekonomi eller utrikespolitik eller förståelse ö.h.t
    Vad tror ni?
    Sitta kvar eller avsatt?

• Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-22 14:22:34 följande:
    Inte allt men det det är Israel som olagligt ockuperar och annekterar palestinska områden. Det är Israel som har mördat över 50 000 palestinier de flesta kvinnor och barn. Det är Israel som fördriver palestinier och hyllar Trumps planer för etnisk rensning i Gaza. Det är Israel som anklagas för folkmord och det finns starka bevis att det är folkmord.
    Det var det Hamas som styr Gaza som anföll Israel och slaktade civila män, kvinnor och barn samt tog civila till fånga. Där började kriget.
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2025-04-27 11:50:45 följande:
    Turkiet är inte heller Europa. Har du tittat på en karta? Bara ett litet område runt Istanbul ligger i Europa, resten ligger i Asien. Turkiet har aldrig varit en demokrati heller, Kanske tillfälligt, men inte stabilt. 
    Polen har samma lag som förbjuder förolämpningar. Upp till tre års fängelse.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-04-27 21:31:03 följande:
    Polen har samma lag som förbjuder förolämpningar. Upp till tre års fängelse.
    Det var inte den lagen jag diskuterade. Inte alls. Utan vi diskuterade avsaknaden av demokrati och rättssäkerhet. 
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2025-04-27 23:41:15 följande:
    Det var inte den lagen jag diskuterade. Inte alls. Utan vi diskuterade avsaknaden av demokrati och rättssäkerhet. 
    Då kommenterar vi på olika saker. Jag kommenterar relaterat till åsiktsfrihet.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-04-28 00:02:37 följande:
    Då kommenterar vi på olika saker. Jag kommenterar relaterat till åsiktsfrihet.
    De allra flesta länder har ju någon lag mot förolämpning. Har inte USA det? Om det nu är värre om det gäller presidenten - det är en ytterligare fråga. Och det kan förstås ge orimliga straff i vissa länder. 
  • Anonym (Sven)
    AndreaBD skrev 2025-04-27 11:45:03 följande:

Det vore RAKA MOTSATSEN av det som hänt i Ukraina. 

Och rysspråkiga har inte förtryckts.

Du som gillar språk

2012 införs en lag i Ukraina som tillåter minoritetsspråk som officiellt språk för skola och myndigheter i områden där minoriteten är minst 10%.

I praktiken ryska i östra delarna av landet.

Detta infördes av den minoritetsvänliga regering som hade röstats fram av hela folket i ett av västerländska observatörer godkänt val

.
    Den västorienterade oppositionen är emot denna lag och kräver ukrainska överallt. Trots att stora delar av landets befolkning inte talar annat än ryska.

2014 störtas den lagligt valda regeringen och språklagen avskaffas. Istället införs en lag som är precis tvärtom - ryska blir förbjudet i princip i alla officiella sammanhang. En stor del av landets invånare är fortfarande enspråkigt rysktalande men kan nu inte längre kommunicera med landets myndigheter.

Bland annat Human Rights Watch kritiserar denna lag.

Men det hypotetiska scenario jag beskriver med svenskar som förtrycks i Finland är "raka motsatsen" till det som hände i Ukraina och ryssarna i Ukraina har aldrig blivit förtryckta?

en.wikipedia.org/wiki/Language_policy_in_Ukraine
  • Anonym (Sven)
    AndreaBD skrev 2025-04-27 11:45:03 följande:

Som sagt, det är en helt annan sak om ett område bryter sig loss från ett land. Så som Katalonien ville göra.  

Så om ryssarna i östra Ukraina skulle utropa egna republiker och förklara sig självständiga från Ukraina så vore det "en helt annan sak"?

De skulle kunna heta exempelvis: "Folkrepubliken Donetsk" och "Folkrepubliken Luhansk".
  • AndreaBD
    Anonym (Sven) skrev 2025-04-30 13:55:11 följande:
    Du som gillar språk

2012 införs en lag i Ukraina som tillåter minoritetsspråk som officiellt språk för skola och myndigheter i områden där minoriteten är minst 10%.

I praktiken ryska i östra delarna av landet.

Detta infördes av den minoritetsvänliga regering som hade röstats fram av hela folket i ett av västerländska observatörer godkänt val

.
    Den västorienterade oppositionen är emot denna lag och kräver ukrainska överallt. Trots att stora delar av landets befolkning inte talar annat än ryska.

2014 störtas den lagligt valda regeringen och språklagen avskaffas. Istället införs en lag som är precis tvärtom - ryska blir förbjudet i princip i alla officiella sammanhang. En stor del av landets invånare är fortfarande enspråkigt rysktalande men kan nu inte längre kommunicera med landets myndigheter.

Bland annat Human Rights Watch kritiserar denna lag.

Men det hypotetiska scenario jag beskriver med svenskar som förtrycks i Finland är "raka motsatsen" till det som hände i Ukraina och ryssarna i Ukraina har aldrig blivit förtryckta?

en.wikipedia.org/wiki/Language_policy_in_Ukraine
    Inte idealisk, men LÅNGT, LÅNGT ifrån att vara en rimlig anledning för att starta ett krig så´som Ryssland gjorde. 
  • AndreaBD
    Anonym (Sven) skrev 2025-04-30 14:20:08 följande:
    Så om ryssarna i östra Ukraina skulle utropa egna republiker och förklara sig självständiga från Ukraina så vore det "en helt annan sak"?

De skulle kunna heta exempelvis: "Folkrepubliken Donetsk" och "Folkrepubliken Luhansk".
    Det får man just inte göra. Det fick inte Katalonien göra heller. Och det finns fler exempel.
  • Padirac

Att folk försöker utropa egna republiker är helt och hållet skilt från att ett grannland skickar in beväpnad militär trupp som mördar den lokala befolkningen, genomför falska omröstningar och begår fruktansvärda krigsbrott.

Anonym (Sven) skrev 2025-04-30 14:20:08 följande:

• ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2025-04-28 10:34:10 följande:
    De allra flesta länder har ju någon lag mot förolämpning. Har inte USA det? Om det nu är värre om det gäller presidenten - det är en ytterligare fråga. Och det kan förstås ge orimliga straff i vissa länder. 
    Jag tror inte det är olagligt att förolämpa orange narcsissist hitler med för små händer
    Boris Johnson wins 'most offensive Erdo?an poem' competition

Boris Johnson has won a £1,000 prize for a rude poem about the Turkish president having sex with a goat.
    [...]

Johnson ? whose great-grandfather was Turkish - called it "a scandal" that a German court had granted an injunction to prevent comedian Jan Böhmermann repeating his offensive skit about the Turkish president.

"If somebody wants to make a joke about the love that flowers between the Turkish president and a goat, he should be able to do so, in any European country, including Turkey," Johnson told interviewer Nicholas Farrell, who then challenged him to enter the Spectator?s poetry prize.

Johnson then offered the limerick: "There was a young fellow from Ankara, Who was a terrific wankerer.

"Till he sowed his wild oats, With the help of a goat, But he didn?t even stop to thankera."

https://www.theguardian.com/politics/2016/may/19/boris-johnson-wins-most-offensive-erdogan-poem-competition

• Anonym (Sven)
    AndreaBD skrev 2025-05-01 22:31:32 följande:
    Inte idealisk, men LÅNGT, LÅNGT ifrån att vara en rimlig anledning för att starta ett krig så´som Ryssland gjorde. 
    Så vi har i alla fall nåt fram till att ryssarna i östra Ukraina behandlats "inte idealiskt".

Tja, alltid något antar jag.

.
    AndreaBD skrev 2025-05-01 22:33:13 följande:
    Det får man just inte göra. Det fick inte Katalonien göra heller. Och det finns fler exempel.
    Ok.

Jag tror du missförstod vad jag skrev.

När jag skriver om "30 år" och det där så menar jag att Ukraina och Ryssland separerades ca 30 år innan händelserna 2012-2014 och att banden mellan ryssarna på vardera sidan gränsen fortfarande är starka

I fallet svenskar i Finland så är det ju över 200 år sedan svenskarna hamnade på varsin sida gränsen så känslorna bland svenskar i Sverige kanske är annorlunda då om svenskar i Finland skulle börja behandlas "inte idealiskt"
  • AndreaBD
    Anonym (Sven) skrev 2025-05-04 15:12:22 följande:
    Så vi har i alla fall nåt fram till att ryssarna i östra Ukraina behandlats "inte idealiskt".

Tja, alltid något antar jag.

.
    AndreaBD skrev 2025-05-01 22:33:13 följande:
    Ok.

Jag tror du missförstod vad jag skrev.

När jag skriver om "30 år" och det där så menar jag att Ukraina och Ryssland separerades ca 30 år innan händelserna 2012-2014 och att banden mellan ryssarna på vardera sidan gränsen fortfarande är starka

I fallet svenskar i Finland så är det ju över 200 år sedan svenskarna hamnade på varsin sida gränsen så känslorna bland svenskar i Sverige kanske är annorlunda då om svenskar i Finland skulle börja behandlas "inte idealiskt"
    Intressant att du kallar dem ¤ryssar". De är rysktalande ukrainare, faktiskt. 

Och jag har inte missförstått - kolla igen vad jag svarade på!  Det handlade INTE om för 30 år sedan. 
  • Anonym (Sven)
    AndreaBD skrev 2025-05-04 15:27:56 följande:
    Intressant att du kallar dem ¤ryssar". De är rysktalande ukrainare, faktiskt. 
    Så länge de själv-identifierar sig som ryssar och den ukrainska statens census dessutom anger dem som ryssar så tycker jag det är rimligt att kalla dem för just "ryssar"
    Och jag har inte missförstått - kolla igen vad jag svarade på!  Det handlade INTE om för 30 år sedan. 
    Jag begriper nog i alla fall inte riktigt vad du menar men det var säkert inget överdrivet viktigt.
  • AndreaBD
    Anonym (Sven) skrev 2025-05-07 08:40:45 följande:
    Så länge de själv-identifierar sig som ryssar och den ukrainska statens census dessutom anger dem som ryssar så tycker jag det är rimligt att kalla dem för just "ryssar"
    Det säger ju allt! Gränser är alltså inte viktiga då? Om en del människor självidentifierar sig som ryssar så får Ryssland annektera området? 

Som österrikerna 1938. Hitler missade nog bara att skicka in en massa folk som bosatte sig där, så att man kunde hävda att det finns en massa tyskar där. Fast, det kanske han gjorde i Polen och Tjeckien? Putin har ju annars också tagit efter Hitler. Dock verkar han inte har tänkt på hur det gick. 
  • Anonym (Sven)
    AndreaBD skrev 2025-05-07 12:15:16 följande:
    Det säger ju allt! Gränser är alltså inte viktiga då? Om en del människor självidentifierar sig som ryssar så får Ryssland annektera området? 

Du får ju lägga till att ryssarna ifråga blir "inte idealiskt" behandlade.

Ukraina är en ofärdig statsbildning. Det här kriget är en del av det ukrainska nationsbyggandet. 

Händer massvis av nya stater - att de på ett eller annat sätt delas om skiljaktigheterna blir för stora mellan grupper.

Jugoslavens splittrades. Tjeckoslovakien. 

Ingen sade något när Etiopen splittrades. Somalia. Sudan.

Efter Jugoslavien så splittrades Bosnien.

Serbien styckades upp via krafter utifrån.

När allt är klart och kriget är över kommer Ukraina att vara en fri nation som kan vända sig mot väst om de vill. Det är det enda som i slutänden betyder något. Inte att landet kommer att var geografiskt mindre än det Ukraina som ramlade ut ur Sovjetunionens kollaps. 
  • AndreaBD

Ukraina är mer av en rättsstat än Ryssland. Definitivt. Då kan vi ju plocka isär Ryssland. Och t.ex. Turkiet. 

Jugoslawien splittrades nog av samma anledning som Sovjet - för många olika folk. Ukraina har bara EN minoritet. De flesta länder har fler. Och den minoriteten uppstod ju bara genom kolonialisering.

Du har uppenbarligen svårt att hitta passande exempel - två gånger till länder av f.d. Jugoslawien? Samma process. 

Ukraina HAR VARIT en fri nation och Ryssland vill förslava dem. Försök inte hävda annat!

• Mentat
    Anonym (Sven) skrev 2025-05-08 10:36:29 följande:
    Du får ju lägga till att ryssarna ifråga blir "inte idealiskt" behandlade.

Ukraina är en ofärdig statsbildning. Det här kriget är en del av det ukrainska nationsbyggandet. 

Händer massvis av nya stater - att de på ett eller annat sätt delas om skiljaktigheterna blir för stora mellan grupper.

Jugoslavens splittrades. Tjeckoslovakien. 

Ingen sade något när Etiopen splittrades. Somalia. Sudan.

Efter Jugoslavien så splittrades Bosnien.

Serbien styckades upp via krafter utifrån.

När allt är klart och kriget är över kommer Ukraina att vara en fri nation som kan vända sig mot väst om de vill. Det är det enda som i slutänden betyder något. Inte att landet kommer att var geografiskt mindre än det Ukraina som ramlade ut ur Sovjetunionens kollaps. 
    Du ser ingen skillnad mellan att stater splittras och att en stat blir invaderad och åtminstone delar av den annekterad av angriparen?
Svar på tråden Kommer Trump att bli bortplockad/avsatt