• Anonym (Trött på Narcissister)

Sanningen om den som är otrogen.

Sanningen om någon som är otrogen är egentligen att den är en "covert narcissist". Fins säkert 100000 olika ursäkter, men vad är ursäkten egentligen för att man inte gör slut väntar 2 månader och sedan går vidare med den som man var intresserad för? 

För att den också har en partner? Som sagt, ursäkter.. och ifrån skyllande. 

Inget berättigar att vara otrogen då det handlar om att du endast vill ha kvar säkerheten och tror att sålänge du klarar ljuga tillräckligt bra så är ingen skada skedd? 

Om partnern då tar sitt liv när det kommer fram att du varit otrogen... Är du då verkligen utan skuld? Idag vill de flesta säga ja. Klysch kommentaren " det är aldrig någon annans fel att någon tar sitt liv" är en narcissistisk lögn som enbart försöker skydda den som i grunden faktiskt orsakde det men säkert även fö att de som säger så och verkligen menar det delar samma egoism samt narcissism.

Säger inte att det inte är synd om dom som lever i ett förhållande som dom inte mår bra i. Men det berättigar ALDRIG otrohet. 

Det handlar om 3 ord; Jag gör slut. 3 små ord som man inte vågar säga för att man är en feg sate som inte förtjänar lycka efter att ha slagit någon annans liv i spillror samt gett utsatt den för extremt psykisk misshandel (för jo, det är det) och ännu värre om du dessutom njuter av det. 

Gör bara slut vänta 2 månader så alla får lugna ner sig och finna sin egna vardag och därefter gör vad du vill med livet! För nej du är inte tvingad till att stanna kvar, snarare så bör du erkänna att du måste lämna och att du kommer förlora vissa positiva saker som du verkligen inte ville, men det är ju ditt egna val... att du vill vara med någon annan. Så då får man ta konsekvensen. 
    En låt som beskriver det jag menar bättre än denna... Och du kan inte säga att det inte var partnerns fel. Så jävla onödigt. 

• Svar på tråden Sanningen om den som är otrogen.
  • Anonym (ok)

Jag har varit otrogen. Det räddade mitt liv. Jag har försökt ta mitt liv. Det var inte min dåvarande otrogna partners som till slut gjorde slut fel. Jag har gjort slut. Höll på att kosta mig livet. Jag har försökt ta mitt liv. Det var absolut min dåvarande, trogna partners fel.

Livet är svartvitt och alla är situationer är likadana.

• Anonym (Trött på Narcissister)
    Anonym (ok) skrev 2025-02-15 01:22:29 följande:

Jag har varit otrogen. Det räddade mitt liv. Jag har försökt ta mitt liv. Det var inte min dåvarande otrogna partners som till slut gjorde slut fel. Jag har gjort slut. Höll på att kosta mig livet. Jag har försökt ta mitt liv. Det var absolut min dåvarande, trogna partners fel.

Livet är svartvitt och alla är situationer är likadana.

Luddigt inlägg. 

Men din partner var otrogen först? Hade du inte velat se han ruttna i fängelset då eller ? 

Men du valde alltså att själv vara otrogen.. ochdu säger att det räddade ditt liv? Menar du att du hade dött om du hade skrikit rakt ut 3 ord innan du spran och låg med någon annan? 

Nej. Det var synd om dig om jag har uppfattat det rätt, men du valde att båga samma fel tillbaka. Det gör er inte even. Utan snarare enbart lika dåliga och ni båda borde ha låsts in 20 år i fängelse i samma cell.

• Anonym (Äsch)
    Anonym (Trött på Narcissister) skrev 2025-02-15 01:30:38 följande:

Luddigt inlägg. 

Men din partner var otrogen först? Hade du inte velat se han ruttna i fängelset då eller ? 

Men du valde alltså att själv vara otrogen.. ochdu säger att det räddade ditt liv? Menar du att du hade dött om du hade skrikit rakt ut 3 ord innan du spran och låg med någon annan? 

Nej. Det var synd om dig om jag har uppfattat det rätt, men du valde att båga samma fel tillbaka. Det gör er inte even. Utan snarare enbart lika dåliga och ni båda borde ha låsts in 20 år i fängelse i samma cell.

Efter lite mer livserfarenhet ser du säkert saken annorlunda. Ja, otrohet är fel men livet är komplicerat ibland. 
  • Lynx123

Otrohet är för jävligt men ser inte kopplingen till dold narcissim. Det är en diagnos och jag ogillar skarpt hur sådana utdelas av lekmän till höger och vänster.

Däremot håller jag absolut med om att det är bättre att göra slut. I många fall tror jag att den som är otrogen egentligen vill göra slut sedan en tid tillbaka men inte vågar och därför använder otroheten som ett sätt att göra det. I andra fall är den otrogne helt viljesvag. Men man har alltid ett val: att vara en svikare eller inte.

Det där med två månader håller jag inte med om. Från stunden det är slut är båda fria att göra precis vad de vill. Visst, det är jobbigt för den andre, men är det slut så är det slut.

• Anonym (Saija)
    Anonym (Trött på Narcissister) skrev 2025-02-15 00:49:00 följande:

Sanningen om någon som är otrogen är egentligen att den är en "covert narcissist". Fins säkert 100000 olika ursäkter, men vad är ursäkten egentligen för att man inte gör slut väntar 2 månader och sedan går vidare med den som man var intresserad för? 

Inget berättigar att vara otrogen då det handlar om att du endast vill ha kvar säkerheten och tror att sålänge du klarar ljuga tillräckligt bra så är ingen skada skedd? 

Om partnern då tar sitt liv när det kommer fram att du varit otrogen... Är du då verkligen utan skuld? Idag vill de flesta säga ja. Klysch kommentaren " det är aldrig någon annans fel att någon tar sitt liv" är en narcissistisk lögn som enbart försöker skydda den som i grunden faktiskt orsakde det men säkert även fö att de som säger så och verkligen menar det delar samma egoism samt narcissism.

Säger inte att det inte är synd om dom som lever i ett förhållande som dom inte mår bra i. Men det berättigar ALDRIG otrohet. 

Det handlar om 3 ord; Jag gör slut. 3 små ord som man inte vågar säga för att man är en feg sate som inte förtjänar lycka efter att ha slagit någon annans liv i spillror samt gett utsatt den för extremt psykisk misshandel (för jo, det är det) och ännu värre om du dessutom njuter av det. 

Gör bara slut vänta 2 månader så alla får lugna ner sig och finna sin egna vardag och därefter gör vad du vill med livet! För nej du är inte tvingad till att stanna kvar, snarare så bör du erkänna att du måste lämna och att du kommer förlora vissa positiva saker som du verkligen inte ville, men det är ju ditt egna val... att du vill vara med någon annan. Så då får man ta konsekvensen. 
    En låt som beskriver det jag menar bättre än denna... Och du kan inte säga att det inte var partnerns fel. Så jävla onödigt. 

Saken är den, att många går i tron att de lever i en relation där noll lögner förekommer eller har förekommit bakåt. Att partnern till 100% absolut aldrig varit otrogen eller i alla fall på gränsen. I många fall stämmer det sistnämnda, men faktum kvarstår att anonyma undersökningar visar att så många som 50% faktiskt har varit det och då är säkert mörkertalet stort. Ställ dig själv frågan, hur många gånger har du varit med om att någon gift eller sambo flirtat med dig? 

Speciellt om du är med en partner som rent allmänt är en person som tvekar kring att ta beslut kring saker, ofta övertänker saker och ser bra ut och har stort behov av bekräftelse och sex. Kanske har relationen en svacka eller konflikt. 

Folk skulle bli chockade om de rannsakade sina relationer. Titta bara på programmet Sann Kärlek. De allra flesta berättar heller inte och försöker göra om göra bättre. Min personliga uppfattning är att det aldrig är rätt men inte alltid behöver leda till att relationen är dödsdömd. Men självklart ett enormt svek. Tror orsaken och beteendet hos den otrogna är det centrala. 

• EnAnonumius

Jag hatar all form av bedrägeri. Otrohet är bedrägeri också i min  bok.

Det jag hatar nästan lika mycket är dessa jäkla hobbypsykologer. De spottar ur sig en diagnos, och sedan håller fast vid den. Efterfrågar man om objektiva källor som kan verifierar deras påstående så blir dessa hobbypsykologer sura och griniga,och kommer med en harang av luddiga förklaringar i still med "men tänk efter lite" och "men det är ju så det är", "de kommer med en massa ursäkter" etc etc andra luddiga förklaringar,  i stället för objektiva bevis. För det är knappast några garantier på att om man skickar en otrogen person till en psykolog att de skulle bli diagnostiserade som narcissister.. Då narcissism är en psykologisk diagnos.

Jag håller faktiskt med om att i stället för att vara otrogen så kan (rent av ska) man göra slut först. Det är hederligare.. Fast "vänta två månader".. Nej det tycker jag inte skulle behövas det är ju slut, och då gör ju man som man vill. Så den som gjorde slut i stället för att vara otrogen anser jag ju att hen har rätten att sexa med vem de vill när det passar dem.. De har ju knappast några "plikter" mot ex:et. Så detta med att vänta två månader är bara ett subjektivt önsketänkande från din sida.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Trött på Narcissister) skrev 2025-02-15 01:30:38 följande:

Luddigt inlägg. 

Så de skulle låsas in i 20 år för nåt som inte ens är brottsligt?
  • Anonym (asre)

Du låter arg på någon.

Vad är "otrogen" för dig då?

K*k i f*tta eller bara förtroliga samtal med en annan?
  • Anonym (M)

Jag har både varit otrogen och älskarinna. När jag var otrogen så förlät min man mig. Vi hade då varit tillsammans i över 20 år. Man kastar inte bort de åren på ett dumt snedsteg. Vi gick i terapi men vi bestämde oss senare för att skiljas. Och inte pga otroheten. Efter detta träffade jag en yngre man. Vi blev sk kks. Härlig tid. När han senare träffade en jämnårig kvinna och blev kär slutade vi ses. Några månader in i deras relation kontaktade han mig och vi började ses igen. Det gjorde vi i många år fram till att vår relation uppdagades av hans sambo som fick förklaringen att jag var en gammal vän endast. Nu har det gått en tid sedan detta och vi är numera enbart vänner. Om än i det dolda. Kanske är det även en form av otrohet i det moraliska avseendet. 

• molly50

Har du själv blivit bedragen?
    Det har jag,och det tog mig väldigt hårt.
    Men inte ens jag tänker i de här termerna som du gör här.
    Otrohet är ett stort svek. Men jag skulle t ex aldrig kalla en otrogen person narcissist då det är en diagnos som bör ställas av en psykolog. Inte en lekman.
    Däremot så kan man sätta epitetet egoist på många av de som är otrogna då de ofta bara tänker på sig själva och sina egna behov.
    Men en sak kan jag hålla med dig om och det är att det är bättre att göra slut innan man väljer att vara otrogen. Det är ärligare.
    Det kan såra att bli dumpad av någon man älskar också. Men inte lika mycket som en otrohet kan göra.
  • Anonym (praktisk omöjlighet)

Nej, narcissister är betydligt ovanligare än otrohet.

• Anonym (Bara jag)
    Anonym (Saija) skrev 2025-02-15 08:56:26 följande:

Saken är den, att många går i tron att de lever i en relation där noll lögner förekommer eller har förekommit bakåt. Att partnern till 100% absolut aldrig varit otrogen eller i alla fall på gränsen. I många fall stämmer det sistnämnda, men faktum kvarstår att anonyma undersökningar visar att så många som 50% faktiskt har varit det och då är säkert mörkertalet stort. Ställ dig själv frågan, hur många gånger har du varit med om att någon gift eller sambo flirtat med dig? 

Speciellt om du är med en partner som rent allmänt är en person som tvekar kring att ta beslut kring saker, ofta övertänker saker och ser bra ut och har stort behov av bekräftelse och sex. Kanske har relationen en svacka eller konflikt. 

Folk skulle bli chockade om de rannsakade sina relationer. Titta bara på programmet Sann Kärlek. De allra flesta berättar heller inte och försöker göra om göra bättre. Min personliga uppfattning är att det aldrig är rätt men inte alltid behöver leda till att relationen är dödsdömd. Men självklart ett enormt svek. Tror orsaken och beteendet hos den otrogna är det centrala. 

ja det kan absolut vara befogat. Ingen fara på taket. bara det är jag som är det.

men om min partner skulle vara det! Då jävlar!

vad jag menar här är att det inte är helt svartvitt. Är jag det är det ok. Är min partner det mot mig är det inte ok.

känner du igen dig mitt i resonemang här?

Svar på tråden Sanningen om den som är otrogen.