• Anonym (TS)

Sol och solarium åldrar huden

Ni som solat mycket och kanske i solarium, har ni mer rynkor och mer åldrad hud? Det sägs ju att inget åldrar huden som solen. Samtidigt visar forskning att de som tillbringar mycket tid i solen lever längre. En del forskning visar att solen imte ökar risken för hudcancer. 
    Ni som solat mycket, är er hud äldre än andras?

• Svar på tråden Sol och solarium åldrar huden
  • Anonym (Lollo)

Jag har visserligen solat mkt för att lindra eksem men det borde inte spela någon roll för frågeställningen. har en del rynkor men tveksamt om det är så mycket mer än andra. Tycker också att det känns som att huden hållit sig snyggare pga att jag har gått upp en hel del i vikt jämfört med när jag var yngre. Man tenderar ju att se äldre ut i huden ju smalare/magrare man är. Så sammantaget tror jag att jag har klarat mig rätt bra. Folk tror oftast jag är betydligt yngre än jag är. Förhoppningsvis pga utseende och inget annat?

• Anonym (Vampyren)

Det där är en nobrainer.

Alla hudläkare ser skillnad på en som missbrukat sol och inte.

Länka gärna till den forskning som påstår att UV-strålning inte skadar huden hos vita personer, för jag tror inte ett smack på det.

UV- strålning bryter ner kollagenfiber och hindrar att det bildas nya, det är det som gör att huden mister sin elasticitet och då blir rynkig fortare. UV-strålning kan också skada kapillärer i huden och leda till en rödaktig färg ffa i ansiktet, samt lökad pigmentbildning för att huden försöker skydda sig mot skadan.

Varför skulle din hud försöka ändra sin färg för att bli mindre genomsläpplig för UV om UV var enbart nyttigt? 

Sen är det något helt annat att diskutera mörkare personers hud, för de är designade för att tåla sol bättre.

• Anonym (B)

Har en vän som solar solarium extremt mkt i sitt liv. Hon är 45 år idag och hennes hud ser inte ut att må bra. Sedan riskerar man hudcancer ochså. 

• Anonym (Kanske?)

Jag har kanske lite mer ansiktsrynkor än normalt för min ålder, men tycker inte det är så viktigt just för mig att undvika sol. Jag har aldrig vart någon skönhet ändå, och min attraktionskraft sitter i rumpan och inte ansiktet.

Men jag hade vart väldigt noga med det om jag var vacker. 

• Anonym (Ssk)

Jag är 34 år, har aldrig solat solarium, har bränt mig i solen kanske tre gånger max, blir lätt brun och därför kan jag erkänna att jag slarvat lite med solskyddet här hemma i Sverige, dock varit noggrann vid utlandsresor. För några år sedan fick jag enorm ångest över mitt slarv och kollade upp mina födelsemärken, inget såg konstigt ut men jag fortsätter vara försiktig numera.

Jag får ofta höra att jag ser ut som en tjugoåring. Jag har lite fina linjer kring ögonen och "skrattrynkorna" vid kinderna men det är inget jag ser som en nackdel.
    Men det är inte rynkor jag oroar mig för, det har ändå flera kvinnor i min ålder. Det är cancer jag vill slippa.

• Cereal Killer

Jag har i princip aldrig solat solarium, däremot varit ute mycket  på somrarna utan solskydd. Ja, jag har definitivt rynkor som jag inte hade haft annars (vilket jag vet med säkerhet eftersom jag vet vad den mängd sol jag varit utsatt för gör mot huden). Fick jag leva om mitt liv hade jag definitivt sett till att alltid använda dagkräm med UV-faktor mars-september.

Svar på tråden Sol och solarium åldrar huden