• Mkay

Är jag gravid?

Så jag blir inte riktigt klok på min situation och gör detta inlägg för att ventilera lite samt få eran input om vad ni tror och/eller om egna erfarenheter. 

Jag var tvungen att sluta med p-piller då de inte fungerade för mig mer efter att vi fått vårt första barn. Jag och fästmannen har då kört avbrutet samlag då kondomer inte fungerat för honom. Vi vill inte ha ett till barn just nu (om ens alls, vi har inte bestämt oss än). Vi är medvetna om att det inte är en 100% säker metod men den har känts tillräckligt säker då vi skött det väl, så det är inget som behöver diskuteras här.

Min mens är dock 9 dagar sen nu och jag har upplevt några konstiga symptom: 
    - tjocka vita flytningar, mycket större mängder än vanligt i kanske en vecka nu
    - svagt illamående (vet ej om detta är påhittat pga graviditetsnervositet)
    - uppsvälld känsla i magen (som jag inte brukar ha. Senaste graviditeten kände jag mig dock uppsvälld konstant varav jag direkt tänker på det) 

MEN samtliga graviditetstester visar negativt. Tar ett varje dag nu men alla är negativa. 

Jag slutade med p-pillerna ganska nyligen (har bara haft två menscykler sedan dess, men dessa har varit extremt punktliga) och har aldrig haft problem med oregelbundna menscykler/sen mens tidigare. Men det kan kanske vara att allt inte är helt regelbundet än efter p-pillerna? För hur sannolikt är det att graviditetstester visar fel så här sent efter befruktning? Har någon varit med om det? Men var är min mens? 

• Svar på tråden Är jag gravid?
  • Anonym (Inte)

förstår att du blir nojjig, men det är väldigt liten risk att du är gravid om testen är negativa.

du har förmodligen haft sen ägglossning bara. Det händer de flesta någon gång  även om man alltid haft regelbunden cykel. inte heller ovanligt att kroppen helt hoppar över äggslossningen någon gång.

men köp ett hcg blodprov på tex werlabs så får du ju svart på vitt om du är orolig att testen visar fel, det ör väldigt smidigt och kostar bara några hundralappar..

• Mkay
    Anonym (Inte) skrev 2025-02-14 13:00:40 följande:

förstår att du blir nojjig, men det är väldigt liten risk att du är gravid om testen är negativa.

du har förmodligen haft sen ägglossning bara. Det händer de flesta någon gång  även om man alltid haft regelbunden cykel. inte heller ovanligt att kroppen helt hoppar över äggslossningen någon gång.

men köp ett hcg blodprov på tex werlabs så får du ju svart på vitt om du är orolig att testen visar fel, det ör väldigt smidigt och kostar bara några hundralappar..

Mensen är 14 dagar sen nu och testen är fortsatt negativa.. är det någon som har varit med om en missad mens någon månad och att det fortsatte som vanligt sen? Tycker detta är så skumt..
  • Mkay

Vill tillägga att jag tror att min symptom var lite psykiska pga oron för graviditet, just nu känns allt som vanligt. Väldigt märkligt.. jag har läst om olika anledningar till att mens kan utebli (stress, viktnedgång etc) men inget stämmer in på min situation/mig. Enda möjliga är väl missad ägglossning - och att mensen uteblir pga det? Kan det vara något mer som kan ligga bakom det? 

• Anonym (Inte)
    Mkay skrev 2025-02-19 01:14:47 följande:

Vill tillägga att jag tror att min symptom var lite psykiska pga oron för graviditet, just nu känns allt som vanligt. Väldigt märkligt.. jag har läst om olika anledningar till att mens kan utebli (stress, viktnedgång etc) men inget stämmer in på min situation/mig. Enda möjliga är väl missad ägglossning - och att mensen uteblir pga det? Kan det vara något mer som kan ligga bakom det? 

Varje gång mensen uteblir eller är sen så är det för att ägglossning uteblir eller är sen, om man inte är gravid. Sedan kan de bero på många olika saker att ägglossningen uteblir, såsom stress eller viktnedgång, även saker som sjukdom och hård träning kan påverka. Min cykel är oftast regelbunden men ibland kan den hoppa lite utan någon uppenbar anledning, särskilt när jag var yngre. 

om du vill få bättre koll på din cykel kan jag rekommendera att tempa med tex natural cycles, man lär sig väldigt mycket om sin kropp genom det och man vet exakt om och när man haft ägglossning.

• Mkay
    Anonym (Inte) skrev 2025-02-19 07:25:26 följande:

Varje gång mensen uteblir eller är sen så är det för att ägglossning uteblir eller är sen, om man inte är gravid. Sedan kan de bero på många olika saker att ägglossningen uteblir, såsom stress eller viktnedgång, även saker som sjukdom och hård träning kan påverka. Min cykel är oftast regelbunden men ibland kan den hoppa lite utan någon uppenbar anledning, särskilt när jag var yngre. 

om du vill få bättre koll på din cykel kan jag rekommendera att tempa med tex natural cycles, man lär sig väldigt mycket om sin kropp genom det och man vet exakt om och när man haft ägglossning.

Grejen är att jag inte ser någon anledning till att den skulle vara sen. Jag lever ett väldigt stresslöst liv just nu, har inte skiftat i vikt och är ganska normalviktig osvosv. Är det någon som har varit med om att tester visat negativt en längre bit in i graviditeten? 
  • Anonym (Go)

Jag skulle också gissa på att ägglossingen är försenad pga av att du åt ppiller en sväng. Var försiktiga för ägglossningen kan ju komma när som helst isåfall. 

Den kan ju också ha uteblivit helt och du så småningom får en bortfallsblödning istället. 

Svar på tråden Är jag gravid?