• Anonym (Kalasdags)

Föräldrar som inte osar till kalas, hur gör ni?

Vi har kalas för barnet snart. Osa har passerat och påminnelse har skickats, utan svar från en person. Vi hyr  in oss på ett ställe för kalas och köper fika från stället. De vill gärna veta hur många som dyker upp.

Hur gör ni när föräldrar inte osat? Räknar ni med att barnet kommer ändå, eller räknar ni bort barnet? En extra godispåse kan jag så klart slänga med, men det är också 250 kronor i aktivitets- och matavgift som måste betalas. Det känns ju lite surt om barnet i fråga inte dyker upp.

• Svar på tråden Föräldrar som inte osar till kalas, hur gör ni?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (fattar ej) skrev 2025-02-13 21:27:05 följande:
    Aldrig gjort, kommer aldrig göra och har aldrig varit med om att någon annan gör. Vare sig det är hemma vid köksbordet eller på lekland osv.
    Spännande. Var bor du? 
  • Anonym (Annat)
    Vad då, OSA för ett BARNKALAS? Låter helknäppt

Om det står osa så man det. Som många skrivit så har det alltid varit osa på alla barnkalas genom åren här. 
  • Anonym (Fia)

Men om man bjudit 15 barn på någon form av lekland och 5 inte dyker upp, så har man ju betalat 1500:- extra helt i onödan. så mycket pengar över kan man faktiskt inte räkna med att folk har så de bara kan kasta det i sjön för att folk skiter i att Osa? fruktansvärt oschysst tycker jag. 

Aldrig gjort, kommer aldrig göra och har aldrig varit med om att någon annan gör. Vare sig det är hemma vid köksbordet eller på lekland osv.
  • Anonym (Kalasdags)

Vi har bestämt oss för att betala för barnet och se om gästen dyker upp. Det är ett barn det handlar om. Inga stora pengar, men ändå inga pengar jag är sugen på att slänga i sjön.

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Kalasdags) skrev 2025-02-14 09:49:27 följande:

Vi har bestämt oss för att betala för barnet och se om gästen dyker upp. Det är ett barn det handlar om. Inga stora pengar, men ändå inga pengar jag är sugen på att slänga i sjön.

Missade en inbjudan till mitt barn pga att jag bytt nummer och för att pappan inte kunde kommunicera med mig om barnen vid tillfället.
    Så oavsett om du inkluderar barnet så är det inte säkert inbjudan gått fram till förälder som tex har barnet just den helgen. 
  • Aliona
    Anonym (Kalasdags) skrev 2025-02-14 09:49:27 följande:

Är det inte lätt att bara ringa upp och fråga föräldrarna? 
  • Anonym (Kalasdags)
    Aliona skrev 2025-02-14 14:44:20 följande:
    Är det inte lätt att bara ringa upp och fråga föräldrarna? 
    Det hade ju varit en bra lösning, om man fått svar. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Kalasdags) skrev 2025-02-14 15:11:30 följande:
    Skicka ett sms där du skriver att eftersom ni inte fått svar så tar ni det som att barnet inte ska komma. Även om de inte svarar så läser de väl. Men du har det i alla fall i skrift,

Nu talar du om för dom, om de kommer, att det är ok att inte svara.
  • Aliona
    Anonym (Kalasdags) skrev 2025-02-14 15:11:30 följande:
    Menar du att de inte svarar i telefon om du ringer? Och inte svarar på meddelande där ni frågar om barnet ska komma på kalaset? Då hade jag utgått ifrån att de inte var intresserade. Dyker de upp ändå så går det säkert att lägga till ett barn till, för stället vill så klart thäna pengar. 
  • Anonym (Stina)

Om det är så brukar jag tänka att det nog ligger annat bakom. Kanske har föräldern social fobi eller är på väg att gå in i väggen eller har andra problem av något slag. 

• Anonym (Idiot)
    Fast då är ditt barn heller ej välkommen. Så dyker du upp ändå får du ta ditt ledsna barn och gå hem igen. 
  • EpicF
    Anonym (fattar ej) skrev 2025-02-13 16:11:37 följande:

Vad då, OSA för ett BARNKALAS? Låter helknäppt. Vi bjuder in och räknar med att alla inbjudna kommer och gör de inte det så blir det mer till de som kommer. Inte fan OSAr man ett barnkalas...

Fullt normalt att göra det.... Var även så på 90-talet. 

Att OSA när man fått en inbjudan handlad också om att man visar respekt för värden/värdinnan/värdparet.
Svar på tråden Föräldrar som inte osar till kalas, hur gör ni?