• Anonym (Bättre ?)

Kommer Sverige bli bättre eller sämre under 2025? Jobb? Priser på bostadsrätter?

Om kriget tar slut, kommer bostadsmarknadens priser gå upp eller ner?

Vad tror ni kommer hända med Sverige under 2025? Bättre eller sämre? Fler jobb? 

• Svar på tråden Kommer Sverige bli bättre eller sämre under 2025? Jobb? Priser på bostadsrätter?
  • Anonym (the bottom)

Det kommer bli sämre. På alla plan för de allra flesta. En marginell ökning i köpkraft hos individuella, arbetande Svensson, men arbetslösheten kommer öka. Just nu är det "race to the bottom" som gäller, och först när vi slagit i den kommer det bli bättre. Förmodligen kommer vi se reella ökningar i gemene mans levnadsstandard runt 2030, tills dess kommer det vara kräftgång. 

• Anonym (M)
    Anonym (the bottom) skrev 2025-02-12 19:09:29 följande:

Det kommer bli sämre. På alla plan för de allra flesta. En marginell ökning i köpkraft hos individuella, arbetande Svensson, men arbetslösheten kommer öka. Just nu är det "race to the bottom" som gäller, och först när vi slagit i den kommer det bli bättre. Förmodligen kommer vi se reella ökningar i gemene mans levnadsstandard runt 2030, tills dess kommer det vara kräftgång. 

Håller med tror också det blir sämre, men jag tror inte det kommer vända till 2030. Man säger ju att sannolikheten att bränslepriserna kommer öka rätt markant redan 2027 och det kommer ju dra med sig priserna på allt annat. Det kommer vara lagom till att lönerna har kommit ikapp tappet efter den höga inflationen.

Jag tvivlar starkt på att vi kommer ha övergått till el i den utsträckningen till dess att det inte kommer vara högst relevant. För att inte tala om bekymren med elproduktion,  -distribution och -förbrukning som finns redan nu som knappast lär bli bättre med en så stor ökning av elfordon som skulle krävas. 
  • Anonym (Bättre ?)

Kommer priser på bostadsrätter sjunka nu när kriget snart är över? 

• Anonym (the bottom)
    Anonym (Bättre ?) skrev 2025-02-12 22:43:01 följande:

Kommer priser på bostadsrätter sjunka nu när kriget snart är över? 

Varför skulle de göra det?
  • Dr Nail

Baserat på hur det går på börsen för fastighetsbranschen just nu så ser jag inga tecken på att priset på bostäder kommer att sjunka.

• Anonym (M)
    Dr Nail skrev 2025-02-12 23:29:29 följande:

Baserat på hur det går på börsen för fastighetsbranschen just nu så ser jag inga tecken på att priset på bostäder kommer att sjunka.

Nej och med tanke på att bostadsbyggnadet sjunkit mycket och ligger långt under behovet lär det inte hända någon gång snart att priserna sjunker. Priserna sjönk ju bara ungefär i samma nivå som inflationen, men nu när inflationen och räntorna sjunkit lär priserna snart gå upp igen. 

Folk måste ju bo någonstans och bostadsbyggnadet har ju i princip aldrig följt efterfrågan, och därför ska det mycket till för att priserna ska sjunka särskillt mycket. 
Svar på tråden Kommer Sverige bli bättre eller sämre under 2025? Jobb? Priser på bostadsrätter?