Fertilitet och förutsättning för god hälsa
Hej,
Jag och min man har precis börjat försöka lite försiktigt att bli gravida. Jag är ganska orolig av mig vilket kan irritera honom emellan åt och jag vet inte riktigt vart gränsen går för vad som hade varit en rimlig oro och vad jag borde jobba med själv.
Jag har inför att vi ska prova för barn varit noga med att äta bra, träna regelbundet, undvika stress så gott det går och undvika alkohol och annat som kan kopplas till risker antingen med graviditeten eller för barnet. Han har när vi pratat om detta varit positiv till idén om att försöka ta tag i sina vanor, men han tycker också att eftersom han känner sig hälsosam är det de viktigaste. Hans vanor är inte i mina ögon hälsosamma då han varken tränar eller äter särskilt bra. Mycket snacks till frukost och mellan måltider och generellt lite näringsrik mat. Han jobbar också mycket kvällar framför datorn då han även kan ta ett glas whiskey mot slutet, samt dricka några öl mitt i veckan när han träffar vänner och ofta några fler på helgen när vi umgås med vänner.
Jag har försökt påpeka att han skulle se över sina vanor men han tycker det blir tjatigt och jag vill inte va på honom om allt detta gång på gång. När vi inte planerat barn har jag inga problem med detta eftersom han som sagt själv känner att han mår bra och är i hyfsad fysisk form. Men nu när jag är rädd att det ska påverka vårt potentiella barn tycker jag det känns tråkigt och jag blir ledsen över att han inte tar det seriöst.
Vad tycker ni hade varit rimligt om ni var i liknande sits, och hur mycket kan detta påverka egentligen? Är det orimligt att ens fundera på detta?