• Anonym (Anonym (orolig))

Fertilitet och förutsättning för god hälsa

Hej, 

Jag och min man har precis börjat försöka lite försiktigt att bli gravida. Jag är ganska orolig av mig vilket kan irritera honom emellan åt och jag vet inte riktigt vart gränsen går för vad som hade varit en rimlig oro och vad jag borde jobba med själv. 

Jag har inför att vi ska prova för barn varit noga med att äta bra, träna regelbundet, undvika stress så gott det går och undvika alkohol och annat som kan kopplas till risker antingen med graviditeten eller för barnet. Han har när vi pratat om detta varit positiv till idén om att försöka ta tag i sina vanor, men han tycker också att eftersom han känner sig hälsosam är det de viktigaste. Hans vanor är inte i mina ögon hälsosamma då han varken tränar eller äter särskilt bra. Mycket snacks till frukost och mellan måltider och generellt lite näringsrik mat. Han jobbar också mycket kvällar framför datorn då han även kan ta ett glas whiskey mot slutet, samt dricka några öl mitt i veckan när han träffar vänner och ofta några fler på helgen när vi umgås med vänner. 

Jag har försökt påpeka att han skulle se över sina vanor men han tycker det blir tjatigt och jag vill inte va på honom om allt detta gång på gång. När vi inte planerat barn har jag inga problem med detta eftersom han som sagt själv känner att han mår bra och är i hyfsad fysisk form. Men nu när jag är rädd att det ska påverka vårt potentiella barn tycker jag det känns tråkigt och jag blir ledsen över att han inte tar det seriöst.

Vad tycker ni hade varit rimligt om ni var i liknande sits, och hur mycket kan detta påverka egentligen? Är det orimligt att ens fundera på detta?  

• Svar på tråden Fertilitet och förutsättning för god hälsa
  • EFW

Absolut så påverkar mannens vanor det framtida barnet och framförallt så är det spermien som skapar moderkakan. Det är dock så att det tar 90 dagar för spermierna att mogna, så goda vanor i tre månader innan man börjar försöka är i så fall ett måste. Min sambo slutade dricka på eget bevåg när vi började försöka. Vi äter redan hälsosamt. Han började också ta vitaminer mm för att dra sitt strå till stacken. 

Ord och handling bör ju gå hand i hand, så om han nu sagt en sak och sedan gör en annan så är ju detta i sig ett problem kan jag tycka. 😊

• Lalalolo123

Jag förstår din oro men tror verkligen att det är lugnt! Innan jag blev gravid var jag på min man att han skulle sluta snusa osv. Men så bollade jag lite med mina mindre oroliga kompisar som redan hade barn och de sa åt mig att bara ta det lugnt! Önskar dock jag hade tränar lite mer rygg innan så jag skulle varit starkare i graviditeten Solig

• Anonym (C)

Förstår att du vill att han ska skärpa sig en aning, men ofta behöver man inte vara superhälsosam heller för att kunna bli gravid. Men värsta ovanorna kan ju vara bra att bli av med generellt och speciellt när man sen ska uppfostra en liten 🤗

Säg att han får göra ett spermaprov annars för att bevisa att hans dåliga vanor inte gör någon skada. Det var hemskt jobbigt för min man under vår fertilitetsutredning. Så kanske han väljer självmant att dra ner på drickat 😉

Men vi är precis samma nu när vi ska försöka med andra barnet. Jag är supernoga med vad jag äter och hur mycket jag tränar och har flera tillskott som kan vara bra. 

Medan min man äter sitt vita bröd, oboy och marmelad till frukost 😂 Dock rör han på sig en del och äter väl de andra måltiderna okej. Får dock inte i honom några tillskott, men spermaproven var bra innan första barnet med samma vanor så vi hoppas det håller i sig 🙏

• Anonym (Anna)

Jag tycker du överdriver. Risken finns att du förstör all lust om du håller på som du gör. Och för guds skull, börja inte planera in sexet. 

Svar på tråden Fertilitet och förutsättning för god hälsa