• Anonym (Nyfiken)

Varför överskattar många män sin attraktionsnivå?

Min 20-åriga dotter skulle på fest häromdagen och konstaterade krasst att alla killar som skulle vara där var rätt fula. Hon tyckte dom kunde bry sig mer om sitt utseende och gå på gymmet och anstränga sig lite. Hon menade att dessa fula killar stöter på tjejer som är väldigt mycket snyggare än dom och självklart får dom inte napp då. Kunde inte låta bli att tänka på dom singlar som är män runt 50 år som jag har i min närhet och ser precis samma mönster där. Singelmännen är antingen rent ofräscha eller har nackdelar som kort längd och tunnhårighet emot sig men tycker ändå att den som ev kontaktar dom på dejtingappar inte duger medan dom själva klagar på att alla kvinnor (som är på tok för snygga för dom) inte svarar dom.

Eftersom dottern och jag trots vår stora åldersskillnad upplever samma sak kan man inte låta bli att undra varför ingenting hänt på den tiden. Män oavsett ålder verkar sakna självinsikt i på vilken nivå deras egen attraktionsnivå ligger eller är det bara så enkelt att dom lever på hoppet att om dom försöker få intresse från 1000 kvinnor som är för snygga för dom så ska nån ändå en dag ha ett svagt ögonblick och gilla dom, vilket händer väldigt sällan. Vad tror ni andra anledningen är?

• Svar på tråden Varför överskattar många män sin attraktionsnivå?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-12 18:16:56 följande:
    Mer hälsosam än de flesta kvinnor då hon saknar övervikt.
    Jag undrar fortfarande varför du anser att bulimi är bättre för den FYSISKA hälsan än övervikt. Svara på det tack. Och inte ett jävla ord till om psykisk hälsa för det är inte det det handlar om. DU påstod att hennes kropp är mer hälsosam än de flesta kvinnors kroppar och det är DET du ska bemöta. Eller ska vi tolka din tystnad som att du erkänner att du har fel? 
  • Anonym (Bongo)
    Anonym (Råger) skrev 2025-02-13 12:45:56 följande:

Kvinnor har precis samma förmåga att överskatta sin egen attraktionskraft.

När jag följer med kollegor på afterwork så är jag en av dom yngre ( 24 )
    men det händer ofta att damer i min mammas ålder försöker ragga, frågar om
    jag vill bjuda på en drink osv

Hur dom rent intellektuellt får till det att jag skulle tycka det var attraktivt med
    kvinnor + 50 år är för mej en gåta. 

Inte accepterar dom ett nej heller utan att bli sura.

Forskning säger att det är män som på gruppnivå överskattar sig själva oavsett vad man frågar om från IQ, snoppstorlek, hur bra de kör bil, snygghet, kompetens på jobbet, you name it.

Att du som individ råkar få oönskad uppmärksamhet är en anekdot.
  • Anonym (Håller_med)

Håller med. Många män som tror att de är snygga är rentav fula. Tror det beror på att män ofta anser sig ha en viss stil och ett visst utseende som de själva tycker är "häftigt", men som faller ganska få i smaken. Ett tag var det vanligt att män på datingsiter försökte ha psykopat-utseende eller något som skulle likna halvkriminellt utseende. Män har ofta utseendemässiga preferenser kring sig själva som man ofta undrar över var de fått ifrån att det skulle vara attraktivt. Men det är väl att de har mer behov av att mara macho och tuffa.

• Anonym (Men)

Kvinnor överskattar ju också sig själva. Dessutom handlar det ju inte bara om att vara snygg. Många kvinnor sköter ju sitt utseende och klär sig bra men de har ju inte trevliga personligheter med automatik för det. 

Män skulle behöva jobba på det yttre och kvinnor på att vara trevliga.

Sen kan jag naturligtvis skämmas över hur 90 % av alla män klär sig i det här landet. Men det är kulturen. Det är jantelag m.m. Nej man ska inte tro att man är nåt och man anses nästan lite falsk om man klär sig bra. Tråkig kultur.  När jag växte upp och det var nåt släktkalas då kom ALLA män i rena hela lågskor och kostym. Kostym med rätt passform! Slips och skjorta naturligtvis. 

Då kommer jag från en alldeles normal småstad med släktingar som jobbade som målare, brandmän lärare fritidspedagoger eller hade enklare kontorsjobb. Ingen fancy övre medelklass alls. 

• Anonym (Nope)
    Anonym (Men) skrev 2025-02-14 11:08:12 följande:

Kvinnor överskattar ju också sig själva. Dessutom handlar det ju inte bara om att vara snygg. Många kvinnor sköter ju sitt utseende och klär sig bra men de har ju inte trevliga personligheter med automatik för det. 

Män skulle behöva jobba på det yttre och kvinnor på att vara trevliga.

Sen kan jag naturligtvis skämmas över hur 90 % av alla män klär sig i det här landet. Men det är kulturen. Det är jantelag m.m. Nej man ska inte tro att man är nåt och man anses nästan lite falsk om man klär sig bra. Tråkig kultur.  När jag växte upp och det var nåt släktkalas då kom ALLA män i rena hela lågskor och kostym. Kostym med rätt passform! Slips och skjorta naturligtvis. 

Då kommer jag från en alldeles normal småstad med släktingar som jobbade som målare, brandmän lärare fritidspedagoger eller hade enklare kontorsjobb. Ingen fancy övre medelklass alls. 

Nja, kvinnor underskattar oftast sig själva. Både gällande utseende och kunskap.
    Det är en orsak till att män är bättre att löneförhandla. Kvinnor har oftast mycket sämre självförtroende.
  • Anonym (Råger)
    Anonym (Bongo) skrev 2025-02-14 07:43:04 följande:
    Forskning säger att det är män som på gruppnivå överskattar sig själva oavsett vad man frågar om från IQ, snoppstorlek, hur bra de kör bil, snygghet, kompetens på jobbet, you name it.

Att du som individ råkar få oönskad uppmärksamhet är en anekdot.
    Finns ingen sådan forskning och det vet du. Fake news.
  • Anonym (Bongo)
    Anonym (Råger) skrev 2025-02-19 13:18:06 följande:
    Finns ingen sådan forskning och det vet du. Fake news.
    Du är skrattretande.
  • Anonym (Pontus)

Här kommer svaret. Det är till stor del kvinnor som väljer männen och styr vilka gener som förs vidare (kvinnor väljer så bra män som möjligt utifrån rådande ideal). Kvinnor vill ha självsäkra män och män som överslattar sig själva verkar självsäkra. Även narcissism är vanligare hos män.

Det har historiskt sett gått hem bland kvinnorna.

• Anonym (Mini)
    Anonym (Pontus) skrev 2025-02-19 19:02:52 följande:

Här kommer svaret. Det är till stor del kvinnor som väljer männen och styr vilka gener som förs vidare (kvinnor väljer så bra män som möjligt utifrån rådande ideal). Kvinnor vill ha självsäkra män och män som överslattar sig själva verkar självsäkra. Även narcissism är vanligare hos män.

Det har historiskt sett gått hem bland kvinnorna.

I mina ögon är människor som överskattar sig själva korkade. Män med självinsikt tycker jag om.
  • Anonym (Pontus)
    Anonym (Mini) skrev 2025-02-19 19:06:57 följande:
    I mina ögon är människor som överskattar sig själva korkade. Män med självinsikt tycker jag om.
    Nu ja, men historiskt har män gynnats av att ha gott självförtroende, bra självkänsla och att utstråla säkerhet, vilket man gör när man tror gott om sig själv.
  • Anonym (.mhttps://www.bonprix.se/produkt/byxdraekt-2-delar-moerkbla-914320/?itemOptionId=2569573353 njäb)

Tja, själv har jag fått höra; Men han är ju skitsnygg! om min man. Detta sagt med ytterligt förvånad röst vilket säger mig att de undrar hur i hela friden JAG kunde få honom.  

Men jag kan hålla med om att många män saknar självinsikt. Kanske beror det på att deras mammor talat om hur fina och perfekta de är och då tror de att alla andra kvinnor också tycker det. 

Oavsett, man bör bete sig som folk och avvisa den man inte är intresserad av på ett trevligt sätt även om man själv tycker att man är för snygg för den som visar intresse. 

• Anonym (Fröken prudentlig)
    Anonym (.mhttps://www.bonprix.se/produkt/byxdraekt-2-delar-moerkbla-914320/ njäb) skrev 2025-02-19 20:59:48 följande:

Tja, själv har jag fått höra; Men han är ju skitsnygg! om min man. Detta sagt med ytterligt förvånad röst vilket säger mig att de undrar hur i hela friden JAG kunde få honom.  

Men jag kan hålla med om att många män saknar självinsikt. Kanske beror det på att deras mammor talat om hur fina och perfekta de är och då tror de att alla andra kvinnor också tycker det. 

Oavsett, man bör bete sig som folk och avvisa den man inte är intresserad av på ett trevligt sätt även om man själv tycker att man är för snygg för den som visar intresse. 

Aha bra där. Då vet jag att jag aldrig ska tala om för mina små killar att de är fina, gulliga och älskvärda på något sätt. Det är alltså vi mammor som skapar dessa monster till vuxna män genom vår moderskärlek ?  Att vi fanns där sörjde för deras välbefinnande genom omsorger och kärlek, det är alltså detta som skapar män utan själv insikt ? har du nåt tips på hur man undkommer detta fenomen i sin uppfostran? Man kanske skulle ha ett mer stramt och penalistiskt sätt att fostra pojken på. Då blir han mindre gubbsjuk och creepy en vacker dag? Stöter mindre på motsatta könet om mamma inte satte honom på en piedestal som vi mammor gör med våra pojkar.

Och tänk jag som trodde det förhöll sig precis tvärtom. Att kärlekskull uppfostran skapar sunda barn och vuxna och borgar för sunda relationer i vuxen ålder och att det snarare är i brist på detta avarterna byggs. Eller så ligger det bara mer i mannens natur rätt och slätt att våga chansa på olika kvinnor i förhoppning att nån ska nappa. Och att de män som har en osund bild av kvinnan,  de män som övergreppar kontrollerar och bedrar etc kanske inte hade en närvarande kärleksfull mamma öht och därför inte har fått chans till en sund anknytning till en kvinna från första början.

Oavsett tänk så olika man kan se på barnuppfostran. 

• ClumsySmurf
    Anonym (Inte en välgörenhet) skrev 2025-02-12 09:49:07 följande:
    Varför överskattar många män sin attraktionsnivå?

Fula män är inte en välgörenhetsinrättning eller en reservplan för mindre attraktiva kvinnor och vi ogillar när vi förväntas vara det.

Hellre ensam än att vara med någon bara för att slippa vara ensam. Så vi siktar högt och går det inte så går det inte helt enkelt.

men i slutänden blir väl ändå de mindre attraktiva kvinnorna de fula männens reservplan?
  • Anonym (.mhttps://www.bonprix.se/produkt/byxdraekt-2-delar-moerkbla-914320/?itemOptionId=2569573353 njäb)
    Anonym (Fröken prudentlig) skrev 2025-02-21 09:51:32 följande:

Aha bra där. Då vet jag att jag aldrig ska tala om för mina små killar att de är fina, gulliga och älskvärda på något sätt. Det är alltså vi mammor som skapar dessa monster till vuxna män genom vår moderskärlek ?  Att vi fanns där sörjde för deras välbefinnande genom omsorger och kärlek, det är alltså detta som skapar män utan själv insikt ? har du nåt tips på hur man undkommer detta fenomen i sin uppfostran? Man kanske skulle ha ett mer stramt och penalistiskt sätt att fostra pojken på. Då blir han mindre gubbsjuk och creepy en vacker dag? Stöter mindre på motsatta könet om mamma inte satte honom på en piedestal som vi mammor gör med våra pojkar.

Och tänk jag som trodde det förhöll sig precis tvärtom. Att kärlekskull uppfostran skapar sunda barn och vuxna och borgar för sunda relationer i vuxen ålder och att det snarare är i brist på detta avarterna byggs. Eller så ligger det bara mer i mannens natur rätt och slätt att våga chansa på olika kvinnor i förhoppning att nån ska nappa. Och att de män som har en osund bild av kvinnan,  de män som övergreppar kontrollerar och bedrar etc kanske inte hade en närvarande kärleksfull mamma öht och därför inte har fått chans till en sund anknytning till en kvinna från första början.

Oavsett tänk så olika man kan se på barnuppfostran. 

Du läser mitt inlägg som fan tolkar bibeln och jag glömde att detta är familjeliv så man måste vara extra noga med hur och vad man skriver och alltid alltid lägga till förklaringar. 

Ja, det är sunt att tala om för sina barn, oavsett kön att de är bra, att de kan och uppmuntra dem osv. 

Att ständigt tala om för sina barn, (oavsett kön men jag ser olikheter i dels hur flickor resp pojkar tar det till sig, pojkar tenderar mer bli.. tja dåliga på självinsikt medan flickor mer känner att det är vad som förväntas av dem, att vara söta och fina), är inte sunt. 
    Särskilt inte om det inte samtidigt lärs ut att vara en bra och trevlig person vilket är betydligt mer värt än att vara snyggast. 

Uppmärksamma barnen för bra saker de GÖR inte tjata om att de är sötast, finast osv, det är inte sunt vare sig för pojkar eller flickor. 

Svar på tråden Varför överskattar många män sin attraktionsnivå?