• Anonym (Lite för hoppfull)

Avvikande hcg kurva

Hej!
    Jag är gravid med mitt tredje barn och pga smärtor gjordes en tidig kontroll hos gyn i vecka 6.

De hittade ett myom ca 2cm i diameter som togs bort, efter det hat mina smärtor avtagit. 

Men de har tagit regelbundna hcg prover för att utesluta utomkveds eller liknande. 

Med vaginalt ultraljud kan de inte se någon tydlig utomkveds. De ser en graviditet i livmodern säen fostersäck enbart alltså inget foster. 

Som i torsdag mättes 9mm
    Och i lördag mättes 9 och 12mm i olika vinklar. 

Mitt hcg var i torsdags 9000
    Lördags 12000
    Och tisdag 15000

Någon som haft liknande och har haft en lyckad graviditet, eller är det helt och hållet kört. 

• Svar på tråden Avvikande hcg kurva
  • Anonym (?)

Säger läkarna att den är avvikaned? 
    hcg ökar inte alltid linjärt utan kan gå i spurter. Fram till omkring 1200 ökar det väldigt fort (dubblas fortare än 48h) det kan fortsätta göra det men med tiden blir tiden för fördubbling en längre. 
    Är ingen läkare men läst väldigt mycket om det pga oro för mina egna värden i samband med min graviditet. 

Så länge inte läkarna är oroliga skulle jag vara lugn med dina värden ❤️

• HannaJ1989

Ja, läkarna anser att den är avvikande och det är anledningen att man misstänker ett utomkveds eller ett pågående missfall. 
    Fram till vecka 10 ungefär ska hcg öga med minst 60% per 48 timmar för att tyda på en livskraftig graviditet. 
    Men inget undantag utan regel eller vad man säger. 

De vill utesluta en livshotande utomkveds, men det lutar åt ett tyst missfall enligt konstens alla regler både vad jag kan läsa mig till, vad läkarna säger och vad som framgår i min journal. 

Därför vore det hjälpsamt om andra, med erfarenhet av samma situation delar med sig av sina erfarenheter. 

Jag förstår att du skriver i välmening, men du saknar både erfarenhet av liknande situation och du är, vilket du skriver inte heller medicinskt kunnig på området så jag tackar men ber dig vänligen avstå vidare gissningar och spekulationer 🤗

• Anonym (?)
    HannaJ1989 skrev 2025-02-13 17:05:34 följande:

Ja, läkarna anser att den är avvikande och det är anledningen att man misstänker ett utomkveds eller ett pågående missfall. 
    Fram till vecka 10 ungefär ska hcg öga med minst 60% per 48 timmar för att tyda på en livskraftig graviditet. 
    Men inget undantag utan regel eller vad man säger. 

De vill utesluta en livshotande utomkveds, men det lutar åt ett tyst missfall enligt konstens alla regler både vad jag kan läsa mig till, vad läkarna säger och vad som framgår i min journal. 

Därför vore det hjälpsamt om andra, med erfarenhet av samma situation delar med sig av sina erfarenheter. 

Jag förstår att du skriver i välmening, men du saknar både erfarenhet av liknande situation och du är, vilket du skriver inte heller medicinskt kunnig på området så jag tackar men ber dig vänligen avstå vidare gissningar och spekulationer 🤗

Jag förstår, hoppas du får svar från någon som kan ge dig hopp. 

Tänkte mest om det var så att läkarna var lugna men du ändå var orolig. Det första man hittar när man söker är ju annars att det alltid måste fördubblas på två dygn. Önskar dig all lycka till 🙏❤️

• Anonym (Ellsa)

Hur har det gått för dig TS? Jag sitter lite i samma sits nu, v6 och ett hcg som i fredags var 9200 och måndagen efter 14800..
    Hoppas på att det ändå kan gå vägen, för oss båda ????

Svar på tråden Avvikande hcg kurva