Jag önskar att min mamma kunde sluta ta hand om mig/mitt
Det låter verkligen fruktansvärt när jag skriver så. Många skulle så klart älska att ha en mamma som tog hand om en. Så jag får nog förklara.
Min mamma är väldigt praktiskt lagd kan vi kanske säga. När jag var barn så var det väldigt "ordning och reda, pengar på freda'". Helt utan fortsättningen, som tur är. Hon är förstås fortfarande så. Det är städat och tvättat och mat i mängder på bordet och struket och fejat och vi barn hade väl det mesta matriellt, och vännerna fick altid följa med och det fanns alltid mat så att varenda unge på gården kunde få om det krävdes. Allt är fixat, bara att komma. Det är ju så klart bra på sätt och vis men jag kände från jag var i tonåren att något liksom saknades. Först nu har jag förstått vad.
Jag fick besked om cancer strax före jul. Jag är bara 25. Inte en enda gång har min mamma frågat hur jag mår. Hur jag tänker och känner. Men hon har FIXAT. Hon kommer hem till mig ett par gånger i veckan, och när hon gör det ska något, allt, fixas. Hon städar tvättar och lagar mat och FIXAR. Och trots att jag är tacksam för det så känner jag framför allt två saker om det. 1: Hon får mig att känna mig invalid. Jag få rliksom inte GÖRA något själv. Och 2: Jag önskar att hon kunde bara sitta still och göra ingenting med mig. Bara vara. Vi behöver inte ens prata, eller så kan vi prata om något helt annat. Jag antar att det jag känner är att jag vill ha en mamma, inte en hushållerska. När jag var barn kunde jag nog inte riktigt se skillnaden.
Jag försöker förmedla det här till min mamma, men hon lyssnar liksom inte på det örat. "Nej men det är ingen fara, vila du, jag gör en stor lasagne så har du några dagar." "Nej, men jag dammsuger när jag ändå är här, så slipper du."
Jag känner mig som en hemsk, otacksam unge, men jag vill egentligen bara ha en kram av min mamma. Är det så fel?