• Anonym (Anonym12374)

Har du lagt in dig på psykiatrin?

Jag skulle behöva läggas in på psykiatrin av olika anledningar. Detta även på rekomendation från min psykolog. Men i slutändan är det mitt val, och kanske bara för 2-3 dagar.

Ni som frivilligt blivit inlagda, hur gick de till? Vad händer när man är där? Får man eget rum? vad gör man om dagen? 

jag är så rädd men vet att det kanske är nödvändigt för min egna skull.

• Svar på tråden Har du lagt in dig på psykiatrin?
  • Anonym (Väldigt_olika)

Vad jag hört är det väldigt olika hur folk blir behandlade när de blir inlagda. En del har berättat om att de blivit illa behandlade, instängda i ett rum efter att de fått en spruta och medicinering och hur vårdpersonal t.o.m. har hållt fast dem när de protesterat. Andra säger att de blivit bra behandlade och bemött av omtänksam personal som verkligen brytt sig om dem.

Man ska också komma ihåg att många tvingas till vård (LPT) mot sin vilja, medan andra som bönar och ber om att få bli intagna nekas.

• Fjäril kär

Jag har legat inne flera gånger frivilligt.  

Jag fick eget rum .  Avdelningen har vissa fasta tider man bör vara med på som tex alla måltider,  vissa läkarsamtal och vissa aktiviteter man kan ha på just sin avdelning.  Man brukar få information om vad dom anser vara obligatoriskt för just dig i din situation.  
    Så blir du inskriven får du högst troligt prata med personalen på avdelningen om din situation och varför du är där, du får tid för läkarsamtal , du får möjligen tilldelad medicin. 
    I övrigt är det som vilken annan avdelning på sjukhuset som helst. Du får titta på tv , umgås med andra patienter,  aktivera dig så gott det går. Är du där av en särskild anledning så brukar dom  uppmuntra till att lyda doktorns order om att tex vila ut och sova ordentligt . 

• Anonym (J)
    Anonym (Väldigt_olika) skrev 2025-02-11 18:29:04 följande:

Vad jag hört är det väldigt olika hur folk blir behandlade när de blir inlagda. En del har berättat om att de blivit illa behandlade, instängda i ett rum efter att de fått en spruta och medicinering och hur vårdpersonal t.o.m. har hållt fast dem när de protesterat. Andra säger att de blivit bra behandlade och bemött av omtänksam personal som verkligen brytt sig om dem.

Man ska också komma ihåg att många tvingas till vård (LPT) mot sin vilja, medan andra som bönar och ber om att få bli intagna nekas.

De exempel du drog låter som lpt, dvs tvångsvård. 

Har en vän som varit inlagd, de var väldigt snälla emot henne. Hon fick åka hem när hon ville också. 

• Anonym (J)

Min pappa fick tvångsvård (psykos pga blodförgiftning, det försvann efter antibiotika) och det var lite som det exemplet du gav. Fast han blev bältad och fick nån medicin som gjorde att han sov i ett dygn. 

Men som sagt han hade tvångsvård. En annan sak.

• Anonym (Pillan)

Min sambo gjorde det frivilligt, låg inne 2 veckor för sin bipolaritet ca 8 år innan vi träffades. Fick så mycke hjälp att han idag fungerar som vem som helst. Har sån sjukdomsinsikt att han inte ens behöver någon medicin. Han har t om hjälpt en kompis att se att han behöver medicin. De talar om det då och då och kompisen är sååå tacksam för hjälpen.

• Anonym (Min erfarenhet)

Nu blev jag inlagd med LPT men jag tror processen är liknande med HSL (?)

Jag var psykotisk men som jag minns det: Först kommer man till "intaget" där man väntar på en doktor. Sedan bedömer doktorn vad det är för fel på en och man skickas till en avdelning som passar eller som har plats.

Där i ett rum utanför själva avdelningen kroppsvisiteras man och får svara på en massa frågor. Det är inte en doktor utan två skötare som gör det.

Sedan släpps man in på själva avdelningen, visas till sitt rum och en manlig skötare följer efter en hela tiden, om man inte skall duscha eller gå på toaletten då byter de till en kvinnlig även om man säger att det är ok själv med att han är kvar, det kallas för "x-vak". Alla patienter har inte x-vak.

De andra patienterna är läbbiga och slemmar ungefär som de värsta killarna på krogen gör så det är jäkligt skönt att ha ett "x-vak". 

Avdelningen har patientrum, ett matsalsrum, ett "dagrum" med TV där många patienter röker fast de inte får och de bråkar med personalen om det, en inhägnad utegård där man får röka, men den inhägnaden har även andra avdelningars patienter tillgång till och de försöker ofta gå in på fel avdelning från där.

Innegården och dagrummet skall man undvika för personalen har inte alltid koll vad som händer där och man kan bli tafsad på, rånad, hotad osv. 

Det finns ett par böcker, tidningar, schackbräde, spelkort. Dagarna är frukost, lunch, middag, kvällsfika. Nattpersonalen jobbar från 21 till 07 sedan är de två skift på dagtid men de verkar gå i varandra så mellan 1 och 4 på dagen är det mycket personal. Det finns en slags vagn man kan handla godis ifrån men kommer inte ihåg hur ofta.

Man kan få "frigång med personal" där man går ut på promenad med en personal, kan gå till en butik osv. Men vet inte riktigt hur det funkar eller hur man bedömer det. Jag hade det.

Vill man inte ta medicin i tabletter så sätter de en spruta med tvång. Nu gjorde inte jag motstånd annat än klagade men gissar att de hade hållt fast mig annars? Den får man i skinkan. Man får inte välja heller vem som sätter sprutan utan det gör sjuksköterskan även om man vill att en av skötarna man kommer bra överens med skall göra det i så fall. Skall nån tafsa på min röv borde jag få välja vem men det funkar inte så.

Det otäcka är när de släpper x-vaket och man är inlåst med otäcka typer utan att ha en manlig personal med sig. Man får inte själv bestämma om man vill ha x-vak eller inte och "det hjälper inte att gråta".

Läkaren träffar man kanske 2 ggr i veckan. Vill man träffa läkaren utöver det kommer en annan läkare istället. 

Man kan tvätta kläder i personalens "sköljrum" men man får inte välja en specifik personal att vara där med utan då blir det en kvinnlig.

• Anonym (Spruta)
    Anonym (Min erfarenhet) skrev 2025-02-11 19:58:13 följande:

Nu blev jag inlagd med LPT men jag tror processen är liknande med HSL (?)

Jag var psykotisk men som jag minns det: Först kommer man till "intaget" där man väntar på en doktor. Sedan bedömer doktorn vad det är för fel på en och man skickas till en avdelning som passar eller som har plats.

Där i ett rum utanför själva avdelningen kroppsvisiteras man och får svara på en massa frågor. Det är inte en doktor utan två skötare som gör det.

Sedan släpps man in på själva avdelningen, visas till sitt rum och en manlig skötare följer efter en hela tiden, om man inte skall duscha eller gå på toaletten då byter de till en kvinnlig även om man säger att det är ok själv med att han är kvar, det kallas för "x-vak". Alla patienter har inte x-vak.

De andra patienterna är läbbiga och slemmar ungefär som de värsta killarna på krogen gör så det är jäkligt skönt att ha ett "x-vak". 

Avdelningen har patientrum, ett matsalsrum, ett "dagrum" med TV där många patienter röker fast de inte får och de bråkar med personalen om det, en inhägnad utegård där man får röka, men den inhägnaden har även andra avdelningars patienter tillgång till och de försöker ofta gå in på fel avdelning från där.

Innegården och dagrummet skall man undvika för personalen har inte alltid koll vad som händer där och man kan bli tafsad på, rånad, hotad osv. 

Det finns ett par böcker, tidningar, schackbräde, spelkort. Dagarna är frukost, lunch, middag, kvällsfika. Nattpersonalen jobbar från 21 till 07 sedan är de två skift på dagtid men de verkar gå i varandra så mellan 1 och 4 på dagen är det mycket personal. Det finns en slags vagn man kan handla godis ifrån men kommer inte ihåg hur ofta.

Man kan få "frigång med personal" där man går ut på promenad med en personal, kan gå till en butik osv. Men vet inte riktigt hur det funkar eller hur man bedömer det. Jag hade det.

Vill man inte ta medicin i tabletter så sätter de en spruta med tvång. Nu gjorde inte jag motstånd annat än klagade men gissar att de hade hållt fast mig annars? Den får man i skinkan. Man får inte välja heller vem som sätter sprutan utan det gör sjuksköterskan även om man vill att en av skötarna man kommer bra överens med skall göra det i så fall. Skall nån tafsa på min röv borde jag få välja vem men det funkar inte så.

Det otäcka är när de släpper x-vaket och man är inlåst med otäcka typer utan att ha en manlig personal med sig. Man får inte själv bestämma om man vill ha x-vak eller inte och "det hjälper inte att gråta".

Läkaren träffar man kanske 2 ggr i veckan. Vill man träffa läkaren utöver det kommer en annan läkare istället. 

Man kan tvätta kläder i personalens "sköljrum" men man får inte välja en specifik personal att vara där med utan då blir det en kvinnlig.

Om du nu behöver spruta så är det väl bra att den sätts av någon som är utbildad för det, eller??
  • Anonym (Min erfarenhet)
    Anonym (Spruta) skrev 2025-02-11 22:01:29 följande:
    Om du nu behöver spruta så är det väl bra att den sätts av någon som är utbildad för det, eller??
    Ja egentligen. Jag var paranoid och sjuksköterskan var jag rädd för. Killen som var "x-vak" den dagen gillade jag och litade på. Så jag tänkte hur svårt kan det vara och varför kan inte han göra det? Kommer hon hugga mig med sprutan? Men de kompromissade inte. Jag blev väldigt fäst vid honom, men när det märktes så bytte de ut honom mot andra som gick "x-vak" istället. När jag sa att jag ville ha en man för jag var rädd för de andra patienterna så fick jag kvinnor istället. När jag skulle duscha ville jag ha min "favorit" som vak "Nähu du! Det kommer inte på fråga!" 

Jag förstår varför de gjorde så givetvis, men just då kändes det väldigt utsatt.
Svar på tråden Har du lagt in dig på psykiatrin?