• Anonym (Less kvinna)

Hur hantera att man är tillsammans med en som inte har samma värderingar?

Har varit tillsammans med min sambo i några år nu, och har förstått på senare tid att vi har väldigt olika syn på saker, tex min sambo är ett Trump och Musk-fan. Har svårt att fatta hur kvinnor i välden lider. Ska alltid komma med "Men vi män då", blir helt enkelt kränkt över när man pratar om ett sånt ämne. Han tycker att jag pratar om att "alla män", fast jag aldrig pratar så. Har själv två söner.

Ja jag blir så less på att vi inte kan diskutera, vi har helt enkelt olika åsikter. 

• Svar på tråden Hur hantera att man är tillsammans med en som inte har samma värderingar?
  • Ikaros12
    KimLinnefeldt skrev 2025-02-12 12:16:12 följande:
    Det var kortversionen. Den långa är att fler kvinnor röstar även på S och V. Så tillsammans med MP-rösterna så är det betydligt fler än som röstar på SD.

Men poängen var väl mest att kvinnor och män har olika grundläggande värderingar, och att särskilt kvinnor har svårt att tänka sig att leva med någon som har helt andra synsätt. Män bryr sig mindre om det.
    Det kanske är så. Men det kan också bero på att om man i grunden är mer solidarisk och öppen för andras perspektiv, så kanske man inte orkar att bjuda in en person i sitt liv som inte är det. För i grunden handlar det oftast om just de värderingskillnaderna i detta fall. För det handlar inte om politik tror jag. Tyvärr så har vi män mycket närmare till reptilhjärnan och kommer därför lättare i flight/fright. Vi hamnar mycket lättare i obefogat hat där vi inte tänker lika klart. Det är sorgligt tycker jag och som man borde som man förstå att kvinnor i många fall har mycket att lära oss. Själv tror jag att män kan vara precis lika empatiska och omtänksamma som kvinnor. Men jag tror att vi har närmare till känslor som hat och frustration, vilket skadar många och oss själva.
  • Anonym (Miso)
    KimLinnefeldt skrev 2025-02-12 09:42:42 följande:

Intressant artikel i DN idag. En undersökning visar att mäns och kvinnors värderingar går isär allt mer. Män röstar oftare på SD, kvinnor oftare på MP.

Och kvinnor i undersökningen tyckte det var svårt att ha en relation med någon som hade värderingar som starkt avvek från hennes.

Vilket gör att det blir svårare att bilda par...

Tror politiska läggningen spelar en underordnad roll egentligen. Tror i stället att de som inte gillar kvinnor är mer benägna att rösta på exv sd.

Det är huvudorsaken att det blir svårt för en kvinna att inleda en relation med en sån man enligt mina observationer. 

Rösta sd är ett symptom på en viss attityd mot kvinnor.
  • Anonym (Lina)

Skulle aldrig kunna vara tillsammans med en man med sådana värderingar. Han behöver inte vara miljöpartist (bör inte heller vara det) men att uppskatta så extrema som Trump och Musk hade definitivt varit en deal breaker för mig. Men du måste ju avgöra vad som känns rätt för dig. Men du bör vara medveten om de värderingar han kommer att pådyvla framtida barn.

• Anonym (Mamma)
    KimLinnefeldt skrev 2025-02-12 12:16:12 följande:
    Det var kortversionen. Den långa är att fler kvinnor röstar även på S och V. Så tillsammans med MP-rösterna så är det betydligt fler än som röstar på SD.

Men poängen var väl mest att kvinnor och män har olika grundläggande värderingar, och att särskilt kvinnor har svårt att tänka sig att leva med någon som har helt andra synsätt. Män bryr sig mindre om det.
    Fast just nu är det blått styre!!
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-12 14:24:32 följande:
    Fast just nu är det blått styre!!
    Och den här pajasregeringen ledd av en ryggradslös "vänder kappan efter vinden så länge jag får ha makt"  lär ju åka ut med dunder och brak nästa val så njut medan det varar  
  • Anonym (Hej1)

Uppenbart att SVT och svensk media överlag lyckats med att hjärntvätta stor del av Sveriges befolkning. Med Trump så kommer det äntligen bli lite ordning och reda med fokus på frågor som faktiskt är viktiga. Det startades  inga krig när Trump satt sist t ex. Tyvärr är det många PK-människor i Sverige som inte vill se detta.

• Anonym (P)
    Anonym (Hej1) skrev 2025-02-12 17:25:50 följande:

Uppenbart att SVT och svensk media överlag lyckats med att hjärntvätta stor del av Sveriges befolkning. Med Trump så kommer det äntligen bli lite ordning och reda med fokus på frågor som faktiskt är viktiga. Det startades  inga krig när Trump satt sist t ex. Tyvärr är det många PK-människor i Sverige som inte vill se detta.

Covid bröt ut efter att Trump valdes. Alltså är alla miljoner döda människor Trump fel. 
  • Anonym (Miso)

"Media"
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nej tack) skrev 2025-02-12 17:07:27 följande:
    Och den här pajasregeringen ledd av en ryggradslös "vänder kappan efter vinden så länge jag får ha makt"  lär ju åka ut med dunder och brak nästa val så njut medan det varar  
    Ja jag håller med! Jag gillar inte alls Kristersson men då Jag röstar SD så är det vad man får!! Man ska också komma ihåg att statsministern SJÄLV inte kan göra så mkt utan det är många som ska tycka! Tjuriga liberaler osv!
  • Anonym (Mannen)

Har svårt att förstå hur någon kan tycka om Trump och Musk..Dom måste vara dom största idioterna som gått i ett par skor. Dessa två är livsfarliga fär omvärlden.

• Anonym
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-13 05:35:43 följande:

Har svårt att förstå hur någon kan tycka om Trump och Musk..Dom måste vara dom största idioterna som gått i ett par skor. Dessa två är livsfarliga fär omvärlden.

Det är din åsikt.
    Din åsikt är personlig och inte fakta.

Hade jag bott i USA så hade jag röstat på Trump.

Personligen begriper jag inte hur någon ens kunde överväga att rösta på Harris.
    Eller på MP, C, V eller S.
  • Anonym (BRA)
    KimLinnefeldt skrev 2025-02-11 19:49:12 följande:

Egentligen kanske det inte är hans åsikter som är största problemet, utan att han inte verkar vilja eller förmå att ta en saklig diskussion. Man kan umgås med människor som har andra värderingar (om de inte är alltför fjärran), men inte med människor där det saknas respekt, hänsyn, empati och lyssnande.

Bra inlägg.

Till TS: Här verkar halva problemet vara att det saknas respekt, hänsyn, empati och lyssnande. Verkar inte som han har en vilja att mötas, utan bara direkt går i affekt och ska kriga mot dig.

Andra halvan verkar faktiskt vara att ni hi har väldigt olika värderingar. Eller? Testa du att vara den som lyssnar in och har vilja att mötas, testa att ha tålamod och se vad som ligger bakom hans övertygelser. Når du dit kanske du kan, sakligt, nå fram med fakta som utmanar hans världsbild. Kan ni mötas där, så finns där en chans.
    Men kan ni inte mötas där så tycker jag man ska gå på devisen, det handlar inte om att det är bra när personen är positiv, det handlar om att stå ut med och fortfarande vilja ha personen när den visar sina sämsta sidor.
  • Anonym (Arne)

Hoppas att du inser att du är off topic. Tråden handlar om att kvinnor har svårt att vara ihop med män som har värderingar som skiljer sig alltför mycket från henne, och att kvinnor är mer vänster och män är mer höger. Tråden handlar inte om Trump.
  • Karriäristen

Om du vill vara kvar i relationen bör du försöka förstå hans syn på olika frågor. Allt det du skriver låter lite ytligt och och specifikt.

Man kan så klart mena att män är offer på olika sätt. Det är inget konstigt med det. Dock bör man ju ha någon teoretisk grund, inte bara allmänna tyckanden.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (lätt som en plätt)

Om du inte hade velat att din dotter lever med en man med de åsikterna, varför gör du det själv?

Det är inte svårare än så.

• Anonym (Pekka)

Okej så vilken världsupp vill du att han anammar då för att du ska va nöjd? 

Svar på tråden Hur hantera att man är tillsammans med en som inte har samma värderingar?