• Anonym (Hon)

Säga ifrån direkt eller när?

Min partner har vid telesex ibland sagt att han längtar till att göra saker med mig som jag inte gillar (han vet inte att jag inte gör det alltså) och jag blir obekväm och låtsas som inget, svarar något som leder bort från det. I början hoppades jag att det skulle vara nog för att han skulle fatta hinten, men det har inte fungerat. Jag vet inte heller om det bara är fantasier (då är det väl okej) men irl vill jag det absolut inte. Det känns så illa att avbryta mitt i och säga ifrån (han är redan ganska osäker på sin så kallade förmåga dessutom)... men när tar man upp det?

• Svar på tråden Säga ifrån direkt eller när?
  • Anonym (A)

Om du vet vad det är han menar så säg till nästa gång han tar upp det att du inte vill prova det. 

• MsM84

Efter ni är klara kan du väl säga typ ?förresten, så du vet så är jag inte intresserad av att prova xxxxx? 

• Anonym (Hon)
    Anonym (A) skrev 2025-02-11 08:24:57 följande:

Om du vet vad det är han menar så säg till nästa gång han tar upp det att du inte vill prova det. 

Det är ju liksom mitt i... dirtytalk... blir det inte konstigt att avbryta för en sån sak?
  • Anonym (A)
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-11 08:32:00 följande:
    Det är ju liksom mitt i... dirtytalk... blir det inte konstigt att avbryta för en sån sak?
    Men säg det efteråt då?

Herregud, vad är det som är så svårt, du kan väl prata med din sambo eller?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (A) skrev 2025-02-11 08:39:07 följande:
    Men säg det efteråt då?

Herregud, vad är det som är så svårt, du kan väl prata med din sambo eller?
    Uppenbarligen ÄR det svårt för mig. Jag levde i ett förhållande i många år där våldtäkter var vardag, att kunna säga ifrån är något jag tvingats träna mig i. I stunden låser det sig ofta när jag blir obekväm och har jättesvårt att säga något som får honom att känna att han "gått för långt". Det blir så skevt och dubbelt... där och då bryr jag mig mer om hans känslor än mina, att inte vilja göra HONOM obekväm över att ha sagt något jag inte gillar. Större saker är markerade, men det här är egentligen inget speciellt märkvärdigt, men jag vill bara inte.
  • Anonym (Hon)

Och vi är inte sambo. Vi har distansförhållande och har inte kunnat ses på ganska länge nu. Face to face är lättare, när jag kan läsa av kroppsspråk etc...

• Anonym (Alternativ)

Skriv ett meddelande om du inte vågar prata om saken.

• Tremere

Som ovan skrev så skriv ett meddelande till honom om vilka saker som får dig obekväm och inkludera gärna varför om du känner dig bekväm med det.
    Jag är rätt säker på att han kommer att uppskatta det då väldigt få män vill göra något mot sin partners vilja.
    Dessutom, om han vet om din bakgrund och historia så tror jag att han ännu mer uppskattar att du talar om för honom.
    Tycker han om/älskar dig så kommer han absolut att respektera dig i detta.
    Skulle han inte göra det, så skulle iaf jag tänka över om man vill fortsätta med den personen. Inte allra minst om du har en bakgrund med övergrepp.
    Du behöver ju någon som du kan lita på till 100%

Lycka till!

• 1omtänksam

Hej Ts! 

Först: Jag beklagar verkligen att du tidigare levt i ett förhållande där våldtäkter var vardag. Det är fruktansvärt! Kan ha satt spår i dig och gett trauma. Jag tänker att många som upplevt trauma, (gäller mig själv också) och som kanske även har PTSD, har svårt att se sina egna gränser? Att säga ifrån. Istället kanske en stänger  av sina egna känslor (och ibland kroppen) för att "behaga" om du förstår? 

Du skriver att du tvingats träna dig i att säga ifrån. Bra du gör det. Fortsätt så! Genom att fortsätta träna på gränssättning blir du mer medveten om dina behov. DINA. Inte hans. Förstår om det kanske inte är helt lätt att plötsligt avbryta i ett "dirty talk" osv. Men för dig blir det ju inte riktigt någon sexuell njutning helt och fullt ut, om du sitter och gör, säger, eller håller med om något som du egentligen inte tycker eller inte vill göra? Är du med hur jag menar? 

Jag tänker att du kan öva din gränssättning ännu mer. Öva dig genom att säga mer nej. Sätta dina behov högst. Vad behöver DU? Vad behöver du inte? Vad tycker du om? Vad tycker du om att göra tillsammans? Ofta vet vi ju vad vi behöver, och vad vi inte tycker om osv rent intuitivt. Men vi kanske inte alltid lyssnar på oss själva. Just av rädsla för olika saker. Att vi ska bli lämnade, inte omtyckta, inte attraktiva nog, eller you name it. 

Du skriver att ni är särbos. Att ni inte kunnat träffas på länge. Hur länge har ni haft en relation? Tänker att mycket handlar om kommunikation. Att kunna uttrycka sig. Hur länge en känt varandra osv. Tänker nästa gång "det låser sig" Kan du kanske skriva till honom? Eller säga det direkt efter ni haft telesex? Tydligt tala om att det där han tog upp, det vill du inte göra och det får han respektera. Både dig och din kropp. Att du tränar dig åter på att sätta gränser vad som är okej och inte okej att göra med och tillsammans med dig. 

Önskar dig all lycka ts! ❤️ Hoppas du ska kunna kommunicera dina behov och att han är kärleksfull och respekterar hela dig! 

• Anonym (M)

Jag tycker absolut att samtycke gäller vid telesex med då det sex det handlar om. Man säger inte sådana saker utan att veta om det är uppskattat.

• Anonym (M)
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-11 08:49:00 följande:
    Uppenbarligen ÄR det svårt för mig. Jag levde i ett förhållande i många år där våldtäkter var vardag, att kunna säga ifrån är något jag tvingats träna mig i. I stunden låser det sig ofta när jag blir obekväm och har jättesvårt att säga något som får honom att känna att han "gått för långt". Det blir så skevt och dubbelt... där och då bryr jag mig mer om hans känslor än mina, att inte vilja göra HONOM obekväm över att ha sagt något jag inte gillar. Större saker är markerade, men det här är egentligen inget speciellt märkvärdigt, men jag vill bara inte.
    Fast det är han själv som orsakat den obekväma situationen i så fall. Det är inte ditt fel att han sade de där sakerna. Du behöver inte vara otrevlig eller nåt heller. Bara säg att du har faktiskt ingen lust. Det är upp till honom hur han hanterar det, han är en vuxen människa.
  • Anonym (Fast)

Men har han ens uppvisat några sådana tendenser i sängen?

• Anonym (Hon)
    Anonym (Fast) skrev 2025-02-11 16:15:20 följande:

Men har han ens uppvisat några sådana tendenser i sängen?

Vilka tendenser? Att göra saker mot min vilja? Nej det skulle han aldrig göra medvetet, det är bara inte så
    lätt att säga ifrån alla gånger... och de "mindre" sakerna är ofta svårare än de stora, mer "extrema"...
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-11 16:24:26 följande:
    Vilka tendenser? Att göra saker mot min vilja? Nej det skulle han aldrig göra medvetet, det är bara inte så
    lätt att säga ifrån alla gånger... och de "mindre" sakerna är ofta svårare än de stora, mer "extrema"...
    Tendenser att vilja göra det som han säger när ni har telefonsex.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Fast) skrev 2025-02-11 16:28:13 följande:
    Tendenser att vilja göra det som han säger när ni har telefonsex.
    Just den här saken - absolut.
  • Ess

Nästa gång han säger nåt som du tycker är avtändande, säg det till honom direkt. Typ, du jag gillar inte alls xxx, utan tycker bara tanken är direkt avtändande.

Du har ingen skyldighet att ställa upp och låtsas att du tycker om det. 

• Anonym (Fast)
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-11 16:36:14 följande:
    Just den här saken - absolut.
    Och vad har hänt då? Har du inte sagt något?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Fast) skrev 2025-02-11 16:42:15 följande:
    Och vad har hänt då? Har du inte sagt något?
    Han HAR inte gjort det, men skulle absolut kunna. Det är något som "dykt upp" sen sist vi sågs.
Svar på tråden Säga ifrån direkt eller när?