• Anonym (Katt)

Vad gör man med katt när man reser?

Haft en katt innan som blev gammal. När vi åkte bort på resa, max en vecka, så var hon hemma och sambons föräldrar tittade till henne flera gånger per dag och var med henne ett par timmar. Släppte ut henne och tog in henne. Hon trivdes som ensamkatt och har aldrig varit något problem för henne att vara ensam. När hon gick bort bestämde vi oss för att skaffa en ny katt. Katten kommer vara 6 månader i sommar. Vad gör man om man vill åka på en bilsemester några dagar? 
    Hon kan ju inte vara ensam med tillsyn, då hon verkar vara betydligt mer sällskaplig än vår förra katt. Vi tänkte bila till Kolmården och det är ganska många timmar. Först tänkte vi att vi kan ta med henne. Att hon kan bo med oss i tält och stuga, men känns inte som att man kommer hinna bilträna henne tillräckligt och göra henne tillräckligt trygg i nya miljöer tills dess och att resan bara kommer medföra stress. Många timmar i bil, nya ställen varje dag osv. 
    Vet att katter har svårt för nya saker osv. Men kan man tänka att hon kan bo hos någon annan under denna tid? Typ hos sambons föräldrar eller våran kompis? Eller kommer det också medföra stress? 
    Hur hade ni gjort?
  • Svar på tråden Vad gör man med katt när man reser?
  • Anonym (Moa)

Katt i tält låter som en riktigt dålig idé.

Det bästa är nog om ni alltid kan ha samma kattvakter. Då blir katten lite hemmastadd där också.

• Anonym (H)

Nej ta ej med katten. Katter blir stressade av miljöbyte så att resa med dem är allmänt dåligt

• EnAnonumius

Katter är territorium djur, och de definierar omvärlden och sitt territorium, med doft och "ägande".

Det skulle gå att lösa med att man tar in något av det katten "äger" och har kattens doft på. Typ klätterträdet, "sovgrottan" etc. Kattlådan skall man inte tvätta ur utan låta den vara otvättad, men´´

Idealet hade ju varit att ni skippade bilresan detta året, men om ni känner att ni måste iväg så kan katten bo hos någon annan ,under förutsättning att katten får med sig de saker som katten använder mest under tiden den bor hos någon annan. Låt även sambons föräldrar lära sig känna katten innan de sitter kattvakt..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (AB)

Kattvakt är ju det ultimata. Även om de är sociala så är de i grund och botten ensamdjur och klarar sig utmärkt så länge de har tillgång till mat och friskt vatten.

Sedan finns det ju kattpensionat som en utväg också, men då får katten en ny miljö, så den kommer nog inte att tycka att det är så roligt.

• Anonym (Katt)
    Anonym (Moa) skrev 2025-02-10 08:47:11 följande:

Katt i tält låter som en riktigt dålig idé.

Det bästa är nog om ni alltid kan ha samma kattvakter. Då blir katten lite hemmastadd där också.

Vi åker iväg högst en gång per år, så tänker att det nog är svårt för den att känna sig hemmastadd oavsett.
    EnAnonumius skrev 2025-02-10 08:53:22 följande:

Katter är territorium djur, och de definierar omvärlden och sitt territorium, med doft och "ägande".

Det skulle gå att lösa med att man tar in något av det katten "äger" och har kattens doft på. Typ klätterträdet, "sovgrottan" etc. Kattlådan skall man inte tvätta ur utan låta den vara otvättad, men´´

Idealet hade ju varit att ni skippade bilresan detta året, men om ni känner att ni måste iväg så kan katten bo hos någon annan ,under förutsättning att katten får med sig de saker som katten använder mest under tiden den bor hos någon annan. Låt även sambons föräldrar lära sig känna katten innan de sitter kattvakt..

Ja, vi har funderat på att skippa resan också men känns trist. Förra sommaren (2024) fick vi ställa in pga att ena barnet blev allvarligt sjukt och året innan (2023) så fick vi tyvärr ingen gemensam semester utan fick splitta varsin period. De senaste sju åren har vi inte åkt längre än till grannkommunen och bott i stuga över en helg på campingen där och vi har försökt få till en längre resa flera år i rad.

Vi hade väl såklart kunnat avvakta med katten, men det kändes som att det passade nu när jag är sjukskriven och har möjlighet att vara hemma med katten medan den är liten...

Sambons föräldrar känner katten. De är hos oss varje dag minst en gång, så i det avseendet är det inget problem. Men de skulle nog inte vilja ha katten hemma hos sig. Hans mamma är väldigt pedant och vill inte ha katthår hemma. Katten får inte vara på möblerna eller i sängen osv som den är van vid hemma hos oss så jag tänker att det skulle bli ett problem. Men det känns som att man inte kan låta kissen vara ensam så länge och bara få tillsyn ett par gånger per dag?
    Anonym (AB) skrev 2025-02-10 09:20:01 följande:

Kattvakt är ju det ultimata. Även om de är sociala så är de i grund och botten ensamdjur och klarar sig utmärkt så länge de har tillgång till mat och friskt vatten.

Sedan finns det ju kattpensionat som en utväg också, men då får katten en ny miljö, så den kommer nog inte att tycka att det är så roligt.

Som jag förstått är denna ras (ragdoll) väldigt sällskaplig och behöver ofta en till kattkompis om man jobbar så de inte är ensamma på dagarna? Känns inte optimalt att lämna den ensam med tillsyn några gånger per dag i en vecka då?
  • Anonym (Va)

Är ni inte riktigt kloka....? Katten ska inte med! Skaffa kattvakt eller pensionat.

• Anonym (Husvakt)

Sist jag reste bort hade jag en vän till att bo hemma hos mig de nätterna jag var borta. Kanske kan det vara en lösning? 

Sen är det väldigt individuellt vad katter känner sig bekväma med. Min äldsta katt har bott både hos kattvakt och följt med på resa och tycker bara att det är roligt med nya miljöer, är social även mot främlingar så det går utmärkt. Sen skaffade jag två till (eftersom den äldre verkligen inte trivdes som ensamkatt, vilket framgick när jag passade en annan katt och min egen blommade ut och blev så mycket mer harmonisk), och de nya två är rätt känsliga. Så de föredrar att vara hemma om jag reser. 

Så katter är individer. Man får lära känna sig egen och hitta lösningar som fungerar för just den egna situationen. Vet folk som tältat med sin katt också och det har gått fint. Även om man nog får träna lite först... En vän som ställer ut tränar ju på bilåkning och nya miljöer från att de är små. Och de hänger med land och rike runt på olika hotell sen. 

• Anonym (Jag)

Jag har rest med min katt och bott i stuga (gotland), gick hur bra som helst, men aldrig att jag skulle bo i tält med djur.

• Tukt

Det kanske är så att man helt enkelt inte kan resa om man tagit ansvar för ett annat litet liv.

• Dexter dot com

Bäst är ju att skaffa två kattungar som har sällskap av varandra både när ni är på jobbet och om ni åker bort några dagar. Är dom två klarar dom sig bra med tillsyn 2-3 g/dag. Annars tycker jag ni ska höra er för om nån kan komma och bo hos er med katten då att flytta en katt sällan blir bra.

• EnAnonumius
    Anonym (Katt) skrev 2025-02-10 10:56:53 följande:
    Sambons föräldrar känner katten. De är hos oss varje dag minst en gång, så i det avseendet är det inget problem. Men de skulle nog inte vilja ha katten hemma hos sig. Hans mamma är väldigt pedant och vill inte ha katthår hemma. Katten får inte vara på möblerna eller i sängen osv som den är van vid hemma hos oss så jag tänker att det skulle bli ett problem. Men det känns som att man inte kan låta kissen vara ensam så länge och bara få tillsyn ett par gånger per dag?
    Hur skall du ha det?

I din trådstart frågade du tydligt följande:

"Men kan man tänka sig att hon kan bo hos någon annan under en tid? Typ hos sambons föräldrar eller en kompis."

(slut på citatet)

När man svarar baserat på din information så säger du att det inte går med sambons föräldrar då de inte vill ha katthår och mamman är väldigt pedant..

Varför frågar du då i din TS om det skulle gå bra att katten var hemma hos sambons föräldrar om nu sambons mamma är väldigt pedant pedant och inte vill ha katthår hemma.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Katt)
    EnAnonumius skrev 2025-02-10 22:14:39 följande:
    Hur skall du ha det?

I din trådstart frågade du tydligt följande:

"Men kan man tänka sig att hon kan bo hos någon annan under en tid? Typ hos sambons föräldrar eller en kompis."

(slut på citatet)

När man svarar baserat på din information så säger du att det inte går med sambons föräldrar då de inte vill ha katthår och mamman är väldigt pedant..

Varför frågar du då i din TS om det skulle gå bra att katten var hemma hos sambons föräldrar om nu sambons mamma är väldigt pedant pedant och inte vill ha katthår hemma.
    De skulle säkert säga ja om vi frågade dem, för att de är snälla. Men är orolig för att de skulle vara för sträng mot katten om hon är på deras möbler osv. Hon schasar på katten när de är hos oss om den hoppar upp på en stol t ex.
    Har en kompis som sagt ja till att katten kan vara där, men jag vet också att de har det stökigt hemma. Mycket bråk, gap och skrik. Konflikter mellan både vuxna och vuxna-barn osv. Det är de två alternativen som finns som kattvakt.

Får se hur katten utvecklar sig. Den kanske trivs bra ensam och skulle klara sig med att någon tittar till den ett par gånger per dag.
Svar på tråden Vad gör man med katt när man reser?