• Anonym (Elin)

Konflikt om hur många som dött

Jag och min familj är oeniga om hur många som dödats i dådet i Örebro. 

Vissa av oss ser det som 10 dödade medan andra ser det som 11 dödade. 

Anledningen är att en av de döda är gärningspersonen. 

Vissa tycker att gärningspersonen också dött, vilket är korrekt. Medan andra personer tycker att gärningsmannens död inte räknas. 

Vem tycker ni har rätt? 

• Svar på tråden Konflikt om hur många som dött
  • Anonym (Morr)
    EpicF skrev 2025-02-09 22:41:12 följande:
    Man kan också säga att någon tog självmord eller att någon begick självmord. I svenska språket är båda lika korrekt. 

Men det är inget att diskutera. 
    Nej, det är inte alls lika korrekt. Du har fel. Googla eller släpp det.
  • EpicF
    Anonym (Morr) skrev 2025-02-09 23:14:51 följande:
    Du kan googla själv om du vill. Mig kvittar ser faktiskt eftersom det är irrelevant. 
  • EpicF
    Anonym (Morr) skrev 2025-02-09 23:14:51 följande:
    11 (!) personer har dött och du hänger upp dig på ord?! 
  • Anonym (Cv)

Ni försökte inte hitta någon bettingsajt som spelar på det, så ni kunde se vem som har rätt genom att vinna pengar när ni ändå var igång?

• Anonym (Svensklärare)
    EpicF skrev 2025-02-09 22:41:12 följande:
    Man kan också säga att någon tog självmord eller att någon begick självmord. I svenska språket är båda lika korrekt. 

Men det är inget att diskutera. 
    Nej, det är inkorrekt att säga ta självmord, det är förmodligen ta sitt liv du blandar ihop det med.
  • Anonym (Svensklärare)

11 personer dog

Dödades visar på att det gjorts av någon eller något annat, så 10 personer dödades, en tog sitt liv.

• Anonym (X)
    Anonym (Elin) skrev 2025-02-09 19:48:12 följande:
    Ja och i den här frågan är min familj oeniga. För typ ingen ser självmord som mord. Däremot menar vissa i familjen att han var ett offer från början. 
    Osmaklig diskussion, men eftersom sammanhanget är hur någon dött, finns det 10 offer, dvs som inte dog för egen hand. Självmord är inte ett brott i Sverige så gärningsmannen är inte ett (brotts)offer.

Sen kan man spekulera i att gärningsmannen var ett offer för olyckliga omständigheter, ett samhälle som inte såg till att han fick nödvändig psykvård etc, men det är något helt annat och inget som är allmänt känt. 

Mördad innebär att någon annan gjort gärningen och det är språkligt fel att säga tog självmord. 
  • Anonym (döda)
    Anonym (Elin) skrev 2025-02-09 19:10:42 följande:

Vissa tycker att gärningspersonen också dött, vilket är korrekt. Medan andra personer tycker att gärningsmannens död inte räknas. 

Vem tycker ni har rätt? 

Det är 11 personer som dött, och av dem så är det 10 personer som är offer. 
  • Core

Jag skulle säga att 11 har dött, 10 har dödats. Men det är bara språkligt, vad är egentligen diskussionen? Det är objektiv fakta att 11 personer som gick in i byggnaden kom aldrig ut. Vad spelar det för roll hur vi vrider orden?

• Anonym (Hej)
    Anonym (Svensklärare) skrev 2025-02-10 07:37:13 följande:
    Nej, det är inkorrekt att säga ta självmord, det är förmodligen ta sitt liv du blandar ihop det med.
    Du har rätt, det heter inte ta självmord.

frageladan.isof.se/faqs/30144
  • Anonym (Korrekt)

11 personer inklusive GM.

• Anonym (Grallimatiken)
    Anonym (Hej) skrev 2025-02-10 17:06:13 följande:
    Du har rätt, det heter inte ta självmord.

frageladan.isof.se/faqs/30144
    Hur kan man inte ens veta det lilla?

Dessa outbildade individer borde inte ha rösträtt och kom inte och säg att ni röstar SD för då borde ni även utvisas!
  • klyban
    Anonym (Elin) skrev 2025-02-09 19:10:42 följande:

Vem tycker ni har rätt? 

Det är hur enkelt som helst, 1 död, dödade 10 andra = 11 döda.

En intressanta fråga är varför man tror annat och varför.
    För på bårhuset ligger det 11 döda.(Sure, kanske inte alla ligger på samma bårhus, men saknar betydelse för antalet döda totalt.)

Sen att en är en svårt psykisk person som blev en massmörade ändrar inget på den punkten.
    Och vad är alternativet, säga att han lever?(Låter bar för konstigt i mina öron.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Konflikt om hur många som dött