Självskada ledde till polisinsats – nu misstänkt för narkotikabrott. Vad händer nu?
Hej, jag skulle behöva råd om en situation jag hamnat i och vad jag kan förvänta mig framöver.
Häromdagen skadade jag mig själv allvarligt genom att skära mig djupt ca 35-40cm över bröstkorgen och buken. Jag insåg efter cirka 30 minuter att blödningen inte avtog och ringde 112 för att få vård. Jag förklarade att det var självförvållat, operatören frågade om jag hade använt en kniv, vilket jag bejakade eftersom jag tolkade det som att de undrade om det var ett vasst föremål. I själva verket använde jag ett rakblad.
Jag gick ner till porten och kort därefter kom en konvoj med 1 ambulans och 3-4 polisbilar, polisen begärde att få komma in i min lägenhet för att "säkerställa att ingen annan orsakat skadan". Jag försökte argumentera emot och förklara att det var onödigt, men de insisterade.
De vände upp och ner på lägenheten och beslagtog cirka 5g cannabis och 100mg ecstasy.
Jag har redan en remiss till beroendecentralen, som jag fått via psykiatrin, men har ännu inte fått en tid med läkare. Jag är osäker på om detta kommer att påverka min situation. Polisen hörde om min kontakt med beroendevården och att jag missbrukar cannabis. Jag har aldrig haft någon kontakt med polisen tidigare och har inga tidigare brott i registret.
Vad händer nu? Kommer jag att kallas till förhör, få ett strafföreläggande, eller riskera något mer allvarligt?
Hur stor är risken att polisen gör en ny husrannsakan? Är det något som brukar ske i liknande fall?
Påverkar det att jag redan har en remiss till beroendecentralen? Kan det ses som en förmildrande omständighet, eller spelar det ingen roll?
Finns det något jag borde göra nu för att förbereda mig? Ska jag kontakta en advokat eller bara vänta och se vad som händer?
Jag uppskattar verkligen alla råd och input från er som har erfarenhet av liknande situationer.
Tack på förhand!