• Anonym (Karin)

Varför väljer en omgivning att inte agera?

Varför väljer vissa familjer att inte agera alls om någon har en psykisk sjukdom eller missbruk. Nu syftar jag på att påtala att du är alkoholist eller att ringa polis om någon är i en psykos. 

Nu syftar jag inte på personer som kämpat men inte får gehör från myndigheter utan dom som väljer att inte agera. 

Vet väldigt många som har barn i missbruk, som blir mer arga om någon säger något och tycker att människor som påtalar problemet är dumma människor som pratar illa om sina barn. 

Så varför väljer man att inte agera alls? 

• Svar på tråden Varför väljer en omgivning att inte agera?
  • Tukt
    Anonym (Karin) skrev 2025-02-09 17:59:50 följande:
    Kanske men när personen slutligen skrivs in på behandling och omgivningen fortsätter att ignorera detta? man vill inte kännas vid detta. Vad är då felet? 
    En av flera anledningar kan väl vara att det inte spelar så stor roll, för då har ju personen ändå någon form av vård.
  • Anonym (Karin)
    Tukt skrev 2025-02-09 18:43:45 följande:
    En av flera anledningar kan väl vara att det inte spelar så stor roll, för då har ju personen ändå någon form av vård.
    jo men innan. Innan detta kan man låtit personen lida i 20 år ibland utan att någon ens sagt ett ord om detta.
  • Anonym (tror)
    Anonym (Karin) skrev 2025-02-09 17:47:05 följande:
    Varför väljer en omgivning att inte agera?

Varför väljer vissa familjer att inte agera alls om någon har en psykisk sjukdom eller missbruk. Nu syftar jag på att påtala att du är alkoholist eller att ringa polis om någon är i en psykos. 

Nu syftar jag inte på personer som kämpat men inte får gehör från myndigheter utan dom som väljer att inte agera. 

Vet väldigt många som har barn i missbruk, som blir mer arga om någon säger något och tycker att människor som påtalar problemet är dumma människor som pratar illa om sina barn. 

Så varför väljer man att inte agera alls? 

Vilka väldigt många ser du som agerar så? Är det i jobbsammanhang, eller vilka kretsar rör du dig?

Sen kan ju att agera var något helt annat än att välja att diskutera frågan med dig? Eller hur menare du att du hjälper till genom att påtala något för någon? Och vilken insyn har du i vad som som faktiskt pågår och vilka insatser som görs?
  • Anonym (Anhörig)

Ringa polis om någon är i psykos? Psykos är inte ett brott och de flesta i psykos är inte våldsamma. Och många får behandling i öppenvården så vad vill du att polisen ska göra? 

Vad gäller missbruk är det många som inte vill se och missbrukare är duktiga på att manipulera. Min syster är aktiv alkoholist och jag har inte sagt det till henne. Hon kommer bara bli arg och hon kommer definitivt inte sluta dricka för att jag säger något. 

• Anonym (Karin)
    Anonym (tror) skrev 2025-02-10 14:45:03 följande:
    Vilka väldigt många ser du som agerar så? Är det i jobbsammanhang, eller vilka kretsar rör du dig?

Sen kan ju att agera var något helt annat än att välja att diskutera frågan med dig? Eller hur menare du att du hjälper till genom att påtala något för någon? Och vilken insyn har du i vad som som faktiskt pågår och vilka insatser som görs?
    Jag har mycket god insyn 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Anhörig) skrev 2025-02-10 15:00:32 följande:

Ringa polis om någon är i psykos? Psykos är inte ett brott och de flesta i psykos är inte våldsamma. Och många får behandling i öppenvården så vad vill du att polisen ska göra? 

Vad gäller missbruk är det många som inte vill se och missbrukare är duktiga på att manipulera. Min syster är aktiv alkoholist och jag har inte sagt det till henne. Hon kommer bara bli arg och hon kommer definitivt inte sluta dricka för att jag säger något. 

Nej man ringer polisen för att be om transport till psyk om inte personen själv vill följa med. 
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (Karin) skrev 2025-02-10 18:29:41 följande:
    Nej man ringer polisen för att be om transport till psyk om inte personen själv vill följa med. 
    Varför ska människor i psykos inte få lov att vårdas i öppenvården enligt dig? Att hämtas med polis är otroligt traumatiskt.
  • Anonym (Borderlina)

Man har gett upp. De allra flesta har försökt att hjälps sina anhöriga flera gånger. Sen ger man upp och börjar ogilla personen. Nu har jag inte barn och det kanske är annorlunda, men jag kan säga ärligt att jag ogillar både min mamma och min storasyster. Jag har skurit av kontakten med dem. Jag är personlighetsstörd själv men det betyder inte att jag orkar med andra personlighetsstörda för det.

• Anonym (Karin)
    Anonym (Anhörig) skrev 2025-02-11 00:14:28 följande:
    Varför ska människor i psykos inte få lov att vårdas i öppenvården enligt dig? Att hämtas med polis är otroligt traumatiskt.
    Det handlar ju om tillfällen när sjukdomsinsikt helt saknas, personen vill inte ha vård alls men tror att den är en fågel eller något och är en direkt fara för sig själv eller andra.

Vilka alternativ har du annars? 
  • Core
    Anonym (Karin) skrev 2025-02-09 18:06:13 följande:
    Vissa väljer ju att inte ens säga något om att du har ett missbruk eller Du är inte välkommen hit om du är påverkad. Man sätter noll gränser.
    Många tänker att man riskerar att isolera eventuella barn osv ännu mer den vägen. problemet är att det ofta inte finns något konkret att agera på, alltså man vet att förhållandena är dåliga, men så länge du inte bevittnar ett brott kan du på din höjd orosanmäla, vilket jag ändå tror att många gör.

Det är komplext. Finns en parter i bilden är det i slutändan den som måste ta beslutet att nu är det bra, det finns bara så mycket en omgivning kan göra så länge man skyddar den felande länken, och inte vill lämna på riktigt.
  • Core

Jag kanske missuppfattade frågeställningen, gäller det ensams dysfunktionella personer?

• Anonym (Borderlina)
    Core skrev 2025-02-11 09:00:08 följande:

Jag kanske missuppfattade frågeställningen, gäller det ensams dysfunktionella personer?

Jag tycker inte det. Människor kan vara väldigt jobbiga utan att vara dysfunktionella.
Svar på tråden Varför väljer en omgivning att inte agera?