• Anonym (nakenchock? ;P)

Hur ska jag klä mig?

Hej

Jag är inte särskilt intresserad av kläder och har därför inte så mycket, 

Jag har också en längre period (flera år) haft det tufft privat med sjukdom hos barn som tagit tid, ett barn med diagnos osv och jag blev själv utbränd. 

Först nu känner jag att jag orkar umgås, men jag har inget att ta på mig när vi går på lite finare ställen. 

Jag har vardagskläder och partykläder, men inget mitt emellan så att säga förutom sommarklänningar som jag har en del av. Men höst/vinter har jag inget för.  

Jag är också överviktig så jag tycker det är svårt att hitta kläder som sitter bra. Jag är 52 år och mina vardagsplagg är i den här stilen: 

• Svar på tråden Hur ska jag klä mig?

Jaha,bilden kom inte med. 

Anonym skrev 2025-02-08 22:25:19 följande:
    Den piffar du upp när du ska gå ut. Örhängen, halsband, scarves. Smink och nytvättat hår. 

Ok, ja det kan jag ju göra iofs, men det känns inte så 'fint', men det kan ju vara min känsla bara haha. 

Som sagt, jag har inte umgåtts särskilt mycket under ganska många år eftersom jag helt enkelt inte har orkat. 

Nu är vi några som går  ut och äter en gång i månaden och då på de lite finare restaurangerna. 

• Anonym (Hm)

Vilken outfit som helst piggas upp med en kavaj eller blazer. Mörkare färger till vintern, ljusare till sommaren. 

Anonym (Hm) skrev 2025-02-09 06:12:37 följande:

Vilken outfit som helst piggas upp med en kavaj eller blazer. Mörkare färger till vintern, ljusare till sommaren. 

Ja, det är sant, jag har faktiskt funderat på kavaj, men i sammanhanget att skaffa hel kostym dels med kjol och dels med byxor, men det har inte riktigt känts som jag. 

En udda kavaj dock, det kan jag mycket väl tänka mig. Tack. 

Jag kan ju ändå skaffa hel kostym, men använda snyggare tröja under istället för skjorta eller blus kom jag på nu.

• Anonym (Hm)
    Anonym (nakenchock? ;P) skrev 2025-02-09 06:58:51 följande:

Ja, det är sant, jag har faktiskt funderat på kavaj, men i sammanhanget att skaffa hel kostym dels med kjol och dels med byxor, men det har inte riktigt känts som jag. 

En udda kavaj dock, det kan jag mycket väl tänka mig. Tack. 

Jag kan ju ändå skaffa hel kostym, men använda snyggare tröja under istället för skjorta eller blus kom jag på nu.

En udda kavaj är precis en lika bra kavaj! Det är själva stuket på plagget som gör det 😌 jag har väldigt sällan blus eller skjorta under. Tycker jag ser för formell ut då, men man kan komma undan med nästan vad som helst. T-shirt och jeans blir en avslappnad look och klänning eller raka kostymbyxor blir mer festlig. 
  • Aliona

Den modellen är jättesnygg, och smickrande för alla figurer. Andra modeller som skille kunna passa dig är tunikor, och klänningar som är omlott eller har respr under bröstet och sen faller fritt - i synnerhet om du har stor barm. Med större bröst kan du också välja lite mer urringat och stora halsband så drar du blicken dit. 

Jag tänker att det mest handlar om accessoarer hur uppklätt eller vardagligt ett plagg blir, Satsa på snygga skor, snygg väska och smycken. Ett par snygga, välsittande byxor och högklackade skor gör det uppklätt, likaså steumpbyxor i bra kvalitet och höga stövlar. 

Sen spelar färg och material roll. Är det bomull eller denim så blir det genast enklare, jämfört med ett glansigt material. Ljusa och bleka färger blir mer vardagligt, färgstarkt eller mörkt mer uppklätt. 

• Anonym (CNN)

Jag är tjock men håller på att gå ned i vikt. Jag vill inte köpa massa kläder som kommer att bli för stora sedan så jag handlar second hand på Sellpy! 

Jag slipper gå i riktiga butiker och kan välja i lugn och ro. 

• Anonym (Anna)

Spara ner skärmdumpar på inspirerqnde outfits från nätet, eller klipp ur och ha i en pärm eller häfte. Sen kan man köpa en hel outfit utifrån det. 
    Jag följer konton på instagram som jag inspireras av och hämtar inspo från. 

• Anonym (Malin)

Just den ljusa jeansfärgen på tunikan du länkar till är inte så festlig, tycker jag. Det enklaste knepet är att välja svart istället, och piffa till outfiten med smycken, klackskor, osv. Jag kikade på Cellbes sida, och såg att de hade en hel avdelning med "festtunikor". Kanske något därifrån kan funka? Annars gillar jag att ha någon sorts kofta/kavaj/uppknäppt skjorta över en topp/tunika/klänning. Jag tycker att det känns som om jag ser lite smalare ut... Och så blir det inte så tydliga veck osv när man sitter ner. 

• Just Precis

Vita/ljusa omönstrade blusar i fin kvalitet med statement-smycken till och nåt passande läppstift (be om hjälp i affären att hitta din ton) är alltid fint. Dressade skor, dvs inte sneakers, nåt som går att putsa, med en gnutta klack och typ vilka byxor som helst till. Passar i de flesta sammanhang utan att man känner sig över- eller underklädd.

Anonym (Malin) skrev 2025-02-09 16:57:28 följande:

Just den ljusa jeansfärgen på tunikan du länkar till är inte så festlig, tycker jag. Det enklaste knepet är att välja svart istället, och piffa till outfiten med smycken, klackskor, osv. Jag kikade på Cellbes sida, och såg att de hade en hel avdelning med "festtunikor". Kanske något därifrån kan funka? Annars gillar jag att ha någon sorts kofta/kavaj/uppknäppt skjorta över en topp/tunika/klänning. Jag tycker att det känns som om jag ser lite smalare ut... Och så blir det inte så tydliga veck osv när man sitter ner. 

Nej, det är min vardagslook så att säga. Liknande har jag på jobbet. Jag ska kolla på Cellbes, har alltid känts som att de bara har kläder för äldre (jag inser att jag kvalar in där dock hahahaha) men när jag googlade på jeansklänning så kom den jag länkade till upp och den kan jag mycket väl tänka mig att köpa och ha på jobbet. 

Aliona skrev 2025-02-09 08:24:50 följande:

Den modellen är jättesnygg, och smickrande för alla figurer. Andra modeller som skille kunna passa dig är tunikor, och klänningar som är omlott eller har respr under bröstet och sen faller fritt - i synnerhet om du har stor barm. Med större bröst kan du också välja lite mer urringat och stora halsband så drar du blicken dit. 

Jag tänker att det mest handlar om accessoarer hur uppklätt eller vardagligt ett plagg blir, Satsa på snygga skor, snygg väska och smycken. Ett par snygga, välsittande byxor och högklackade skor gör det uppklätt, likaså steumpbyxor i bra kvalitet och höga stövlar. 

Sen spelar färg och material roll. Är det bomull eller denim så blir det genast enklare, jämfört med ett glansigt material. Ljusa och bleka färger blir mer vardagligt, färgstarkt eller mörkt mer uppklätt. 

Tack! :) Jag använder aldrig smink, jag trivs inte i det. Möjligen att jag har mascara och lite glans på läpparna.

Högklackat kan jag inte gå i pga en gammal skada, men snygga skor finns ju även i lågklackat även om det inte känns lika festligt. 

• Aliona
    Anonym (nakenchock? ;P) skrev 2025-02-13 20:45:56 följande:

Tack! :) Jag använder aldrig smink, jag trivs inte i det. Möjligen att jag har mascara och lite glans på läpparna.

Högklackat kan jag inte gå i pga en gammal skada, men snygga skor finns ju även i lågklackat även om det inte känns lika festligt. 

Mascara och läppglans är det enda jag också använder, och enbart vid särskilda tillfällen. Det räcker definitivt! Och ja, kan man inte gå i högklackat så tar man andra snygga skor! 
Svar på tråden Hur ska jag klä mig?