• Anonym (Mx)

Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?

Vad tror ni är orsakerna?

Vi som medborgare förlorar på detta och det försvårar bra debatter, olika perspektiv går förlorat, det blir motsättningar och tycker man inte som man ska så blir man snabbt tillrättavisad eller cancellerad.

• Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?
  • Tyra myra

Polarisering uppstår när två sidor i en argumentation inte kan eller vill sätta sig in i den andres sätt att se på saken. Debatten blir då polariserad och kommer inte att utmynna i något resultat som gynnar båda sidorna.  

Genom polariseringen hindras utvecklingen och man kan till och med se en tillbakagång.

I flera tusen år har filosofer och andra tänkare påvisat faran med polarisering, tidvis har vi lyssnat och därmed utvecklats tillsammans men det har funnits som idag tider där polariseringen styrt samhället något som ofta resulterat i ofred och krig.

• Anonym (man)
    klyban skrev 2025-02-10 17:34:44 följande:
    Att du tror upplevelsers, tyckande och åsikter trumfar saklighet och fakta?
    Core skrev 2025-02-10 15:53:45 följande:
    Poängen är att polarisering inte bygger på vetenskaplig fakta, utan på människors upplevelse och egna tolkningar av vad som är sant

Vi kan titta på samma information men se ur olika perspektiv, och tolka olika mönster. Om vi tar en graf som säger att människor från andra länder begår brott. Hur ska vi lösa en samhällsklyfta genom att stirra oss blinda på det objektiva faktumet? Jag skulle säga att extremhögern använder just samma retorik som dig, man nyanserar ingenting utan menar att vi ska hårdtolka fakta. Men du gör som du vill, jag kan inte förvänta mig att andra klarar av att just nyansera.
    Jo, vi vet att polariseringen inte vill förklara sig, utan bara säga de ALLTID har rätt och även när de har fel.
    Nej, för att du är så dum så att klockorna stannar. Men du har ingen aning om det själv.
  • Anonym (Fa)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-02-10 14:22:59 följande:
    Så du anser att de inte är skyldiga till polariseringen i Sverige? Dvs är de oskyldiga?
    Jag frågade dig hur du tycker att man ska bemöta ett kategoriskt uttalande som individen gör och du svarar med något helt annat.

Skit i "SD". Byt ut "SD" mot "Hammarbyare".

"Det är Hammarbyarnas fel och jag har rätt".

Hur bemöter man det på et sakligt sätt?
  • Anonym (Fa)
    klyban skrev 2025-02-10 13:15:22 följande:
    Woke är bara en högersnuttefilt och komiskt nog så skapas inga politiska beslut som är woke.
    Det gick så fort att vända ryggen till när nya idéer visade sig vinna mark

För 10-15 år sedan var det fint hos vänstern att skryta med hur woke man var.

2025 låtsas samma vänster att woke egentligen är någonting som högern har hittat på och bara är v¨¨art att hånas

Skiftet i det offentliga samtalet från det första till det andra skedde över mindre än ett år

"10 resons why I am proud to be Woke"
    theinclusionsolution.me/the-buzz-10-reasons-why-i-am-proud-to-be-woke/
  • Anonym (Typen)

Appropå sd. Skapar man en trollfabrik som bland annat sprider ut saker till muslimer att svenska regeringen kidnappar muslimska barn så borde det vara självklart att man är ute efter att skapa konflikter och polarisera.

Skulle sd däremot vara intresserade av att göra samhällsförändringar åt det hållet de utan att skapa polariseringar så tacklar man väl sina frågor på ett annat sätt, eller hur. Men lösningar ligger egentligen inte på sd:s bord. Missnöje, och att skapa konflikter gör det. Deras dröm är väl att alla marscherar med högafflar.

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-11 08:42:54 följande:
    Jag frågade dig hur du tycker att man ska bemöta ett kategoriskt uttalande som individen gör och du svarar med något helt annat.

Skit i "SD". Byt ut "SD" mot "Hammarbyare".

"Det är Hammarbyarnas fel och jag har rätt".

Hur bemöter man det på et sakligt sätt?
    Genom att visa att det inte är SD:s fel. Men det gör man inte. SD tar inte ansvar, de utmålar sig som offer. När de gör uttalanden om andra partier och dess företrädare från sin trollfabrik heter det att det är skämt och satir. När andra gör uttalanden om SD blir SD kränkta och beter sig som offer. 
  • Anonym (Typen)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-02-11 13:11:49 följande:
    Genom att visa att det inte är SD:s fel. Men det gör man inte. SD tar inte ansvar, de utmålar sig som offer. När de gör uttalanden om andra partier och dess företrädare från sin trollfabrik heter det att det är skämt och satir. När andra gör uttalanden om SD blir SD kränkta och beter sig som offer. 
    Håller med, den där offermentalitet sd och deras anhängare hela tiden kör med är så irriterande. Väx upp! Ta ansvar för skiten ni sprider i stället. 
  • Anonym (Fa)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-02-11 13:11:49 följande:
    Genom att visa att det inte är ...
    Så du tror att det går att argumentera rationellt med en individ som är tydligt deklamerar att "det är Hammarbyarnas fel och jag har rätt"?

Du tror inte att det tvärsäkra uttalandet i sig omöjlig en rimlig kommunikation?

Själv tror jag att den typen av "samtals-öppning" är döfödd för allt utom tjafs men det är jag det. 
  • Less is more

Vårt mediasamhälle innebär även sociala media och att alla möjliga " får luft " och använder sig av yttrandefriheten. Då hittar folk sina gelikar, får inte input någonannanstans utan matar varandra med egna sanningar.

Plötsligt är allt bara kvinnornas fel, judarnas fel eller bögarna fel....exempelvis.

Vi måste förstå att livet inte är så svårt vitt. Det bli också tokigt när vissaxmåste stoppa in folk i olika politiska fack hela tiden.

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-11 13:26:44 följande:
    Så du tror att det går att argumentera rationellt med en individ som är tydligt deklamerar att "det är Hammarbyarnas fel och jag har rätt"?

Du tror inte att det tvärsäkra uttalandet i sig omöjlig en rimlig kommunikation?

Själv tror jag att den typen av "samtals-öppning" är döfödd för allt utom tjafs men det är jag det. 

Klart det går, visa på motsatsen. Visa att SD inte bidrar och är en stor del av polariseringen. Det enda du gör är att klaga på andras argument. Du visar ju själv att du polariserar för du kan inte ta in SD:s ansvar. 

Om man pratar om polariseringen måste man kunna se elefanten i rummet. Eller påvisa att det är fel elefant. Du gör inget av det. 

• Anonym (Fa)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-02-11 13:48:12 följande:

Klart det går, 

Hur då?

En person som från start visar sig ha ett styvnackat motstånd mot Hammarbyarna (för det är Hammarbyare vi talar om och inget annat - för att ta den principiella diskussionen) och som anklagar dem för att vara de som är skyldiga till polariseringen. Vilket argument för motsatsen fungerar för den personen?

Min erfarenhet: Inget argument någonsin.

Har du upplevt motsatsen någon gång? Att du kunnat övertyga någon som varit totalt rigid i sitt första anförande?

-
    Men Ok

Påståendet i tråden är alltså att Hammarbyarna är skyldiga till samhället polarisering. 

OK en kulturredaktör i en lokaltidning skriver att alla som inte håller honom angående en förändring av en stadsbild "inte är värda att ta på allvar" - på vilket sätt är det Hammarbyarnas fel - som den här personen i tråden påstår?

Angående polariseringen så har jag beskrivit fenomenet i ett antal inlägg i tråden och inget med denna polarisering har med EN enskild part att göra.

Vare sig kulturredaktören som avfärdar alla som inte tycker som honom eller advokatsamfundets ordförande som kallar en moderatpolitiker och folk som tycker som denne för "brunråttor" är Hammarbyarnas fel
  • Anonym (Typen)

Har aldrig sett Hammarbyarna startat en trollfabrik
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2025-02-10 19:52:02 följande:
    Nej, för att du är så dum så att klockorna stannar. Men du har ingen aning om det själv.

Upplevelsers, tyckande och åsikter trumfar aldrig saklighet och fakta.
    Utan den sakliga och fakta grunden, så är det bara nonsens istället om det saknas.

Och det är just vad polariseringen går ut på, jag har rätt fast jag vet jag har fel.

Anonym (Fa) skrev 2025-02-11 08:51:38 följande:
    Det gick så fort att vända ryggen till när nya idéer visade sig vinna mark

För 10-15 år sedan var det fint hos vänstern att skryta med hur woke man var.

2025 låtsas samma vänster att woke egentligen är någonting som högern har hittat på och bara är v¨¨art att hånas

Skiftet i det offentliga samtalet från det första till det andra skedde över mindre än ett år

"10 resons why I am proud to be Woke"
    theinclusionsolution.me/the-buzz-10-reasons-why-i-am-proud-to-be-woke/

har aldrig ens en gång brytt mig om woke, tog mig flera år ens bry mig om och ta reda på vad det var.

Men då insåg jag det mesta dels var högern som ropade om att de hemska kvinnorna och annan hud/hårfärg gjorde något bra eller hade en anställning.

Woke i vänstern är sällsynt, men det är en snuttefilt och en slags omvänd projicering av rasism.

Och jag står alltid bakom folk rättigheter oavsett vem dom är, men det är det man försöker göra woke och säga att lika rättigheter är något vi ska förstöra och igen snuttefilten från högern.

Finns inget mer ointressant än woke för mig, främst för det är inget att bry sig om, däremot får man bry sig om människors rättigheter.

Mmm, visst är det så, men varför pratar denna extremhöger då på detta vis tror du?

De har ju aldrig fel, det är deras enda utgångspunkt oavsett hur fel de har.
    Och ibland är det så illa att de ska bryta ned det till enskilda ord, och för försöka undvika att de har fel.

Den som alltid berättar jag har alltid rätt, komiskt nog har den fler fel än de flesta.
    Och det är en rätt bra sätt och veta att den man pratar om är havererad och när de berättar jag har aldrig fel.

Anonym (Typen) skrev 2025-02-11 14:03:57 följande:
    Har aldrig sett Hammarbyarna startat en trollfabrik

Inte heller aktivt ljugit om dess existens i över ett decennium :lol::lol::lol:

Och sen får de frispel på TV4 för att de blivit avslöjade, det är bara än mer komik på högen :whoco5:

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-11 14:02:18 följande:
    Hur då?

En person som från start visar sig ha ett styvnackat motstånd mot Hammarbyarna (för det är Hammarbyare vi talar om och inget annat - för att ta den principiella diskussionen) och som anklagar dem för att vara de som är skyldiga till polariseringen. Vilket argument för motsatsen fungerar för den personen?

Min erfarenhet: Inget argument någonsin.

Har du upplevt motsatsen någon gång? Att du kunnat övertyga någon som varit totalt rigid i sitt första anförande?

-
    Men Ok

Påståendet i tråden är alltså att Hammarbyarna är skyldiga till samhället polarisering. 

OK en kulturredaktör i en lokaltidning skriver att alla som inte håller honom angående en förändring av en stadsbild "inte är värda att ta på allvar" - på vilket sätt är det Hammarbyarnas fel - som den här personen i tråden påstår?

Angående polariseringen så har jag beskrivit fenomenet i ett antal inlägg i tråden och inget med denna polarisering har med EN enskild part att göra.

Vare sig kulturredaktören som avfärdar alla som inte tycker som honom eller advokatsamfundets ordförande som kallar en moderatpolitiker och folk som tycker som denne för "brunråttor" är Hammarbyarnas fel

Lägg av med snacket om Hammarby, det är så löjligt. 

Du klarar inte ens av att skriva ut SD, än mindre erkänna deras del av problemet.

• klyban
    Anonym (Mmm) skrev 2025-02-11 14:56:29 följande:

Lägg av med snacket om Hammarby, det är så löjligt. 

Du klarar inte ens av att skriva ut SD, än mindre erkänna deras del av problemet.

Vet inte om du missade, men det var en, vet ej vem, som sade om man byter ut SD mot hammarby och använder samma retorik.....

Sen har jag inte följt den diskussionen alls, men det är så hammarby kom in i det hela och för påvisa antar jag att det ser väldigt konstigt ut när SD försvinner och annan kommer istället.
    Och att retoriken ser rätt tokig ut då.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tyra myra
    Less is more skrev 2025-02-11 13:30:48 följande:

Vårt mediasamhälle innebär även sociala media och att alla möjliga " får luft " och använder sig av yttrandefriheten. Då hittar folk sina gelikar, får inte input någonannanstans utan matar varandra med egna sanningar.

Plötsligt är allt bara kvinnornas fel, judarnas fel eller bögarna fel....exempelvis.

Vi måste förstå att livet inte är så svårt vitt. Det bli också tokigt när vissaxmåste stoppa in folk i olika politiska fack hela tiden.

Det är mera spektakulärt att visa två skilda polariserande åsikter än flera snarlika ,med nyansskillnader.

Det är inte heller intressant att visa när man är överens om något.  Vi vet mer om vad partier är oense om än vad det är överens om. Vi får inte heller information om bakgrunden till att de har olika åsikter.  

Polarisering är medias livsluft
  • Anonym (Typen)

Sd hade väl en slogan "mitt Europa bygger murar". Så fint att de inkluderar Europa, merparten vill väl gå ur eu. (De ville väl inte gå med i Nato egentligen heller?)

Ska man uppfinna en slogan som är en klar indikation på ett polariserande tankesätt så borde det låta som något i den stilen. Färskt i minnet så har vi Berlinmuren, hur bra var den? Den symboliserar toppen på en polariserande politik.

Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?