EpicF skrev 2025-02-10 12:00:26 följande:
Jag är född 84 och lärde mig att skriva skrivstil skolan, lika vackert som den äldre generationen.
Jag är född 87 och visst lärde vi oss skrivstil i skolan. Trean. Varken jag eller någon annan i klassen var ens i närheten av att ha lika vacker skrivstil som de som skrev snyggast bland äldre generationer. Vi använde den heller inte lika obehindrat då majoriteten skrev med sin egen handstil när man skrev i övrigt, utanför skrivstilsövningarna.
Häftigt att du kan!
Inte ens mina föräldrar, födda 58 använder den gammaldags skrivstilen utan en betydligt mer slarvig och personlig stil och den andra skriver helst med versaler när den väl skriver på papper;) Får gå tillbaka till farmor och mormor för att hitta den vackra stilen.
Använder du den gammaldags stilen eller skriver du slarvigare eller med fristående bokstäver när du skriver idag?
Många i Generation Z kan inte ens skriva en snygg egen handstil med fristående bokstäver, vilket är synd men inte konstigt. För att kunna skriva fint måste man ju träna. Dessutom skulle de nog få ont i handen efter en hel skoldag med handskrift.