• Anonym (TS)

Skylla på sin generation när man pratar om förmågor?

Jag har märkt att många personer blir ursäktade av att dom tillhör en viss generation. 

Exempelvis att dom inte blivit uppfostrade med samtycke eller att prata om känslor och därför är dom förlåtna om dom gör fel. 

Det är massa saker jag inte fått med mig under min uppväxt, men det har jag fått lära mig på annat håll. Hur kan man skylla på sin generation eller typ uppväxt? 

• Svar på tråden Skylla på sin generation när man pratar om förmågor?
  • Anonym (varan)
    Anonym (87) skrev 2025-02-10 01:22:50 följande:
    Ja, jag tror att de flesta någorlunda normalfungerande vuxna kramar sina andra vuxna släktingar utan att tänka efter så himla noga.

Hoppas okej att jag svarar utan att det var mig du citerade. 
    Ett alternativ kan ju vara att lära känna barnet tillräckligt för att det ska kännas naturligt för båda att kramas innan man tar sig friheter.

Så, en farmor som bara träffar barnet 1 gång per år och aldrig bryr sig om att prata eller ha en egen relation med barnet = varför ska de kramas?

Eller en farmor som träffar sitt barnbarn ofta, håller kontakt på telefon eller facetime mellan träffarna, tar sig tid att prata och leka och lära känna barnet = en kram känns ömsesidig och genuin och önskad av båda. 
  • EpicF
    Anonym (87) skrev 2025-02-10 01:32:27 följande:

För att återgå till TS så skulle jag vilja se generation Z lägga bort sina datorer från och med imorgon. De ska skriva uppsatser och annat i skrivstilGlad

Eller kanske att man kan ha lite förståelse för att deras generation hindrar 99% av dem från att skriva skrivstil lika vackert som de som är typ 80-90 idag?

Jag är född 84 och lärde mig att skriva skrivstil skolan, lika vackert som den äldre generationen.  
  • Anonym (Sen generation X=gubbsjuk)

Jag är född sent i generation X. Slutet på 70 början på.80. Vi växte aldrig upp riktigt mer än att vi var flitiga med jobb, utbildning och självständighet. På det sättet växte vi upp, men inte i privatlivet. Vi försöker bara spela teater att vi är vuxna i övrigt.

Jag tror det är därför vi är så gubbsjuka, och de flesta män mellan 44-48 ca skulle om vi kunde ha 30 åriga flickvänner. Inte jätteunga, men betydligt yngre än oss själva.

• Anonym (Flerp)
    Anonym (Matt) skrev 2025-02-09 10:39:46 följande:

Intressant diskussion och viktig. många barn i dag har svårt i samhället  på grund av att vi utgår för mycket för deras känslor. Missförstå mig rätt. vi behöver lyssna på dem. Men barn behöver också exponeras för sådant de tycker är jobbigt. Många av oss som arbetar med barn märker tydligt att baksidan av att barn alltid styr utifrån deras känslor. Dessa barn har svårare att hantera omvärlden och att anpassa sig i samhället. De barn som aldrig lyssnas på känner sig svikna av vuxenvärlden. Jag är övertygad av att båda ytterligheterna påverkar barnen negativt. Många barn som tidigare skulle haft jättejobbigt i livet och aldrig känt sig förstod, skulle förmodligen även må bättre om de slapp utsattas för det de tycker är jobbigt. Skönt att slippa ge en kram om man inte vill, men det är lättare att hantera ett vuxet liv om man har enkelt för närkontakt med andra människor genom en välkomnande kram. Det lär man sig genom att faktiskt genom att t ex ge andra en kram. Man blir lättare mer omtyckt och klarar sociala situationer bättre Om man i vuxen ålder  en naturlig och enkel relation till att krama andra. Man mår även bättre själv om man lär sig var sina egna gränser är och att de är viktiga.

Förlåt om jag missförstår nu men det verkar som att du kopplar ihop "omtyckt" med att kramas? 

Jag tillhör generationen där man tvingade barn att krama alla som ville det (alltså alla: från den tjatiga men ofarliga mostern till den obehagliga gubben i grannskapet) bara för att de ville. Kan inte påstå att det direkt lärt mig hur man blir omtyckt, snarare gav det mig en skev bild av vad jag har för rätt att sätta gränser för mitt eget fysiska och psykiska välmående. Nu som vuxen har jag lärt mig att säga nej:  Jag kramar ingen utanför min omedelbara familj (man och barn) men jag har inga problem med att bli omtyckt.

Felet du gör är att koppla ihop fysisk kontakt med popularitet. Jag ogillar folk som tvångskramas utan att känna av rummet, så det är definitivt inte ett recept för framgång att alltid hälsa med en kram. 

• Anonym (varan)
    Anonym (Matt) skrev 2025-02-09 10:39:46 följande:

Intressant diskussion och viktig. många barn i dag har svårt i samhället  på grund av att vi utgår för mycket för deras känslor. Missförstå mig rätt. vi behöver lyssna på dem. Men barn behöver också exponeras för sådant de tycker är jobbigt. Många av oss som arbetar med barn märker tydligt att baksidan av att barn alltid styr utifrån deras känslor. Dessa barn har svårare att hantera omvärlden och att anpassa sig i samhället. De barn som aldrig lyssnas på känner sig svikna av vuxenvärlden. Jag är övertygad av att båda ytterligheterna påverkar barnen negativt. Många barn som tidigare skulle haft jättejobbigt i livet och aldrig känt sig förstod, skulle förmodligen även må bättre om de slapp utsattas för det de tycker är jobbigt. Skönt att slippa ge en kram om man inte vill, men det är lättare att hantera ett vuxet liv om man har enkelt för närkontakt med andra människor genom en välkomnande kram. Det lär man sig genom att faktiskt genom att t ex ge andra en kram. Man blir lättare mer omtyckt och klarar sociala situationer bättre Om man i vuxen ålder  en naturlig och enkel relation till att krama andra. Man mår även bättre själv om man lär sig var sina egna gränser är och att de är viktiga.

Om barn, enligt dig ska lära sig att hantera saker som är jobbiga genom att utsättas för det... Och att överträda deras gränser för fysisk intimitet är ett av de obehag som de förväntas lära sig att uthärda. Var ska då gränsen för detta uthärdande gå? Och hur ska de själva lära sig att veta skillnaden mellan att tvingas krama äckliga faster Märta eller när vaktis på skolan vill känna lite innanför trosorna?

Om man istället lär barnet att de själva bestämmer vem som får komma nära och kramas, oavsett släktskap eller annan relation. Och att de inte ska tvingas till något av artighet mot andra, att andras krav på en kram inte får övertrumfa deras krav på att slippa. Då blir det mycket lättare för dem, som barn och sedan som vuxna, att sätta emot när de hamnar i en situation som inte känns bra. 

Och då kan även släktingar lära sig att en kram kan man få när man skapat förtroendet som behövs för att vilja kramas. 
  • Anonym (J)
    Tukt skrev 2025-02-08 23:49:05 följande:

Att ge en förklaring är inte det samma som att skylla på.

Haha fast jo ibland, de säger ju att de är usla på att prata och sen fortsätter de likadant för ?det är ju sådana de är?, deras egna ord.  

Alla är säkert inte sådana, men jag har sett många.
  • Anonym (J)

Eller, de säger snarare att de inte är sådana som pratar så, för de är inte uppvuxna så. 

• Anonym (J)

De vill inte ändra sig heller.

• Anonym (xxx)
    Anonym (varan) skrev 2025-02-10 13:53:47 följande:
    Om barn, enligt dig ska lära sig att hantera saker som är jobbiga genom att utsättas för det... Och att överträda deras gränser för fysisk intimitet är ett av de obehag som de förväntas lära sig att uthärda. Var ska då gränsen för detta uthärdande gå? Och hur ska de själva lära sig att veta skillnaden mellan att tvingas krama äckliga faster Märta eller när vaktis på skolan vill känna lite innanför trosorna?

Om man istället lär barnet att de själva bestämmer vem som får komma nära och kramas, oavsett släktskap eller annan relation. Och att de inte ska tvingas till något av artighet mot andra, att andras krav på en kram inte får övertrumfa deras krav på att slippa. Då blir det mycket lättare för dem, som barn och sedan som vuxna, att sätta emot när de hamnar i en situation som inte känns bra. 

Och då kan även släktingar lära sig att en kram kan man få när man skapat förtroendet som behövs för att vilja kramas. 
    Tycker du blandar två saker. Att inte tvinga barn att kramas är inte samma sak som att de inte ska utsättas för saker som är jobbiga.

Man kan mkt väl lära barn att de bestämmer själv över sin kropp och vem de ska krama men ändå lära dom att hantera saker som är jobbiga genom att utsätta dom för det. Man gör barnen en stor otjänst genom att linda in dom i bomull. 
  • Anonym (varan)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-10 14:50:17 följande:
    Tycker du blandar två saker. Att inte tvinga barn att kramas är inte samma sak som att de inte ska utsättas för saker som är jobbiga.

Man kan mkt väl lära barn att de bestämmer själv över sin kropp och vem de ska krama men ändå lära dom att hantera saker som är jobbiga genom att utsätta dom för det. Man gör barnen en stor otjänst genom att linda in dom i bomull. 
    Nej, det var han som skrev ursprungsinlägget (Matt) som blandade ihop sakerna. 
  • Anonym (Matt)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-10 14:50:17 följande:

Det var det här jag ville få fram. Jag håller verkligen med er som är emot att tvinga barn till kramar. Men det jag tycker är intressant i diskussionen är just vikten av att exponeras och möta det man tycker är jobbigt som barn, Hur ska man då tänka vad gäller barn och kramar. Jag har egentligen aldrig tänkt på det. Men är det verkligen så svart och vitt. Då menar jag verkligen inte krama äckliga faster Agda. Jag känner vuxna som vissa beskriver här aldrig vill vara nära andra därför att de just tvingats att krama människor de inte gillar. Men jag har också träffat människor som har mycket svårt med intimitet i relationer för att de inte fått eller är vana med närhet som barn då kramar inte funnits. Vilket de faktiskt lider av på olika sätt i vuxen ålder.

Jag tycker också att det är hemskt att koppla kramar med popularitet och vill definitivt inte lägga det på barn. Samtidigt vet jag tyvärr att vi människor har en tendens att gilla glada människor som möter oss med en öppen famn och ett leende mer än de som tittar bort och inte vill skaka hand. Ämnet är så otroligt laddat, men viktigt tycker jag.

• Anonym (87)
    EpicF skrev 2025-02-10 12:00:26 följande:
    Jag är född 84 och lärde mig att skriva skrivstil skolan, lika vackert som den äldre generationen.  
    Jag är född 87 och visst lärde vi oss skrivstil i skolan. Trean. Varken jag eller någon annan i klassen var ens i närheten av att ha lika vacker skrivstil som de som skrev snyggast bland äldre generationer. Vi använde den heller inte lika obehindrat då majoriteten skrev med sin egen handstil när man skrev i övrigt, utanför skrivstilsövningarna.
    Häftigt att du kan! 
    Inte ens mina föräldrar, födda 58 använder den gammaldags skrivstilen utan en betydligt mer slarvig och personlig stil och den andra skriver helst med versaler när den väl skriver på papper;) Får gå tillbaka till farmor och mormor för att hitta den vackra stilen.
    Använder du den gammaldags stilen eller skriver du slarvigare eller med fristående bokstäver när du skriver idag?

Många i Generation Z kan inte ens skriva en snygg egen handstil med fristående bokstäver, vilket är synd men inte konstigt. För att kunna skriva fint måste man ju träna. Dessutom skulle de nog få ont i handen efter en hel skoldag med handskrift.
  • Anonym (87)
    Anonym (varan) skrev 2025-02-10 11:58:30 följande:
    Ett alternativ kan ju vara att lära känna barnet tillräckligt för att det ska kännas naturligt för båda att kramas innan man tar sig friheter.

Så, en farmor som bara träffar barnet 1 gång per år och aldrig bryr sig om att prata eller ha en egen relation med barnet = varför ska de kramas?

Eller en farmor som träffar sitt barnbarn ofta, håller kontakt på telefon eller facetime mellan träffarna, tar sig tid att prata och leka och lära känna barnet = en kram känns ömsesidig och genuin och önskad av båda. 
    Jag skulle inte kalla det att "ta sig friheter" att krama sitt eget barnbarn när det kommer på besök. Liksom det inte kan kallas detsamma när man kramar sin egen mormor när man ses.
    Men visst håller jag med dig om att man inte kan räkna med något hjärtlig relation helt utan engagemang.
  • EpicF
    Anonym (87) skrev 2025-02-10 23:14:57 följande:
    Jag är född 87 och visst lärde vi oss skrivstil i skolan. Trean. Varken jag eller någon annan i klassen var ens i närheten av att ha lika vacker skrivstil som de som skrev snyggast bland äldre generationer. Vi använde den heller inte lika obehindrat då majoriteten skrev med sin egen handstil när man skrev i övrigt, utanför skrivstilsövningarna.
    Häftigt att du kan! 
    Inte ens mina föräldrar, födda 58 använder den gammaldags skrivstilen utan en betydligt mer slarvig och personlig stil och den andra skriver helst med versaler när den väl skriver på papper;) Får gå tillbaka till farmor och mormor för att hitta den vackra stilen.
    Använder du den gammaldags stilen eller skriver du slarvigare eller med fristående bokstäver när du skriver idag?

Många i Generation Z kan inte ens skriva en snygg egen handstil med fristående bokstäver, vilket är synd men inte konstigt. För att kunna skriva fint måste man ju träna. Dessutom skulle de nog få ont i handen efter en hel skoldag med handskrift.
    Gick på Waldorf skola och där skrev vi med skrivstil hela tiden. Jag använder den om jag ska skriva fint. Tidigare antecknade jag med skrivstil under studietiden, var lättast att skriva snabbt.

Min mamma skriver fortfarande skrivstil, också född y8.. 
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Matt) skrev 2025-02-09 11:18:27 följande:
    Det är väldigt sorgligt när människor inte förstår andras olikheter och förutsättningar. Vi behöver bli mer nyfikna på andra istället för att döma. Vi som förälder kanske behöver mer stöd i det vi behöver stöd i för att hjälpa vårat barn, men det ger motsatt effekt när människor inte är intresserade av att veta hur vårat och barnets situation är innan de kommer med lösningar. Det är tröttsamt och leder lätt till att vi skyddar vårat barn mer, istället för att hjälpa dem att utvecklas på det sätt vi skulle vilja. Ta hand om er!
    Tack! :) 
  • Anonym (Alex)
    Anonym (Sen generation X=gubbsjuk) skrev 2025-02-10 12:31:39 följande:

Jag är född sent i generation X. Slutet på 70 början på.80. Vi växte aldrig upp riktigt mer än att vi var flitiga med jobb, utbildning och självständighet. På det sättet växte vi upp, men inte i privatlivet. Vi försöker bara spela teater att vi är vuxna i övrigt.

Jag tror det är därför vi är så gubbsjuka, och de flesta män mellan 44-48 ca skulle om vi kunde ha 30 åriga flickvänner. Inte jätteunga, men betydligt yngre än oss själva.

Dom flesta män blir en aning gubbsjuka. Det är inte bara en viss generation.
Svar på tråden Skylla på sin generation när man pratar om förmågor?