• Anonym (Vet ni?)

Medicinexpert! Min pojkväns medicin mot depression?

Min pojkvän äter 3 tabletter varje morgon mot depression. 

Sertralin Hexa 50 mg samt Mirtazapin Ebb 45 mg 1 tablet på kvällen mot depression. 

Är det höga doser? 

• Svar på tråden Medicinexpert! Min pojkväns medicin mot depression?
  • Anonym (?)

Normala doser. Varför undrar du?

• Anonym (Vet ni?)
    Anonym (?) skrev 2025-02-07 11:45:16 följande:

Normala doser. Varför undrar du?

Är det bra att äta medicinerna? Han talar i sömnen ibland: Jag ska döda dig. Hans syster blev nämligen mördad i hans hemland. 

Mot mig är han mycket snäll men han talar ofta i sömnen på sitt hemspråk. Obehagligt. 

• Anonym (?)
    Anonym (Vet ni?) skrev 2025-02-07 12:00:17 följande:

Är det bra att äta medicinerna? Han talar i sömnen ibland: Jag ska döda dig. Hans syster blev nämligen mördad i hans hemland. 

Mot mig är han mycket snäll men han talar ofta i sömnen på sitt hemspråk. Obehagligt. 

Konstig slutsats du drar. Det är väl snarare hans enorma trauma som får honom att drömma om sådant, inte medicinen mot hans psykiska ohälsa.
  • Anonym (Vet ni?)
    Anonym (?) skrev 2025-02-07 12:03:28 följande:
    Konstig slutsats du drar. Det är väl snarare hans enorma trauma som får honom att drömma om sådant, inte medicinen mot hans psykiska ohälsa.
    Hur kan jag hjälpa honom? 
  • Anonym (Vet ni?)

Dessutom älskar han vapen. Han vill jämt se på actionfilmer med pang pang och spela våldsamma videospel. 

• Anonym (?)

Traumat är väl något som vården får hjälpa honom med.

Tror du att det är ovanligt att folk kollar på actionfilmer och spelar?

• Anonym (J)

Men kolla fass. Och varför bryr du dig?

• Anonym (J)
    Anonym (Vet ni?) skrev 2025-02-07 12:56:48 följande:
    Hur kan jag hjälpa honom? 
    En terapeut kan. Du kan bara stötta. Lägg inte detta på dina axlar.
  • Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2025-02-07 12:03:28 följande:
    Man kan dock få biverkningar på många möjliga konstiga vis så det är väl inte helt säkert att det inte kan vara så också. En kombination kanske.
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2025-02-07 14:19:53 följande:
    Man kan dock få biverkningar på många möjliga konstiga vis så det är väl inte helt säkert att det inte kan vara så också. En kombination kanske.
    Självklart kan alla mediciner ha biverkningar. Men tycker att slutsatsen är konstig, då personen uppenbart har genomgått ett trauma. Det är som att få medicin för halsbränna och sedan tro att medicinen orsakar halsbrännan.
  • Anonym (Krisss)
    Anonym (Vet ni?) skrev 2025-02-07 12:00:17 följande:

Jag åt Mirtazapin för att somna fortare (låg dos). Fick väldigt livliga drömmar av den. 
    Somnade snabbare, men var jättetrött när jag vaknade pga drömde så mycket.

Svar på tråden Medicinexpert! Min pojkväns medicin mot depression?